Rangordna japanska motorcykeltillverkare

R1 04-06 eller R6 06- är ju de snyggaste sporthojarna iaf.

Men jag skulle sätta Honda på första platsen tack vare kvalitetskänsla och att jag på de jag kört aldrig upptäckt nånting som sticker ut som dåligt.
 
Svårt att säga, bäst beror ju lite på vad man väger in.
Spontant håller jag Honda högt, känns som dom har bäst kvalité och bredast sortiment.
 
HONDA för att det står honda på tanken.

E zx10r 05 så grym som folk säger? varför inte då fortsätta med det konceptet då? mena rsv4an e verkligen liten å om zx10r är en 600med 1000cc motor så varför e den inte klassvinnare? Kör själv 2 600or å ingen av dem känns liten. 636an känns lixom perfa för min storlek med en liten maskin e den inte.

Håller med att r6an e nice men fy vad fult det e när man sitter på en å så tittar men ner i kåpan å ser de extremt stora å breda lamporna. Borde va smäckrare än så, mena titta på zx6r:en jag kör den har 2 rätt bautastora lampor men itne ser det ut som 2st tegelstenar i kåpan.
 
Last edited:
Som vanligt tycker alla här att just deras hojmärke är det bästa.....
 
Har inte kört alla märken, håller tillsvidare kawasaki högst för deras råhets skull. Har gillat dem sedan zxr:ns tid.
 
1. Honda
2. Suzuki
3. Kawasaki
4. Yamaha

Lever tyvärr kvar i det årtiondet när Yamaha var klart bristfällig kvalitetsmässigt och allmänt kallades för Skramlaha.

Kawasaki startade sin GPZ era och körde ifrån det mesta på två hjul

Suzuki släppte sin GSXR 750 och skrämde slag på många hojtillverkare.

Honda gjorde allt ovanstående men fick det även att fungera mer än på söndagsrundor.

Övriga :

5. Triumph, har ryckt upp sig enormt och gör idag hojar i klass med japsen.Tänk att en forntida tvåcylindrig Trajja med oljedroppande motor kunde bli så lyckad till slut med tre cylindrar.

6. Ducati, en hoj gjord för folk som saknar bokhylla och behöver ett prydnadsföremål i hemmet.Men kör inte med den för då måste den servas efteråt på specialverkstad med en massa specialverktyg.
 
Såatteh...

KTM :banana :crash


:glömdet

*edit* highfivar migsjälv och gillar mitt egna inlägg.
 
Nu är man opartisk så...

1 Suzuki. De har lagt nivån många gånger. Katana, 1100r, 750r, 1000, hayabusa.. dock inget nytt på senare 6-7åren men de har väldigt välbyggda motorer.
2. Yamaha. Fzr1000 sen r1. Lite sisådär växellåda och cylinderfoder...
3. Honda, cbr 900 - 1000. Lite för gott kvalitetsrykte och något tråkiga för min smak.
4. Kawasaki. Kunde varit tvåa också. Men de andra hade fler kul modeller ivägen..

Har inte tagit hänsyn till deras ev. Specialmodeller som ow-01, rc30, rrr osv.
 
Kul tråd!

Kan börja med att skriva att jag liksom trådskaparen älskar alla japanska märken. Tycker mycket bättre om dem än de europeiska för att itne tala om de amerikanska.

Baserar mina åsikter på egna erfarenheter av märkenas olika R-hojar samt lite annan påverkan typ MotoGP. Kollar inte så mycket på gamla klassiska hojmodeller.

1. Yamaha - har alltid legat mig närmast hjärtat, haft 4 Yammor varav både R6 och R1. Klassiska bågar inom R-genren som är grymma att köra!
2. Kawasaki - min nuvarande cykel. Jämfört med Yamaha så är den mycket råare, lite mindre kvalitetskänsla vad gäller passform på kåpor etc, men desto mer krut har lagts på motor och chassi. Märket har attityd!
3. Suzuki - deras 750 cykel är helt underbar! Även Hayabusan bidrar till märkets känsla och framtoning.
4. Honda - är nog det tråkigaste märket av japsarna. Hög kvalitetskänsla, visst men ändå sporthojarnas Volvo
 
Som vanligt tycker alla här att just deras hojmärke är det bästa.....


Nej det är dina fördomar - Jag är inbiten Yamaha-R1-pilot och jag satt ändå Honda på första plats. då vägde jag in MINA erfarenheter och poängsatte känsla, kvalite, historia, osv

Så du har inte rätt när det gäller mig i alla fall.
 
Jag skulle säga att ingen av de japanska märkena är värda att kallas innovativa eller nytänkande. De prånglar mest ut skit som matknadsföringsavdelningen har hittat på inget som gör cyklarna ett dugg bättre.

ABS: jättebra på en touringcykel men jag vill inte ha det på min rejsmoppe

TC: har ju börjat komma. Haken är bara att alla system som sitter original på japancyklar är skrot. En bazzaz för 5kkr är bättre än alla originalsystem.

Reglerbara insugningstrattar YCC etc:jättefint i teorin men de ger jämnare effekt under 6kRPM, fortfarande är det fasta trattar som ger mest effekt där man kör cykeln nör den går som den skall.

Mappningsbara sprut är det verkligen för mycket begärt? Köper man en icke japansk cykel finns där möjlighet att mappa utan att lägga pengar på en powercommander som kan strula. När man nu införde drive by wire varför inte ta steget hela vägen och skaffa ett elektroniskt gashandtag där jag kan få styra fritt om jag vill ha snabbgas eller jag vill ha regnläge där trotteln öppnas långsammare i transitionszonen.

Hur kan man skryta över att man sparat 2kg på årets modell när man samtidigt skruvar dit ett tungt blybatteri original?

Man pratar om arvet från motogp och sen skruvar man på däck som överhettar efter 5varv på bana.

Ge mig en cykel där man satt åkningen i centrum istället för korvkioskskryt. Marknadsföringsjepparna skall ge fan i att blanda sig i produktutveckling. Måste jag välja märke så blir det Yamaha först och sedan Kawa. Det förstnämnda för att de har trevligast konstruktioner och kawa för att de vågar ta ut svängarna lite mer.
 
1 Suzuki För dom har dom absolut bästa växellådorna och trevligast motorer
2 Honda För dom är nästan lika bra som suzuki fast mindre och inte så snygga
3 Yamaha För dom gamla r1 är snygga
4 Kawasaki Dom har inget "speciellt"
 
Yamaha är nummer ett för min del. Det är en känslomässig blandning av racinghjältar (Rainey, Lawson, Biaggi, KR, Rossi) och favoritmodeller (RD350, FZR, YZF, 1.gen R1) och "classy" design (oftast). Egentligen så har jag inte haft nån Yamma sedan min RD125LC som jag sålde -93... Jag är kass på att vara märkesbög. :(

Suzuki 2:a. Robusta, enkla hojar. Inte alls samma finish och klass som Yamma eller Honda, men känns nästan p.g.a. det mer ändamålsenligt och fokuserat på nåt sätt. No bullshit, liksom. Har haft 5 st Suckor och ingen har varit dålig.

#3 Det är få Hondor som gör nånting för mig. De känns som motsatsen till Suzuki. Lite ofokuserade och mjukare, känns som nästan varje modell är en kompromiss. Två favoriter dock: CBR900RR och SP1/SP2.

Kawasaki kommer sist. Har inte lyckats ingjuta nån kvalitetskänsla hos mig. När nya Kawa-modeller kommer ut har jag alltid en gnagande undran om den är färdigutvecklad eller inte. Kan vara färgat av erfarenheten av en Gpz1100 med ett insprut som _definitivt inte_ var färdigutvecklat... :gnissla :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top