ramnummer vid lack?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vid omlackering..
hur har ni gjort så att ramnummer inte försvinner :va

mitt syns ju inte världsbra nu men de syns..är orolig hur de blir efter lackering..(pulver)
kan ju inte bara tejpa över heller då ramen ska bli en helt annan färg :va
det sitter oså en liten bricka på andra sidan men den gissar jag man kan ta bort då den sitter typ nitad.

tips o ideer?

har för mig du behöver då det omstansat av en autoriserad verkstad... alltså en MC-affär som kan bekräfta dess identitet... nått kvitto på det hela alltså.

Dra en tun tejpremsa precis över ramnumret, syns inte numret på besiktningen, så skrapar dom eller kräver att du ska göra det. Är det värt en ombesiktning ?? Efterlack kan du ta bort tejpen, spraya på lite tunt med samma nyans där tejpen suttit....trollat.

kan ju funka om du tar bort färgen i siffrorna innan du lackar,tror jag

Swedie skrev:
har för mig du behöver då det omstansat av en autoriserad verkstad... alltså en MC-affär som kan bekräfta dess identitet... nått kvitto på det hela alltså.

ska kolla på de.

Gabor skrev:
Dra en tun tejpremsa precis över ramnumret, syns inte numret på besiktningen, så skrapar dom eller kräver att du ska göra det. Är det värt en ombesiktning ?? Efterlack kan du ta bort tejpen, spraya på lite tunt med samma nyans där tejpen suttit....trollat.

hade faktiskt tänkt på de men de verka lite :rolleyes:
men de bli så om inget annat går :tummenupp

AleX skrev:
kan ju funka om du tar bort färgen i siffrorna innan du lackar,tror jag

blir svårt då jag inte komma va där vid lackningen :(

ozeo skrev:
vid omlackering..
hur har ni gjort så att ramnummer inte försvinner :va

mitt syns ju inte världsbra nu men de syns..är orolig hur de blir efter lackering..(pulver)
kan ju inte bara tejpa över heller då ramen ska bli en helt annan färg :va
det sitter oså en liten bricka på andra sidan men den gissar jag man kan ta bort då den sitter typ nitad.

tips o ideer?

Halloj
Är det en seriös kille som ska lacka så har han maskeringar till allt. Eller så vet han hur han ska göra.... Säg till vart du inte vill ha färg mm så fixar han det.

Tape och dyligt går ju fetbort eftersom det kommer att brinna upp i ugnen.

Du kommer ju få blästra ramen först till att börja med då lär ju ramnummeret komma fram lite tydligare. Sen finns det spec tejp för pulverlackeringen som tål värme, jag fick mitt ramnummer maskerat när jag skickade in ramen på lack, det blir lite fult att ha ramnummeret i plåt men det åtgärdar du lätt på nåt sätt ska du se. :tummenupp

När jag fick min ram pulverlackad på CBR:n så borrade jag bara bort nitarna till produktplåten och nitade dit den sen igen.
Det instansade ramnummret lätt jag vara som det var. Man kunde med lätthet läsa ramnummret efter pulverlackeringen!

Peanutboy skrev:
När jag fick min ram pulverlackad på CBR:n så borrade jag bara bort nitarna till produktplåten och nitade dit den sen igen.
Det instansade ramnummret lätt jag vara som det var. Man kunde med lätthet läsa ramnummret efter pulverlackeringen!

jag har gjort samma...

När jag pulver lackade min ktm 525:a för en månad sen så hade kille jag lacka hos en specialtejp som han satt över ramnummret.

Peanutboy skrev:
givetvis nitar man om rambrickan.;)

mycke bra tips..
låter som jag ska kolla med lackfirman först vad dom har för förslag :)

På årets '06-ZX6 så har man målat i lite från fabriken med gul färg i ramnumret då det annars är rätt svårt att läsa den på den svartlackade ramen.

philsson skrev:
Du kommer ju få blästra ramen först till att börja med då lär ju ramnummeret komma fram lite tydligare. Sen finns det spec tejp för pulverlackeringen som tål värme, jag fick mitt ramnummer maskerat när jag skickade in ramen på lack, det blir lite fult att ha ramnummeret i plåt men det åtgärdar du lätt på nåt sätt ska du se. :tummenupp

Din tape är en magnet :)

VaRvStopPEt skrev:
Din tape är en magnet :)
Mycket möjligt, den förklaringen jag fick av lackgubben var att det var en tejp såsom jag förstod det, en tjock sådan som han fäste på ramen under både blästringen och pulverlackeringen. Just ramnummeret maskerade han först efter blästringen. Hur skulle deras magneter se ut i så fall? sådanna flexibla typ likt en kylskåpsmagnet eller en övningskörningskyllt? Tänkte på passformen över styrhuvudet där ramnummeret sitter. :confused:

philsson skrev:
Mycket möjligt, den förklaringen jag fick av lackgubben var att det var en tejp såsom jag förstod det, en tjock sådan som han fäste på ramen under både blästringen och pulverlackeringen. Just ramnummeret maskerade han först efter blästringen. Hur skulle deras magneter se ut i så fall? sådanna flexibla typ likt en kylskåpsmagnet eller en övningskörningskyllt? Tänkte på passformen över styrhuvudet där ramnummeret sitter. :confused:

Den är som en övningskörningsskyllt. Finns både tjockare och tunnare.
Det finns kanske någon sorts tape som kommit nu det senaste året. Men jag har varit pulverlackerare i ett x antal år och aldrig sett eller hört något om just "tape". Men jag kan ju ha fel... :) Har inte jobbat med det nu på ca ett år ju.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt