Rapport: Marschen mot Bodströmsamhället

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Marschen mot Bodströmsamhället
Hur justitieministerns dubbelspel hotar våra grundlagsfästa fri- och rättigheter

Regeringen håller på att skapa ett samhälle som i sin extrema form får framtidsdystopin i 1984 att blekna. Trots detta har debatten inte riktigt tagit fart. Thomas Bodström har skickligt satt bilden av att de förslag han lägger uteslutande drabbar grovt kriminella personer. Som rapporten visar är det en felaktig bild.

Författaren koncentrerar sig på de förslag som har att göra med lagring och övervakning av människors kommunikation, främst via Internet och telefoni. Swartz kräver t ex KU-granskning av Bodströms agerande för att få igenom lagring av internettrafikdata i EU.

Oscar Swartz är skribent med ekonomutbildning på forskarnivå från Columbia University i New York och Handelshögskolan i Stockholm. 1994 startade han ett av Sveriges första internetföretag. Nu skriver och bloggar han på http://swartz.typepad.com/texplorer.

Läs den i PDF här!
Länk till sidan här!

Återigen måste jag bara få säga att
Bodström är en OTÄCK människa!

Fixx_ skrev:
2414726 Återigen måste jag bara få säga att
Bodström är en OTÄCK människa!

Jag har med fasa följt hans lagförslag och undrat över vad han försöker åstadkomma. Denna bok/rapport/pdf beskriver ju inga trevligheter alls faktiskt.

Biturbo skrev:
2414898 Jag har med fasa följt hans lagförslag och undrat över vad han försöker åstadkomma. Denna bok/rapport/pdf beskriver ju inga trevligheter alls faktiskt.

För att sammanfatta en väldigt populär logik här på SH:

"Har man bara rent mjöl i påsen så........"
..och:
"..ingen rök utan eld!"

:rolleyes:

rent mjöl i påsenanalogin tycker jag verkar liite fjantigt. men men vill dom ha ett övervakar-samhälle så kan väl politikerna bli först ut att testa då.. kan mycket väl tänka mej att dom själva inte kommer bli undersökta huxflux utan nån som helst misstanke. fan va trött man blir på sånt här skit, och om möjligt ännu tröttare blir man att lagförslagen faktiskt går igenom. katastof. synd att dom som styr det här landet är såna rädda tomtar :tomten :tomten

personligen tycker jag inte han spelar ett dubbelspel, han har klargjort sin ståndpunkt från första början, and i dont like it..

korvgubbe skrev:
2414978 För att sammanfatta en väldigt populär logik här på SH:

"Har man bara rent mjöl i påsen så........"
..och:
"..ingen rök utan eld!"

:rolleyes:

Antagligen kommer ingen fatta vad som hände förrän vi är totalövervakade.

Det enda som skulle kunna få "svensken" att reagera är väl om han får igenom alla sina förslag om fildelningen. Det och försäkringspremien på motorcyckeln är ju de två viktigaste frågorna i det här valet. Låt oss hoppas att det inte är försent då bara.

Biturbo skrev:
2415459 Antagligen kommer ingen fatta vad som hände förrän vi är totalövervakade...

Så sant!

Frihet förloras sällan i ett stort slag, det sker i små till synes oviktiga steg, sen "helt plötsligt" sitter man där med ett rf-chip i armen...

/Danne

Att kommunisten Ohly kritiserar Bodströms lagförslag säger allting. Mannen är spritt språngande galen......

Jag för min del älskar Bodström och alla hans förslag!!! Allt är ju gjort för att skydda mig mot hemsk terrorism och brottslighet!:tomten

(Jag hoppas också att hans kompisar på SÄPO läser detta och vidarbefodrar det till honom. Ni andra kommer att få era straff medan jag kommer att göra en briljant karriär.)

Bra citat om saken ifråga:
”De som är beredda att ge upp väsentliga friheter för att få lite temporär säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet."
Benjamin Franklin (1706-1790), amerikansk vetenskapsman, författare och diplomat.

Skadat citat nedan:
"Annars skulle det kunna få till följd att människor som ägnar sig åt människohandel och bedriver en bordell bestämmer sig för att starta en tidning och kalla bordellen för tidningsredaktion för att värja sig mot buggning."
Justitieminister Thomas Bodström, 2006, motiverar att även tidningsredaktioner måste kunna buggas.

Ännu mera skadat citat nedan:
"Rätten att slippa bli sprängd i luften är den allra viktigaste mänskliga rättigheten"
Storbritanniens inrikesminister Charles Clarke motiverar sin uppmaning till Europas politiker att sätta kampen mot terrorismen före mänskliga rättigheter.

Deimos skrev:
2417896 Ännu mera skadat citat nedan:
"Rätten att slippa bli sprängd i luften är den allra viktigaste mänskliga rättigheten"
Storbritanniens inrikesminister Charles Clarke motiverar sin uppmaning till Europas politiker att sätta kampen mot terrorismen före mänskliga rättigheter.

Bordellgrejen lät ju lite långsökt kanske, men vad är det för fel på ovan budskap?

Markus skrev:
2417901 Bordellgrejen lät ju lite långsökt kanske, men vad är det för fel på ovan budskap?
Svaret baseras nog mest på hur rädd man är. Du är rädd, jag är inte det.
Mina mänskliga rättigheter har jag nytta av varje dag. terrorism kommer jag med största sannolikhet aldrig att drabbas av. Du kan säkert förklara för mig hur många svenskar som har dött i terroraktioner, men dem är nog inte så många.
Att vissa människor är rädda för att något ont kanske kan hända är inte en ursäkt för att alla andra ska behöva offra sina rättigheter. Tänk själv på hur vi reagerar när folk vill förbjuda hojar för att dem är så farliga.

bonny skrev:
2417929 Du kan säkert förklara för mig hur många svenskar som har dött i terroraktioner, men dem är nog inte så många.

I USA har fler dött av blixten än av terrordåd. Jag hoppas Bush skriver in ett förbud mot åska i Patriot Act eller Homeland Securrity Act!
De borde använda betydligt mer av kapaciteten i Echelon till att bugga vädret! :mad: :mad:

Markus skrev:
2417901 Bordellgrejen lät ju lite långsökt kanske, men vad är det för fel på ovan budskap?

Om vi inte värnar om våra mänskliga rättigheter kan överreaktionerna på terrorattackerna bli värre för medborgarna än attackerna själva.

Sen finns det enorma risker med ett övervakningssamhälle. Information, framför allt digital information har en förmåga att sprida sig.
http://www.stoppa-storebror.se/risker.htm

Intressant att just englands inrikesminister citeras förresten, eftersom det var england som härom veckan lyckades förhindra ett storskaligt mord på civila över Atlanten.

Men det kanske det hade varit värt, att slippa filmas men sprängas i ett flygplan.

Markus skrev:
2417961
Men det kanske det hade varit värt, att slippa filmas men sprängas i ett flygplan.

Jag är iofs för kameraövervakning på tåg, flygplatser o.s.v. Om inte annat för att komma åt folk som sabbar, klottrar och misshandlar.

När jag sitter på tuben bryr jag mig föga om en kamera övervakar vagnen eftersom jag ändå har folk runt omkring.

Däremot vill jag att det ska krävas skälig misstanke och finnas ett godkännande från typ en domare innand e börjar plantera buggar i mina telefoner och i mitt hem.

korvgubbe skrev:
2417969 Jag är iofs för kameraövervakning på tåg, flygplatser o.s.v. Om inte annat för att komma åt folk som sabbar, klottrar och misshandlar.

När jag sitter på tuben bryr jag mig föga om en kamera övervakar vagnen eftersom jag ändå har folk runt omkring.

Däremot vill jag att det ska krävas skälig misstanke och finnas ett godkännande från typ en domare innand e börjar plantera buggar i mina telefoner och i mitt hem.

Okej, har någon föreslagit att polisen godtyckligt utan kontroll ska få övervaka dina telefonsamtal?
För övrigt är det ganska intressant att övervakning för förhindrande av klotter (ringa brott) är rätt okej, men övervakning för att förhindra massmord är väldigt inte okej.

Vad vill terroristerna?
Dom vill förstöra det fria, demokratiska samhälle vi har. Ska vi försvara detta med att använda metoder som är typiska för diktaturer och liknande regimer så förlorar vi ju det samhälle vi skulle försvara.

I FN:s "deklaration för mänskliga rättigheter" står det i kapitel 12:
Ingen får utsättas för godtycklig inblandning i privatliv, familj, hem eller korrespondens.”

Självklart ska polis och andra mydigheter jaga terrorister men det måste ske på etiskt sätt och under någon form av demokratisk kontroll.

Markus skrev:
2417988
För övrigt är det ganska intressant att övervakning för förhindrande av klotter (ringa brott) är rätt okej, men övervakning för att förhindra massmord är väldigt inte okej.

Nu försöker du väl ändå blanda äpplen och prinskorv..

Kameraövervakning på rikligt besökta offentliga platser stör mig ytterst lite oavsett om man använder bilderna för att jaga hEmsKA leSkIga muslimska självmordsbombare eller om man jagar klottrare och ficktjuvar. På offentlig plats är jag redan "ute i det öppna" så jag skiter väl i om jag även fastnar på bild.

Buggning och dyl. i hemmet skall kräva mycket kött på benen oavsett om man jagar bordeller eller terroister. :fakta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg