Ras 250 sp

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Hej Min sp la av i aug och sedan dess har de stått!
Hade problen med kylvatten och trodde att cyl. fotspacknkngen hade gått.
(det har den gjort tidigare)
När jag nu rivit båda cyl var den övre kolven totalt kass endast halva fanns kvar.repor i cyl.mm. Har skickat den för omnikasilning och nya kolvar o packningar finns Fråga Bör ja även byta avkasportarna (dyra 5200.-) är det ett måste ? syns slitaget på dessa?
Dessotom var den arm som sitter mellan hjulet som styr avgasporten och den axel som öppnar porten trasig så den har inte fungerat.
Finns det någon som har den armen! tillsalu?
Jag vet ju inte det igentliga orsaken på haveriet? någon fundering?
Mycket tacksam för svar.
Peter

Vad är det för hoj, suzuki eller honda?

Aprilia.....

Till trådstartaren: Avgasportarna är kända för att rasa med ojämna mellanrum och orsaka läskigt dyra ras, slitage syns oftast på dem men inte alltid och framförallt inte om man inte vet avd man letar efter. Där finns aftermarketportar som är betydligt hållbarare än orginalet och skall du inte tävla i 250SP kan du köpa dyliga. Minns inte vad dem heter men Torkel har stenkoll.

Det är svårt att ge ngn orsak till raset, men det kan vara så att cylindern fått dåligt me olja (oljepump ok?) eller att den blivit för varm p.g.a fel bestyckning så kolven smällt. Portarna bör bytas då och då...

Det är svårt att ge ngn orsak till raset, men det kan vara så att cylindern fått dåligt me olja (oljepump ok?) eller att den blivit för varm p.g.a fel bestyckning så kolven smällt. Portarna bör bytas då och då...

Hej
Jag tror inte att kolven har smält utan nedre halvan är sönderslagen och finns i bitar till vissdel i vevhuset.
Peter

Hej
Jag tror inte att kolven har smält utan nedre halvan är sönderslagen och finns i bitar till vissdel i vevhuset.
Peter

Materialutmattning? kolvarna kan spricka om de är gamla, ändå bra att kolla oljetillförel och bestyckning.
.

Materialutmattning? kolvarna kan spricka om de är gamla, ändå bra att kolla oljetillförel och bestyckning.
.

Hallo
Jo oljan bör jag väl kolla när jag fåttihopdet. det är väl bara att tadän den lilla slangen från nippeln och se att det kommer?
P

Den svaga punkten på avgasportarna är pinnen som sitter i mittenblocket. Den är klen och dessutom infäst i ett material som har annan utvidgning än kringliggande delar, vilket efter ett tag leder till glapp och materialutmattning. När pinnen går av eller lossnar, så faller hela rasket rakt in i cylindern och ger ett tvärstopp på verksamheten :näsblod

Det finns fler utvägar (om man inte tävlar i SP och därmed inte får modifiera). Den billigaste är att tillverka en ny pinne med annan infästning och montera i de befintliga portarna (om dessa är i gott skick). En annan variant är att köpa nya portar i ett bättre material och av en bättre konstruktion - så gjorde jag. De kostade bara något mer än original, men med en avsevärt mycket bättre livslängd och med ytbehandling som var mer resistent mot korrosion.

Det ska finnas två olika ställen att vända sig till (åtminstone). En firma i England och en Tysk. Jag beställde från http://www.fischerkfz.com/250er/auslassschieber.php och det var riktigt fina grejer. Det tog dock sin tid och det var förskottsbetalning som gällde. Jag har hört på Apriliaforum (kolla gärna under rs250-delen, där finns mycket matnyttigt) att det finns de som beställt och inte fått sina grejer, men det funkade för mig (jag epostade på engelska, men sade att han fick svara på tyska och det gjorde väl saken enklare misstänker jag).

Tack för ett mycket bra svar
Peter
Den svaga punkten på avgasportarna är pinnen som sitter i mittenblocket. Den är klen och dessutom infäst i ett material som har annan utvidgning än kringliggande delar, vilket efter ett tag leder till glapp och materialutmattning. När pinnen går av eller lossnar, så faller hela rasket rakt in i cylindern och ger ett tvärstopp på verksamheten :näsblod

Det finns fler utvägar (om man inte tävlar i SP och därmed inte får modifiera). Den billigaste är att tillverka en ny pinne med annan infästning och montera i de befintliga portarna (om dessa är i gott skick). En annan variant är att köpa nya portar i ett bättre material och av en bättre konstruktion - så gjorde jag. De kostade bara något mer än original, men med en avsevärt mycket bättre livslängd och med ytbehandling som var mer resistent mot korrosion.

Det ska finnas två olika ställen att vända sig till (åtminstone). En firma i England och en Tysk. Jag beställde från http://www.fischerkfz.com/250er/auslassschieber.php och det var riktigt fina grejer. Det tog dock sin tid och det var förskottsbetalning som gällde. Jag har hört på Apriliaforum (kolla gärna under rs250-delen, där finns mycket matnyttigt) att det finns de som beställt och inte fått sina grejer, men det funkade för mig (jag epostade på engelska, men sade att han fick svara på tyska och det gjorde väl saken enklare misstänker jag).

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back