Ramlagerproblem

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ramlagerproblem (2-takt)

Om jag säger vad det gäller för fordon blir jag väl bannad (:rolleyes:) , men det handlar om en liten tvåhjuling som jag har och åker till jobbet med. Hoppas att det är OK att jag ställer frågan här ändå, jag behöver all hjälp jag kan få. Fordonet skulle få en ny vevaxel, och jag höll på att mycket försiktigt knacka vevaxel och ramlager på plats i ena blockhalvan med hammare och en träbit.

Ramlagret är nu halvvägs på plats i blocket men med detta försiktiga knackande kommer jag ingenstans längre och lagret kommer varken fram eller tillbaks. Jag har redan provat med varmluftspistol på blocket utan framgång och nu skulle jag behöva lite tips på knep man kan ta till för att få lagret på plats. :)

Förtydligande: Jag skulle förmodligen kunna ta i hårdare och få dit lagret, men riskerar väl då att sabba balansen i vevaxeln.

Last edited:
Varmluftspistol på blocket och iskallt lager som du haft i frysen eller nåt?

Varmluftspistol på blocket och iskallt lager som du haft i frysen eller nåt?

Bra ide, men synd att jag redan hade provat det. Tänkte att det skulle vara lite overkill att både värma blocket och frysa veven, men ändå ville det inte falla på plats som jag trodde att det skulle.

Bra ide, men synd att jag redan hade provat det. Tänkte att det skulle vara lite overkill att både värma blocket och frysa veven, men ändå ville det inte falla på plats som jag trodde att det skulle.

Man får förjäkligt bra moment med en genomgående bult (gärna närapå samma diameter som axeln och fingängad) och stora brickor.

Man får så bra moment att man kan spräcka aluminiumhuset om man är oförsiktig.

Man får förjäkligt bra moment med en genomgående bult (gärna närapå samma diameter som axeln och fingängad) och stora brickor.

Man får så bra moment att man kan spräcka aluminiumhuset om man är oförsiktig.

Tror jag fattar hur du menar, men nu sitter tyvärr lagren redan på axeln och går inte att få av igen. Man kan alltså betrakta ramlager och vevaxel som en enhet, som ska in i ett för litet hål.

Nästa försök får nog helt enkelt bli med mer värme än varmluftspistolen. Tyvärr är blocket lite för stort för ugnen. :)

Du får helt enkelt slå ut vevaxeln igen. Det klarar sig.

Det är lite olika hurvida lagren ska pressas på vevaxeln eller i blockhalvan. Du har nog gjort fel, dvs lagret ska pressas i blockhalvan (kallt lager, fett, varm kåpa) och sen värm lagret med varmluftpicka och frys veven, fetta in, smacka ihopa

Du får helt enkelt slå ut vevaxeln igen. Det klarar sig.

Det är lite olika hurvida lagren ska pressas på vevaxeln eller i blockhalvan. Du har nog gjort fel, dvs lagret ska pressas i blockhalvan (kallt lager, fett, varm kåpa) och sen värm lagret med varmluftpicka och frys veven, fetta in, smacka ihopa

Jag läste nånstans att det skulle vara ungefär lika "lätt" i vilken ordning man än gjorde det, men du kan ha rätt. Jag ska kolla på det.

Tack för era svar så länge! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing