Dea
En potatis
Jaha, då var man hemma igen.
Har länge funderat på att det vore najs att ta hojen över till Finland och kolla på WRC-rallyt. Förra sommaren blev det inte av men i år, ja nu skulle det fan åkas. Det är ju alltid roligt om man är fler men pga andra semesterplaner, dåliga ekonomier och skiftande intresse hos diverse hojpolare så slutade det med att jag lastade Micke bakpå min hoj. Mickes samlade erfarenhet av att åka hoj består i att ha åkt med en arbetskamrat ett par km för 10 år sedan och en kortvända med mig. Därför blev det provkörning i måndags med packning och allt för att se att det fungerade ok. "Inga problem, känner ingenting". OK, vi åker.
Torsdag, vi drar. Båt till Åbo, framme typ 7 på morgonen fredag. Kör upp till Tammerfors ca 15 mil. Frukost vid ett litet fik som jag fikat på när jag varit där och jobbat för länge sedan. Att man hittade det. Sen ner på hotell Rosental som idag var ett Scandic. Perfekt, vi bokar ett rum. Hittar vi inget närmare Jyväskylä så har vi i alla fall ett alternativ. Utnyttjar vi en "frinatt" bor vi gratis också.
Vidare mot Jyväskylä ca 15 mil till. Stannar på vägen och köper rallykarta och stannar vid några campingar och motell, allt fullt. Möter polisen som höjer ett varnande finger
Vi körde knappt över hastighetsberänsningen. Längre fram har en civilare stoppat tre hojar, bäst att ta det lugnt.
Framme i stan inser vi att vi inte kommer att hinna se både sträcka 7 och 9 så vi bestämmer oss för 9:an. Ut i skogen, sista biten på riktigt dammig grusväg. Parkering och sedan gå. Nästan 30 grader varmt och strålande sol. Nu är det riktigt varmt. Sträcka 9 börjar med ett par kilometer av hopp, det bästa skall enligt uppgift ligga redan ca 500 meter från starten. Vi hittar dit och det ser bra ut. Folk har tältat för bra platser, helt i onödan för vi stod också precis vid avspärrningen. Väntan, väntan. Sen kommer bilarna. Fy fan vad de kör! Alla som varit på rally vet att det är ganska fort över. 10-20 bilar som startar med två minuters mellanrum. Det är bra platser, står brevid TV-kameran och ser bilderna på kvällen på Euronews. Dags att knalla tillbaka till hojen.
Vi bestämmer oss för en mindre väg tillbaka söderut. Hittar vi något på vägen tar vi det annars får det bli Tammerfors. Makligt tempo, efter ett tag ser vi kanppt en bil. Efter en trekvart är väl farten lite högre än vad den får vara. Plötsligt ser jag ett par strålkastare långt bakom i speglarna. Konstigt, vi har inte kört om någon. Slår av direkt, man vet aldrig. Bilen kommer ikapp, jag håller till höger. Men han vill inte köra om. I stället börjar det blinka rött och blått överallt! Fan. Var kom han ifrån. En liten mörk Ford Focus. Bara att stanna. "Talar du finska?" "Polisen, duu tjöörde föör fort" Jaha, vad säger man. 123 på 100-väg visar det sig. Som han har mätt upp liggande bakom över en sträcka på över en kilometer. Hmm, jaja, det är väl bara och betala. I Finland har man ett system som bygger på dagsböter, dvs vad man tjänar (efter skatt) är avgörande. Alltså dumt att uppge ett alltför välbetalt yrke och lön. Tur att man är en så underbetald slav och att vårt skattetryck är som det är. 204 Euro slutande notan på. Betalas med hjälp av finsk inrikes giroblankett. Hur fan skall det gå till en lördag?
Vidare mot Tammerfors, nu är man lite dämpad efter en tråkig avslutning på en kanondag i övrigt. När vi kommer fram är brandlarmet igång på hotellet. Vi checkar in. Nästa dag är tanken att vi skall åka upp igen och se en till sträcka. Men nu börjar Micke tycka att det är lite onödigt att åka längre än vi behöver, kanske inte helt bekvämt att åka långt bakpå en R1:a. Dessutom måste vi gå upp tidigt. Ähh, vi skiter i det och tar det lugnt i stället.
Nästa dag. In på turistinformationen och fråga om det finns något sätt att göra bankärenden en lördag. Går inte. Klockan är mitt på dagen och vi kör tillbaka mot Åbo igen. Skitfina vägar, om man kör långtradare. Bra skick, bra asfalt, få kurvor. Satan vad trist. Hopplöst tråkigt om man skall hålla en hastighet som inte ligger för långt från gällande begränsning som för övrigt skiftar mellan 80, 100 och 120 hela tiden. Den finska trafiken ligger ungefär 20 km/h över i mätarfart.
I Åbo ser vi till att fixa biljetter till båten på kvällen. Sedan slår vi ihjäl lite tid på stan. Tar det lugnt, äter och kollar lite på stan. Båten går nio på kvällen och nu sitter man här hemma på söndagsmorgonen. Kan konstatera att efter både denna trip och en vecka i Norge att det går utmärkt att toura på en R1:a -02. Det som stört mest är vibrationer i händer och fötter. Börjar dock bli dags att byta drivpaket. Skall kolla lagren i framhjulet också. Sen kanske det går att montera tyngre styrvikter för att dämpa de vibrationerna också.
Summa sumarum; bra rally, bra väder, trista men bra vägar och jävligt dyrt att åka bara lite för fort.
/Andreas
Har länge funderat på att det vore najs att ta hojen över till Finland och kolla på WRC-rallyt. Förra sommaren blev det inte av men i år, ja nu skulle det fan åkas. Det är ju alltid roligt om man är fler men pga andra semesterplaner, dåliga ekonomier och skiftande intresse hos diverse hojpolare så slutade det med att jag lastade Micke bakpå min hoj. Mickes samlade erfarenhet av att åka hoj består i att ha åkt med en arbetskamrat ett par km för 10 år sedan och en kortvända med mig. Därför blev det provkörning i måndags med packning och allt för att se att det fungerade ok. "Inga problem, känner ingenting". OK, vi åker.
Torsdag, vi drar. Båt till Åbo, framme typ 7 på morgonen fredag. Kör upp till Tammerfors ca 15 mil. Frukost vid ett litet fik som jag fikat på när jag varit där och jobbat för länge sedan. Att man hittade det. Sen ner på hotell Rosental som idag var ett Scandic. Perfekt, vi bokar ett rum. Hittar vi inget närmare Jyväskylä så har vi i alla fall ett alternativ. Utnyttjar vi en "frinatt" bor vi gratis också.
Vidare mot Jyväskylä ca 15 mil till. Stannar på vägen och köper rallykarta och stannar vid några campingar och motell, allt fullt. Möter polisen som höjer ett varnande finger

Framme i stan inser vi att vi inte kommer att hinna se både sträcka 7 och 9 så vi bestämmer oss för 9:an. Ut i skogen, sista biten på riktigt dammig grusväg. Parkering och sedan gå. Nästan 30 grader varmt och strålande sol. Nu är det riktigt varmt. Sträcka 9 börjar med ett par kilometer av hopp, det bästa skall enligt uppgift ligga redan ca 500 meter från starten. Vi hittar dit och det ser bra ut. Folk har tältat för bra platser, helt i onödan för vi stod också precis vid avspärrningen. Väntan, väntan. Sen kommer bilarna. Fy fan vad de kör! Alla som varit på rally vet att det är ganska fort över. 10-20 bilar som startar med två minuters mellanrum. Det är bra platser, står brevid TV-kameran och ser bilderna på kvällen på Euronews. Dags att knalla tillbaka till hojen.
Vi bestämmer oss för en mindre väg tillbaka söderut. Hittar vi något på vägen tar vi det annars får det bli Tammerfors. Makligt tempo, efter ett tag ser vi kanppt en bil. Efter en trekvart är väl farten lite högre än vad den får vara. Plötsligt ser jag ett par strålkastare långt bakom i speglarna. Konstigt, vi har inte kört om någon. Slår av direkt, man vet aldrig. Bilen kommer ikapp, jag håller till höger. Men han vill inte köra om. I stället börjar det blinka rött och blått överallt! Fan. Var kom han ifrån. En liten mörk Ford Focus. Bara att stanna. "Talar du finska?" "Polisen, duu tjöörde föör fort" Jaha, vad säger man. 123 på 100-väg visar det sig. Som han har mätt upp liggande bakom över en sträcka på över en kilometer. Hmm, jaja, det är väl bara och betala. I Finland har man ett system som bygger på dagsböter, dvs vad man tjänar (efter skatt) är avgörande. Alltså dumt att uppge ett alltför välbetalt yrke och lön. Tur att man är en så underbetald slav och att vårt skattetryck är som det är. 204 Euro slutande notan på. Betalas med hjälp av finsk inrikes giroblankett. Hur fan skall det gå till en lördag?
Vidare mot Tammerfors, nu är man lite dämpad efter en tråkig avslutning på en kanondag i övrigt. När vi kommer fram är brandlarmet igång på hotellet. Vi checkar in. Nästa dag är tanken att vi skall åka upp igen och se en till sträcka. Men nu börjar Micke tycka att det är lite onödigt att åka längre än vi behöver, kanske inte helt bekvämt att åka långt bakpå en R1:a. Dessutom måste vi gå upp tidigt. Ähh, vi skiter i det och tar det lugnt i stället.
Nästa dag. In på turistinformationen och fråga om det finns något sätt att göra bankärenden en lördag. Går inte. Klockan är mitt på dagen och vi kör tillbaka mot Åbo igen. Skitfina vägar, om man kör långtradare. Bra skick, bra asfalt, få kurvor. Satan vad trist. Hopplöst tråkigt om man skall hålla en hastighet som inte ligger för långt från gällande begränsning som för övrigt skiftar mellan 80, 100 och 120 hela tiden. Den finska trafiken ligger ungefär 20 km/h över i mätarfart.
I Åbo ser vi till att fixa biljetter till båten på kvällen. Sedan slår vi ihjäl lite tid på stan. Tar det lugnt, äter och kollar lite på stan. Båten går nio på kvällen och nu sitter man här hemma på söndagsmorgonen. Kan konstatera att efter både denna trip och en vecka i Norge att det går utmärkt att toura på en R1:a -02. Det som stört mest är vibrationer i händer och fötter. Börjar dock bli dags att byta drivpaket. Skall kolla lagren i framhjulet också. Sen kanske det går att montera tyngre styrvikter för att dämpa de vibrationerna också.
Summa sumarum; bra rally, bra väder, trista men bra vägar och jävligt dyrt att åka bara lite för fort.
/Andreas
Bifogat
Last edited: