Ramrör/ avgasrör

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
sitter och funderar lite- i en framtid som inte är så långt borta så ska jag bygga mej en cykel- basen blir nog en dr/tt/xr typ av utgångsmaterial.
lite radikalt tänk passerar ibland i roten på mej och just nu så tänker jag bakram med integrerat avgas/ ljuddämpare (inte att det sitter typ "där" utan att bakramen tjänar som avgasrör oxo)
är det tillåtet att göra så eller det är en no no?
att det blir varmt det fattar jag, men det finns ju isolering och skydd att nyttja, iom att tänkt donator även har monodämpare på fjädringen så avlastas ju bakramen betydligt (bara fettot ovanpå....)
NC30 honda har ju dubblat ramrör med att låta kylvatten ledas i detsamma- vafför inte fixa med avgaser på samma sätt??

//jj

Det finns sextiotalscrossar som har integrerat nedre ramrör/avgasrör/ljuddämpare och i ett fall är även fotpinnarna del av expansionskammaren. Jag tror det funkar skit i långa loppet så att säga.

Som sagt, det är en gammal idé. Tror Rex hade några modeller med avgaserna i ramen..? Det finns anledningar till varför det inte byggs så, men jag tycker att det är cool. Kommer att bli eget. Bygg!

Honda NC30 har inget kylvatten ihopkopplat med ramen

där ska vara nån honda 400 (vanlig viffer?) med denna lösning- läst practical sportsbike öm att, om inte jag minns fel.
går ju att göra rören i rostfritt så elimineras rost och sånt otäckt.

jaja, ska först få tummen ur o skaffa nått projekt.....

//jj

Back