Rammad av bil - pensionär kliver ur - varför blir man inte förvånad?

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vet inte om det hör hemma i olyckstråden, inget allvarligt hände och det var ju inte ens mc, utan moppe.

Iaf

Kör min FS1:a, stor moppe, strålkastare på, ca kl 13.45, fullt dagsljus.
Stannar vid t-korsning, bil från höger blinkar, ska in på min väg.
Hinner tänka: "..han svänger för skarpt..han kör in på fel sida av vägen..han kör på mig, måste flytta mig...PANG!"
Jag och moppen far i backen, ut ur bilen kliver en man ca 75-80 år. Jag hann se hans huvud innan smällen och såg att han tittade långt åt sin vänstra sida. Och kör som om det vore vänstertrafik.

Jag är ändå glad att hastigheten inte var mer än 5-10km/ och att jag min vana trogen håller mig väl ute i vägbanan för att synas. Högra kanten på hans kofångare träffade ungefär vid fotbromsen (fatta alltså hur fel han svängde för att lyckas med det!), och där var inte min fot längre, och jag slapp hamna under bilen.
Det flög lite saker från kofångarn, luftintagsliknande plastmojänger, medan FS1:an mest fick backspegeln snurrad ett kvarts varv.

Men herregud. Varför får 80-åringar fortfarande köra bil? Kör som en blind, man kan ju inte förutse eller väja undan eller nåt alls. Helt chanslös!

Polisanmälan direkt bara! Kanske det görs en undersökning av hans syn inkl vidvinkelseendet och därmed på läkarns order tar hans kort? Om det är möjligt dvs?

det gnälls mycket på unga men många gamla är inget annat än en kamikaze piloter i bilar. har en korsning utanför mitt fönster där det händer olyckor då och då o 90 % av gångerna är det nån gammal gubbe som vinglar ur sin bil och som det tar ungefär 10 minuter att gå fram till den andra bilen 1 meter ifrån

och frågar man en 70åring så säger de att ungarna kör som ligister.

Tror inte någon har fel.

Det som hände sen är att jag blev en aning förvirrad.
Tänkte bara på att resa moppen upp och slå av tändningen (fel ordning, med lite komiskt resultat)
Sen prata med gubben "hur tittar du??? du måste titta VÄLDIGT VÄLDIGT ORDENTLIGT när du svänger!!!" etc
Han var så ledsen så ledsen, och det slutade med att jag hjälpte plocka upp hans plastgrejer och sätta fast hjälpligt i kofångaren igen så han kunde ta sig hem.
Efter han åkt stod jag kvar en stund, tog en cigg och började undra lite "vad hände?.."
Varför tog jag inte hans regnr, personnr och namn, telenr osv.
Vart nog lite småchockad fastän oskadd..

och frågar man en 70åring så säger de att ungarna kör som ligister.

Tror inte någon har fel.
Dock borde yngre förare ha aningens bättre reaktionsförmåga.

Ja i morgon ska jag till läkaren o kolla synen + lite annat för att kunna gå i trafikskola för lastbil o det kostar mig 900:-, men med körkortet så är det bara att skicka in ett foto var 10:e år o få ett nytt utan att man ens kollar synen på personen, det är väldigt underligt. Borde vara en hälsokoll åtminstonde.

Absolut!

Samtidigt tog gubben kurvan i 10 km/h!
Jag hade kört 40km/h.
For 20 år sedan?
80km/h med bredställ! :hihi

Det är nog bättre att köra helsenil i 10 km/h är toppalert i 80 km/h.

Fast sjuuuukt mycket tråkigare! :rolleyes:

Skall bli spännande om 50 år!
När de 80 åriga förarna inte bara är dementa utan
även smsar och facebookar samtidigt som de kör.

:crash

/e

Varken detta eller att ungar kör som ligister var ju fallet här. Poängen var ju att all erfarenhet av försiktighet och iaktagelse man samlat på sig av att köra tvåhjuling hjälper ingenting när en man som uppenbarligen är för gammal för att köra bil ändå gör det. Och kör i blindo på fel sida av vägen mot en stillastående moppe/mc (som alltså därför inte kan väja undan) och märker inget förrän det dunkar i plåten och hans bil hoppar till.

Nu blev jag lite för väck i skallen för att göra vad jag borde gjort, men jag kan bara hoppas att det finns någon hemma hos honom som frågar "Gösta, vad har hänt med kofångar'n? Jo, jag körde på fel sida av vägen och rakt på en moppe som stod still. Gösta, ge mig körkortet, jag ska bara klippa lite. Och ge mig kameran, jag ska bara ta ett foto på bilen och fråga våra barnbarn hur man säljer en bil på blocket."

Alternativt "Gösta, varför sitter det ett mopedstyre i kofångar'n? Vilken kofångare? Jag minns inte... Gösta, ge mig körkortet..."

:fakta
Det får du väl göra då. Bara du gör det på rätt sida vägen. Man ska liksom hålla till höger. Åtminstone sen 1967... :)

Sorry, jag var svamlig.
Klart gubben skall bort från bilkörning!

En liten uppkörning varje år från 70 års ålder vore kanske på sin plats?

Jag vet inte hur många gånger man hört talas om
folk som gömt bilnycklarna för gammfarfar/morfar
för att de ansett honom oförmögen att köra säkert.

Gubben blir skitförbannad och letar och letar.
Bilen fullpepprad med småbucklor.

Man kan typ se på bilen att gubben är gammal.

En 25årings bil däremot, inte en repa!
Sedan blir den inlöst!
:crash

/e

Dåligt trafik omdöme har tyvärr inget med ålder att göra oavsett om det är en yngre eller äldre förare.Båda klantar ofta till det i sin egen förträffliga tillvaro där alla andra trafikanter oftast har fel enligt dessa tidigare nämnda.Somliga är unga och verkar framföra sina fordon som om de var med i en Le Mans tävling på allmän väg och andra äldre ser ibland ut att ha somnat mitt på vägen.Ta bort dessa så blir det kanske lite trivsammare att färdas i trafiken.

Jag har varit bud (cykel-bil-mc) och då varit rätt mkt med om olyckor och "nästan olyckor" och upplevt fenomen som denna här i alla åldersgrupper och kvinnor och män. Tycker inte att det är enbart en viss grupp tyvärr.

Hoppas att du är verkligen oskadd och inte har massa problem med moppen sen.

Dåligt trafik omdöme har tyvärr inget med ålder att göra oavsett om det är en yngre eller äldre förare.Båda klantar ofta till det i sin egen förträffliga tillvaro där alla andra trafikanter oftast har fel enligt dessa tidigare nämnda.Somliga är unga och verkar framföra sina fordon som om de var med i en Le Mans tävling på allmän väg och andra äldre ser ibland ut att ha somnat mitt på vägen.Ta bort dessa så blir det kanske lite trivsammare att färdas i trafiken.

glöm inte vissa yrkeschaufförer ^^ :hihi

Råkade ut för en gamling i höstas med hojen,som tur var körde hon inte på mig, men så här gick det till stog tankade hojen på macken fullt med folk ,då ser jag en bil som genar mot mig ska promt förbi mig &hojen nu står jag så att butikssidan är på ena sidan man ska kunna köra förbi utan problem, men ser med förskräckelse hur bilföraren svänger närmara och närmare hojen står tittar när hon sniker förbi tar nästam med hojen när hon körförbi, tänker måste se vem fan som körde den bilen,när bilen parkerat stiger en gammal dam ut kan knappt gå staplar in i butiken ,tänkte förmigsjälv ska jag säga till henne att hon får se sig för, hon borde ju sett att det var nära då jag hänger över hojen när hon körförbi ,ser att hon inte kör in i den men sen tänkte jag så gammal kärring är ingen ide att resonera med körde därifråm med blotta förskräckelsen :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti