Ramnummret nästan borta

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
fick tillbaka min ram från lackeraren idag, ramen blästrades & pulverlackades.

orginal nummret är kryssat & nytt instansat brevid av Yamaha center.
där orginalnummret är kryssat syns nästan ingenting.. och det nya syns väldigt dåligt, allt detta tack vara lacken

är detta något jag måste fixa innan besiktning eller brukar dom inte vara så gnälliga ?

wonderwizard skrev:
fick tillbaka min ram från lackeraren idag, ramen blästrades & pulverlackades.

orginal nummret är kryssat & nytt instansat brevid av Yamaha center.
där orginalnummret är kryssat syns nästan ingenting.. och det nya syns väldigt dåligt, allt detta tack vara lacken

är detta något jag måste fixa innan besiktning eller brukar dom inte vara så gnälliga ?

se man vad de står utan att försöka gissa nåt nummer så e de nog ok men annars tro jag dom bli kinkig

ozeo skrev:
se man vad de står utan att försöka gissa nåt nummer så e de nog ok men annars tro jag dom bli kinkig

man kan se vad det står, men det e på håret.

däremot det gamla nummret som e kryssat ser man inte.

ska fixa intyget från Yamaha center innan det e dags för besiktning

Skrapa ur siffrorna lite med något vasst, om det går och inte ser förjävligt ut.

Höll på att skita ner mig när besiktningsgubben inte hittade ramnummret på min XR. Satt dit stansat på en alubricka. Men det dög inte. Plocka bort den, och med lite tur och rätt vinkel på skallen såg man det...

Har en god vän här i stan, han har hämtat upp två hojar från skrotregistret genom att köpa loss dom från försäkringsbolagen, sedan återställt ramarna och fått en ny identitet för att få ut nya papper.

Vid första restaureringen lärde han sig att inte lackera över varken det gamla exxxade eller det nya, bägge ramnummerna skall vara metallrena vid första regbesiktningen.

Hur pass kinkiga dom kan vara vid en vanlig besiktning vet jag inte men faktum är ju att dom skall kolla av nummret under besiktningen och om de tvekar på identiteten blir det förmodligen avslag.

Du skulle kanske ha kunnat göra en förbesiktning innan du lämnade ramen på lack?
Klen tröst då du gjort det redan men mitt råd skulle nog bli att ta ramen i bilen och köra och visa upp den på en besiktningsstation och förklara läget.
Om de inte accepterar hur det ser ut kan du göra något åt det nu, innan du har gjort hela jobbet med att montera ihop maskinen, tristare att göra det sedan.
Hör med Ralf eller Glenn (är han kvar på Yamaha-Center?)om du kan få ett intyg att ta med dig innan du kör till stationen, det borde väga tungt, i synnerhet om det står båda nummerna, inte bara det nya.

Ni verkar kunna en del. Finns det något sätt att få tag på en ny rambricka till hojen. Min är nämligen borta och jag ska reggbesiktiga snart. :gnissla

Ducster900 skrev:
Hör med Ralf eller Glenn (är han kvar på Yamaha-Center?)om du kan få ett intyg att ta med dig innan du kör till stationen, det borde väga tungt, i synnerhet om det står båda nummerna, inte bara det nya.

Har pratat med Glenn & han ska fixa papper till mig, men jag vill ändå höra mig för om andra har gjort samma sak som mig.

vill ju inte lägga ner en förmögenhet på hojen & sedan går den inte genom en besiktning. :huvet

Ska ta med ramen till SBP i morgon & höra vad dom säger.

sista utvägen blir väl att blästra området runt nummrena & sedan besikta hojen :gnissla

philsson skrev:
Ni verkar kunna en del. Finns det något sätt att få tag på en ny rambricka till hojen. Min är nämligen borta och jag ska reggbesiktiga snart. :gnissla

Vad är det för maskin?
Det ställs ju krav på att det skall vara ordentligt stansade ramnummer, inga löstagbara brickor...

Om det var enkelt att ändra ramnummret genom att byta en bricka och därigenom få en helt ny identitet på maskinen skulle nog den svarta marknaden gnugga händerna...?

mm egentligen ska man vara tacksam för att det är så svårt :tummenupp
tänk på hur många stölder det skulle bli annars :tummenupp

Ducster900 skrev:
Vad är det för maskin?
Det ställs ju krav på att det skall vara ordentligt stansade ramnummer, inga löstagbara brickor...

Om det var enkelt att ändra ramnummret genom att byta en bricka och därigenom få en helt ny identitet på maskinen skulle nog den svarta marknaden gnugga händerna...?
Det är husan det gäller. Ramnummer finns ju på den instansat men sen ska det finnas en bricka med ramnummer en gång till (samma nummer) som tydligen kallas för sekundärt ramnummer och där brukar det stå lite mer uppgifter om vikt och effekt.

Kom precis hem från SBP. Var tvungen att kolla med dem innan jag börjar sätta ihop hojen.

killen som tittade på ramen tyckte det såg bra ut, man ser om man tittar noga. så nu e det bara att vänta på svinglagren & hjullagren ska komma :yoparty

hmmm...
Kom på när jag såg denna tråd att min nylackade hojs (nästan helt ihopmonterad) ram nr knappt syns alls :huvet
Har någon ett bra tips på att fixa detta på ett bra sätt utan att behöva plocka ner skiten igen :(
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Edit: kollar dom motor nr oxå?

wonderwizard skrev:
Bara vid reg/typ besiktning. inte vid kontrollbesiktning

(undantag finns såklart)

Jo, risken finns...
Enligt reglerna skall de kolla så att det är den korrekta maskinen de besiktigar,men de brukar inte bry sig om allt, E-märkning av blinkers och sådant brukar ju passera bara det lyser som det skall.

Den gången de kollar ramnummret och tycker att det ser skumt ut kommer de nog inte att släppa de utan vidare, frågan är bara vad de kan göra mer än att underkänna maskinen?

Mares skrev:
men de kollar ram nr typ varje bes.? :gnissla

Köpt nåt med tveksam bakgrund :hihi

Stansat ramnr är prio 1 när id ska fastställas på fordonet.

Mares skrev:
Edit: kollar dom motor nr oxå?

När något verkar oklart så borras det vidare med att försöka fastställa id på fordonet.

Ducster900 skrev:
frågan är bara vad de kan göra mer än att underkänna maskinen?

När id inte kan fastställas förelägger man fordonet om fullständig registreringsbesiktning. Föreligger misstanke om stulet fordon kontaktas Larmtjänst alt Krim per omgående.

Ducster900 skrev:
Den gången de kollar ramnummret och tycker att det ser skumt ut kommer de nog inte att släppa de utan vidare, frågan är bara vad de kan göra mer än att underkänna maskinen?

Svensk Bilprovning äger rätt att vid tvivelaktiga fall konfiskera din hoj, bil, släp eller vad det nu må vara.

Om du inte inom tre år kan inkomma med de uppgifter som dom vill ha så skrotas fordonet...

//Peter

Mares skrev:
hmmm...
Kom på när jag såg denna tråd att min nylackade hojs (nästan helt ihopmonterad) ram nr knappt syns alls :huvet

Ramnr ska vara synligt, läsbart men reklamskylt är inte nödvändigt :hihi

Peter80 skrev:
Svensk Bilprovning äger rätt att vid tvivelaktiga fall konfiskera din hoj, bil, släp eller vad det nu må vara.

Om du inte inom tre år kan inkomma med de uppgifter som dom vill ha så skrotas fordonet...

//Peter

Svensk Bilprovning äger ingen rätt att konfiskera några fordon :fakta

Kapten Blåskägg skrev:
Köpt nåt med tveksam bakgrund :hihi

Stansat ramnr är prio 1 när id ska fastställas på fordonet.

När något verkar oklart så borras det vidare med att försöka fastställa id på fordonet.

När id inte kan fastställas förelägger man fordonet om fullständig registreringsbesiktning. Föreligger misstanke om stulet fordon kontaktas Larmtjänst alt Krim per omgående.

Ne men har lackat om den och det syns inte så bra längre. :argpådato
Så jag hoppas att de godkänner det som det e, orka plocka ner skiten igen och börja om. e typ helt klar...
Fan att man inte tänker efter först.:huvet
Men jag lär inte vara den första med detta problem, så vet någon hur man kan fixa detta på bästa sätt???

wonderwizard skrev:
våt eller pulverlack ?

Bara vid reg/typ besiktning. inte vid kontrollbesiktning

(undantag finns såklart)

Det e våtlack...

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!