Ramlagerbyte Crf 450 -02

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Fråga 1:

Har nu plockat isär motorn helt så jag har veven löst så att säga.

Men på Crf:en sitter det ett nållager på vänstra sidan (kamkedjesidan).

Innerringen av nållagret sitter på veven fastpressad bakom kamdrevet på veven. Hur gör man för att få bort det?

Innerringen roterar även på veven, är det normalt?

Hur vet man att kamdrevet hamnar i rätt läge, är det splines på veven?

Fråga 2:

Sen verkar veven inte sitta pressad i det andra lagret som det normalt sett är. