ranking

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Jag läste precis en artikel om Ola Fredby
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=421004&avdelning_1=101&avdelning_2=0

Roligt att många lyckas få uppmärksamhet och att sportjournalister kan skriva om mcsport utan att det hänt en olycka.

Men vad jag tänkte på är hur rankar man förare mellan olika klasser? För visst hade det varit roligt att ha en rankinglista. Men hur ska man göra?
Ola rankar sig bland de trettio bästa i Sverige i artikeln.

Min ranking
1.Fredde Watz
2.Johan Stigefelt
3.Jan Hansson
4.Christer Lindholm
5.Jimmy Lindström
6.Stefan Folkesson
men sen har jag ingen aning om vilken som ska in, det är för många att välja mellan helt enkelt.

Någon som vet hur andra idrotter gör?
Man skulle ju kunna vikta serier och klasser och på så sätt få fram en ranking.

Det enda rr-ranking jag vet är EM-rankingen och den gäller de som ansökt och för en specifik klass.

Nordgren skrev:
Jag läste precis en artikel om Ola Fredby
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=421004&avdelning_1=101&avdelning_2=0

Roligt att många lyckas få uppmärksamhet och att sportjournalister kan skriva om mcsport utan att det hänt en olycka.

Men vad jag tänkte på är hur rankar man förare mellan olika klasser? För visst hade det varit roligt att ha en rankinglista. Men hur ska man göra?
Ola rankar sig bland de trettio bästa i Sverige i artikeln.

Min ranking
1.Fredde Watz
2.Johan Stigefelt
3.Jan Hansson
4.Christer Lindholm
5.Jimmy Lindström
6.Stefan Folkesson
men sen har jag ingen aning om vilken som ska in, det är för många att välja mellan helt enkelt.

Någon som vet hur andra idrotter gör?
Man skulle ju kunna vikta serier och klasser och på så sätt få fram en ranking.

Det enda rr-ranking jag vet är EM-rankingen och den gäller de som ansökt och för en specifik klass.

jag tror att om man gör en rankinglista på topp 100 så lär det vara 99 st som tycker att den inte stämmer. Men någon som inte är lika feg som jag som lite snabbt kunde fixa en topp 100 lista vore kul och se helst någon med lite verklighetsuppfattning tex axxes :banana

Jag är med på listan (fast jäävligt långt ner..)

/B

moto-gg skrev:
ok vi gör väl en topp 300 lista :D

Hehe, det vore kanske något.. Alvarligt talat, det är nog en mer eller mindre omöjlig uppgift att klura ut vem som är snabbare än någon annan iom alla olika klasser och förutsättningar...

/B

Bj.O.rn skrev:
Hehe, det vore kanske något.. Alvarligt talat, det är nog en mer eller mindre omöjlig uppgift att klura ut vem som är snabbare än någon annan iom alla olika klasser och förutsättningar...

/B
Pissenkelt ju! Bara att ta de 5 främsta i varje klass och sen hyra en bana i en helg och låta alla köra varandras hojar. Det måste finnas fler än jag som vill se René Prang på en 125cc racer! :hihi

Inom matchracing viktar man tävlingarna mellan 1-5 och ut från placering på dem får man poäng. Tex så är Swedishmatccup i Marstrand grad ett evenemang.
I RR kanske man skulle ha nationell och internationell ranking då antalet som inte har möjlighet att åka utomlands är hyfsat stor.

En direkt översättning av det rankingsystemet
VM grad ett
EM grad två
SM/SO A A-B grad tre
SM B "rookie" grad fyra
B-race grad fem

/JPS

Last edited:
Jag anser mig vara på plats 174 för närvarande!

Jörgen Player Special skrev:
Inom matchracing viktar man tävlingarna mellan 1-5 och ut från placering på dem får man poäng. Tex så är Swedishmatccup i Marstrand grad ett evenemang.
I RR kanske man skulle ha nationell och internationell ranking då antalet som inte har möjlighet att åka utomlands är hyfsat stor.

En direkt översättning av det rankingsystemet
VM grad ett
EM grad två
SM AB grad tre
SM B grad fyra
B-race grad fem

/JPS

ok men vad väger tyngst då sm guld i nsb eller sm guld i 250? eller ska man ta den som skrapat ihop flest poäng i respektive klass
tex
1a Christer Minin 115p
2a pär Johansson 110p
3a Håkan Olsson 102p
4a Andreas Mårtensson 70p
5a Henrik Nordgren 65p
6a Nikola Milovanovic 58p
osv :va

sen så anser ju vissa att dom 19 förarna som körde veidec i år är sveriges topp of the line så då kan väl dom gå före ovanstående lista och peta ner Minin på 20 plats :hihi
Stiggy och watz är för fega för att köra i sverige så dom får inte vara med :rofl

Nordgren skrev:
Min ranking
1.Fredde Watz
2.Johan Stigefelt
3.Jan Hansson
4.Christer Lindholm
5.Jimmy Lindström
6.Stefan Folkesson

Christer Miinin är väl ganska given?

Nordgren skrev:

Min ranking
1.Fredde Watz
2.Johan Stigefelt
3.Jan Hansson
4.Christer Lindholm
5.Jimmy Lindström
6.Stefan Folkesson
Det är nog svårt att komma fram med en korrekt rankinglista när förarna kör i olika serier och klasser, och har olika konkurrenskraftigt material. Jag förstår t.ex. inte hur du kan ranka Stiggy efter Watz. Stiggy har ju ett par topp 10 placeringar i VM, något som Watzen inte kan skryta med (än). Men du kanske vet något jag inte känner till. Detta understryker bara hur svårt det är att kunna veta hur bra förarna är inbördes när dom inte kör mot varandra (samtidigt) med jämbördigt material.

