Ramlagerbyte på Yamahastånka...

• Thread starter Thread starter 660
  • Start date Start date

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Hade tänkt stoppa i nya friska ramlager i en av mina motorer nu i vinter. Jaha.. och så kollar man lite med handlarn vad ett par lager (kullager!) ska gå loss på. Får då till svar att lagret på högersidan kostar 672kr (28$ i USA!), men på vänster vevhalva kan man inte byta bara lagret eftersom kamdrevet är påkrympt utanför lagret... Alltså tyckte han att jag skulle köpa en ny vevhalva för sisådär 2800kr! Ockerpriser!! Min fråga är nu om det inte på något vis går att byta lagret ändå? Nån som haft samma problem?
Tack på förhud
/660

Kolla om det inte finns att fåtag på billigare lager från tex Skf eller järnhadlare,
det borde gå att få bort kamdervet med hjälp av avdragare eller press hos
någon mekaniker för en billigare summa än ett nytt vevparti.

Ytterligare en variant är ju att skära upp kamdrevet med kapen så att du kommer åt lagret. Om du nu inte kommer åt kamdrevet med en avdragare. Ett kamdrev borde ju vara avsevärt billigare än en vevhalva.
Kolla dock om drevet är indexerat, dvs om det finns nån form av positionering så att drevet ger rätt kamtider. Typ kilspår eller liknande.

Tack för tipsen!
Har nu fått höra att det inte finns lösa kamdrev att köpa (dom skulle ju pryglas dom där japanerna..) så varianten med kap går bort, men när jag satt och sökte på ett stånka-forum så hittade jag några rader om detta... Tydligen går det bra att göra som Stordrulen säger; avdragare och värme, å sen bara dit med nytt lager och pressa dit drevet igen. Tydligen ska det vara vanliga standard lager oxå. Tjohej! Alltså bara riva isär åbäket och titta.
Mvh
/660

Är dom dåliga?!?! säker på det?!!? hojen rullar bra långt på ett par ramlager! har en XT som rullat över 30000mil på samma

Mcbudet skrev:
Är dom dåliga?!?! säker på det?!!? hojen rullar bra långt på ett par ramlager! har en XT som rullat över 30000mil på samma
30000mil!! hur ser resten av hojen ut då? Åter till frågan.. nej, jag är inte säker på att de är dåliga, men jag hade tänkt stoppa i en annan vevstake för att få lite mer marginaler när man trimmar. 11,9:1 i komp och ev flytta varvstoppet till 7800rpm. har hört skräckhistorier om vevstakar... Å så tänkte jag att när den ändå är isär så kanske man skulle skämma bort den med nya friska lager. Kanske bara jag som är fånig, den har ju bara gått sisådär 3000mil. Ska man bara smacka ihop den igen kanske?
/660

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026