Rapport från Jyväskylä

  • Thread starter Thread starter Dea
  • Start date Start date

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Jaha, då var man hemma igen.

Har länge funderat på att det vore najs att ta hojen över till Finland och kolla på WRC-rallyt. Förra sommaren blev det inte av men i år, ja nu skulle det fan åkas. Det är ju alltid roligt om man är fler men pga andra semesterplaner, dåliga ekonomier och skiftande intresse hos diverse hojpolare så slutade det med att jag lastade Micke bakpå min hoj. Mickes samlade erfarenhet av att åka hoj består i att ha åkt med en arbetskamrat ett par km för 10 år sedan och en kortvända med mig. Därför blev det provkörning i måndags med packning och allt för att se att det fungerade ok. "Inga problem, känner ingenting". OK, vi åker.

Torsdag, vi drar. Båt till Åbo, framme typ 7 på morgonen fredag. Kör upp till Tammerfors ca 15 mil. Frukost vid ett litet fik som jag fikat på när jag varit där och jobbat för länge sedan. Att man hittade det. Sen ner på hotell Rosental som idag var ett Scandic. Perfekt, vi bokar ett rum. Hittar vi inget närmare Jyväskylä så har vi i alla fall ett alternativ. Utnyttjar vi en "frinatt" bor vi gratis också.

Vidare mot Jyväskylä ca 15 mil till. Stannar på vägen och köper rallykarta och stannar vid några campingar och motell, allt fullt. Möter polisen som höjer ett varnande finger :ajjabajja Vi körde knappt över hastighetsberänsningen. Längre fram har en civilare stoppat tre hojar, bäst att ta det lugnt.

Framme i stan inser vi att vi inte kommer att hinna se både sträcka 7 och 9 så vi bestämmer oss för 9:an. Ut i skogen, sista biten på riktigt dammig grusväg. Parkering och sedan gå. Nästan 30 grader varmt och strålande sol. Nu är det riktigt varmt. Sträcka 9 börjar med ett par kilometer av hopp, det bästa skall enligt uppgift ligga redan ca 500 meter från starten. Vi hittar dit och det ser bra ut. Folk har tältat för bra platser, helt i onödan för vi stod också precis vid avspärrningen. Väntan, väntan. Sen kommer bilarna. Fy fan vad de kör! Alla som varit på rally vet att det är ganska fort över. 10-20 bilar som startar med två minuters mellanrum. Det är bra platser, står brevid TV-kameran och ser bilderna på kvällen på Euronews. Dags att knalla tillbaka till hojen.

Vi bestämmer oss för en mindre väg tillbaka söderut. Hittar vi något på vägen tar vi det annars får det bli Tammerfors. Makligt tempo, efter ett tag ser vi kanppt en bil. Efter en trekvart är väl farten lite högre än vad den får vara. Plötsligt ser jag ett par strålkastare långt bakom i speglarna. Konstigt, vi har inte kört om någon. Slår av direkt, man vet aldrig. Bilen kommer ikapp, jag håller till höger. Men han vill inte köra om. I stället börjar det blinka rött och blått överallt! Fan. Var kom han ifrån. En liten mörk Ford Focus. Bara att stanna. "Talar du finska?" "Polisen, duu tjöörde föör fort" Jaha, vad säger man. 123 på 100-väg visar det sig. Som han har mätt upp liggande bakom över en sträcka på över en kilometer. Hmm, jaja, det är väl bara och betala. I Finland har man ett system som bygger på dagsböter, dvs vad man tjänar (efter skatt) är avgörande. Alltså dumt att uppge ett alltför välbetalt yrke och lön. Tur att man är en så underbetald slav och att vårt skattetryck är som det är. 204 Euro slutande notan på. Betalas med hjälp av finsk inrikes giroblankett. Hur fan skall det gå till en lördag?

Vidare mot Tammerfors, nu är man lite dämpad efter en tråkig avslutning på en kanondag i övrigt. När vi kommer fram är brandlarmet igång på hotellet. Vi checkar in. Nästa dag är tanken att vi skall åka upp igen och se en till sträcka. Men nu börjar Micke tycka att det är lite onödigt att åka längre än vi behöver, kanske inte helt bekvämt att åka långt bakpå en R1:a. Dessutom måste vi gå upp tidigt. Ähh, vi skiter i det och tar det lugnt i stället.

Nästa dag. In på turistinformationen och fråga om det finns något sätt att göra bankärenden en lördag. Går inte. Klockan är mitt på dagen och vi kör tillbaka mot Åbo igen. Skitfina vägar, om man kör långtradare. Bra skick, bra asfalt, få kurvor. Satan vad trist. Hopplöst tråkigt om man skall hålla en hastighet som inte ligger för långt från gällande begränsning som för övrigt skiftar mellan 80, 100 och 120 hela tiden. Den finska trafiken ligger ungefär 20 km/h över i mätarfart.

I Åbo ser vi till att fixa biljetter till båten på kvällen. Sedan slår vi ihjäl lite tid på stan. Tar det lugnt, äter och kollar lite på stan. Båten går nio på kvällen och nu sitter man här hemma på söndagsmorgonen. Kan konstatera att efter både denna trip och en vecka i Norge att det går utmärkt att toura på en R1:a -02. Det som stört mest är vibrationer i händer och fötter. Börjar dock bli dags att byta drivpaket. Skall kolla lagren i framhjulet också. Sen kanske det går att montera tyngre styrvikter för att dämpa de vibrationerna också.

Summa sumarum; bra rally, bra väder, trista men bra vägar och jävligt dyrt att åka bara lite för fort.

/Andreas
 

Bifogat

  • Bild212.jpg
    Bild212.jpg
    17.4 KB · Visningar: 69
  • Bild213.jpg
    Bild213.jpg
    20.2 KB · Visningar: 54
  • Bild214.jpg
    Bild214.jpg
    17.4 KB · Visningar: 47
  • Bild215.jpg
    Bild215.jpg
    18.8 KB · Visningar: 42
  • Bild216.jpg
    Bild216.jpg
    18.5 KB · Visningar: 54
  • Bild217.jpg
    Bild217.jpg
    18.6 KB · Visningar: 63
Last edited:
Mer dåliga Nokiatelefon bilder.
 

Bifogat

  • Bild218.jpg
    Bild218.jpg
    19.4 KB · Visningar: 35
  • Bild219.jpg
    Bild219.jpg
    19.1 KB · Visningar: 38
  • Bild220.jpg
    Bild220.jpg
    18.4 KB · Visningar: 33
  • Bild221.jpg
    Bild221.jpg
    18.3 KB · Visningar: 39
  • Bild222.jpg
    Bild222.jpg
    16.6 KB · Visningar: 50
  • Bild223.jpg
    Bild223.jpg
    19 KB · Visningar: 36
Mera.
 

Bifogat

  • Bild224.jpg
    Bild224.jpg
    16 KB · Visningar: 34
  • Bild224.jpg
    Bild224.jpg
    16 KB · Visningar: 31
  • Bild225.jpg
    Bild225.jpg
    15.1 KB · Visningar: 34
  • Bild226.jpg
    Bild226.jpg
    17.8 KB · Visningar: 38
  • Bild227.jpg
    Bild227.jpg
    18.3 KB · Visningar: 43
  • Bild228.jpg
    Bild228.jpg
    17.9 KB · Visningar: 75
Jag som precis satt och undrade hur det är att se rally live (ser sammandraget på tv just nu). Schysst att man fick veta! :tummenupp
 
Macho Woman skrev:
Jag som precis satt och undrade hur det är att se rally live (ser sammandraget på tv just nu). Schysst att man fick veta! :tummenupp

Rally är riktigt roligt att kolla på live. Särskilt när det är härligt väder. Har dock svårt för att förstå hur de vågar köra så fort som de gör. Det är ju inte direkt några enorma avåkningszoner bredvid vägen.
/V.
 
Att kolla på rally är mer än att se när bilarna drar förbi. Först är det planering. Vilken kurva, vilket parti eller vilket hopp är mest sevärt. Mycket spekulationer och många mer eller mycket mindre kvalificerade gissningar. Sen skall man ta sig till platsen som kan ligga mitt i ödemarken. Gärna i god tid (minst en timme) innan för att muta in en bra plats. På svenska rallyt som går på vintern är det typ skoteroverall, grillning, korv och kanske öl som gäller. I Finland var det i princip bara öl. Sen lite föråkare och sen smäller det. Jävlar vad det går. Ofta helt ofattbart att det går att köra på det viset. Och det är just det som inte går att förmedla på tv eller på bild. Det kan bara upplevas på plats.
 
Stabilt av Daniel igen. Synd att han inte fick chansen i 307:an.

1. 5 Marcus GRÖNHOLM (FIN)
Peugeot 307 WRC A8 3:07:16.1 0.0 3:07:16.1 0.0 0.0

2. 7 Markko MÄRTIN (EE)
Ford Focus RS WRC 04 A8 3:07:50.8 0.0 3:07:50.8 +34.7 +34.7

3. 4 Carlos SAINZ (E)
Citroën Xsara A8 3:09:00.6 0.0 3:09:00.6 +1:44.5 +1:09.8

4. 3 Sébastien LOEB (F)
Citroën Xsara A8 3:09:39.4 0.0 3:09:39.4 +2:23.3 +38.8

5. 8 Janne TUOHINO (FIN)
Ford Focus RS WRC 04 A8 3:09:52.8 0.0 3:09:52.8 +2:36.7 +13.4

6. 16 Jani PAASONEN (FIN)
Skoda Fabia WRC A8 3:11:52.3 0.0 3:11:52.3 +4:36.2 +1:59.5

7. 15 Francois DUVAL (B)
Ford Focus RS WRC 04 A8 3:12:17.1 50.0 3:13:07.1 +5:51.0 +1:14.8

8. 12 Toni GARDEMEISTER (FIN)
Skoda Fabia WRC A8 3:13:19.3 0.0 3:13:19.3 +6:03.2 +12.2

9. 17 Daniel CARLSSON (S)
Peugeot 206 WRC A8 3:13:57.2 0.0 3:13:57.2 +6:41.1 +37.9

10. 18 Henning SOLBERG (N)
Peugeot 206 WRC A8 3:14:20.7 0.0 3:14:20.7 +7:04.6 +23.5

11. 9 Gilles PANIZZI (F)
Mitsubishi Lancer WR04 A8 3:14:49.1 0.0 3:14:49.1 +7:33.0 +28.4

12. 11 Armin SCHWARZ (D)
Skoda Fabia WRC A8 3:19:14.4 0.0 3:19:14.4 +11:58.3 +4:25.3

13. 22 Jari VIITA (FIN)
Ford Focus RS WRC 03 A8 3:26:32.0 0.0 3:26:32.0 +19:15.9 +7:17.6

14. 61 Gianluigi GALLI (I)
Mitsubishi Lancer Evo VII N4 3:26:44.7 10.0 3:26:54.7 +19:38.6 +22.7

15. 19 Alistair GINLEY (GB)
Subaru Impreza WRX A8 3:27:20.4 0.0 3:27:20.4 +20:04.3 +25.7

16. 45 Per-Gunnar ANDERSSON (S)
Suzuki Ignis A6 3:29:11.6 0.0 3:29:11.6 +21:55.5 +1:51.2

17. 35 Kosti KATAJAMÄKI (FIN)
Suzuki Ignis A6 3:29:24.9 0.0 3:29:24.9 +22:08.8 +13.3

18. 62 Kaj KUISTILA (FIN)
Mitsubishi Lancer Evo VII N4 3:31:13.7 0.0 3:31:13.7 +23:57.6 +1:48.8

19. 39 Nicolas BERNARDI (F)
Renault Clio 1.6 16V A6 3:32:17.3 0.0 3:32:17.3 +25:01.2 +1:03.6

20. 31 Mirco BALDACCI (RSM)
Suzuki Ignis A6 3:32:28.6 0.0 3:32:28.6 +25:12.5
 
Rally måste vara den hårdaste motorsporten av alla. INGA avåkningszoner som sagt. Snarare många hård träd, klippor eller varför inte stup? :3freak Jag antar att ljudet gör mycket till lajv också?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top