Relapse skrev:
Det är nog svårt att komma fram med en korrekt rankinglista när förarna kör i olika serier och klasser, och har olika konkurrenskraftigt material. Jag förstår t.ex. inte hur du kan ranka Stiggy efter Watz. Stiggy har ju ett par topp 10 placeringar i VM, något som Watzen inte kan skryta med (än). Men du kanske vet något jag inte känner till. Detta understryker bara hur svårt det är att kunna veta hur bra förarna är inbördes när dom inte kör mot varandra (samtidigt) med jämbördigt material.

Håller med. Rimligen måste poäng som en förare har tillgodogjort sig i den högsta serien värderas högst. Till exempel bör Stigefelt ha högre status på en rankinglista än Watz. Godtycke och magkänsla måste åsidosättas här.

Edit: Hur jämför man poäng mellan förare som kör olika klasser men i samma serie? Kanske genom att se till hur förarna i respektive klass har samlat poäng i andra serier; EM, NM etc. En klass som hyser förare som har fått poäng i EM kanske får högre status (och poäng i den klassen räknas lite högre) än en klass som saknar (eller har färre) förare med EM-poäng i bagaget.

Last edited:
Hmm, alltså.. Varför vill ni egentligen ha en rankinglista?! Alla verkar ju va hyfsat överenns om att det kommer bli fel ändå ju?! :confused:

I crossektionen kör de iaf efter SM-resultat enbart till alla som tagit poäng, efter det alla som kvalat in men är utan poäng. Hur de gör mellan klasserna har varierat lite, för några år sen när det fanns 3 klasser fick den 1:an med mest poäng 1, sen 1:an med näst mest poäng osv. Nu får MX1 nummer 1.

Detta är som jag förstått det i första hand för att förarna ska få ett fast nummer hela säsongen. Dock är det ju bra för publiken också att veta att låga nummer betyder att det gått bra förra året. Men ett riktigt rankingsystem är det ju inte egentligen.

Jag tycker vi redan har det bättre inom RR, där vi enkelt får välja vårt nummer själva.

moto-gg skrev:
ok men vad väger tyngst då sm guld i nsb eller sm guld i 250? eller ska man ta den som skrapat ihop flest poäng i respektive klass
tex
1a Christer Minin 115p
2a pär Johansson 110p
3a Håkan Olsson 102p
4a Andreas Mårtensson 70p
5a Henrik Nordgren 65p
6a Nikola Milovanovic 58p
osv :va

sen så anser ju vissa att dom 19 förarna som körde veidec i år är sveriges topp of the line så då kan väl dom gå före ovanstående lista och peta ner Minin på 20 plats :hihi
Stiggy och watz är för fega för att köra i sverige så dom får inte vara med :rofl

vad man sitter på tycker jag inte spelar någon roll. Ska man ändra tennisrankingen efter vilekn racket de spelar med? Watz och Stiggy lär ju toppa listan eftersom de hela tiden kör "grad ett" medans jag som många andra harvar på "grad tre". Men någorlunda rättvis lär det ju ändå bli..

/JPS

alakhai skrev:
Jag tycker vi redan har det bättre inom RR, där vi enkelt får välja vårt nummer själva.
Inte helt rätt, du får inte välja nummer 1-10 fritt. De delas ut baserat på fjolårets SM-resultat i klassen ifall du kör i en av A-klasserna.
(Undrar vad som händer om man bara kör SO?)

Relapse skrev:

Du har rätt och jag satte faktiskt Stiggy överst men ändrade mig senaste då jag tänkte på deras inbördes möte, men det är kanske bättre att gå på poäng.

alakhai skrev:
Hmm, alltså.. Varför vill ni egentligen ha en rankinglista?! Alla verkar ju va hyfsat överenns om att det kommer bli fel ändå ju?! :confused:

Jag vet inte om jag vill ha det, men jag kom att tänka på rankin när jag läste om Ola. Skulle säga det inte bara är svårt utan omöjligt att få ett rättvist system.

Det är kanon att få välja och behålla det startnummer man har, även om det kanske för publiken egentligen skulle vara roligare om topptio verkligen hade haft sitt nummer från förra året. Men nu kör de flesta toppförare med "sitt eget nummer" även om de vann året innan.

Nordgren skrev:
Jag vet inte om jag vill ha det, men jag kom att tänka på rankin när jag läste om Ola. Skulle säga det inte bara är svårt utan omöjligt att få ett rättvist system.

Det är kanon att få välja och behålla det startnummer man har, även om det kanske för publiken egentligen skulle vara roligare om topptio verkligen hade haft sitt nummer från förra året. Men nu kör de flesta toppförare med "sitt eget nummer" även om de vann året innan.
Jag har inte egentligen tänkt på denna skillnaden speciellt mycket men i år (första året jag inte kört SM-cross på 10 år) har jag tyckt att alla åkte med "fel" nummer eftersom man inte varit med i smeten hela tiden.
Frågan är om det inte är mer publikfriande och enklare om deras favoritförare har samma nummer som han/hon "brukar" ha?! Det är väl därför många väljer att ha kvar sitt nummer, det finns på gamla bilder, posters och andra reklamprylar.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa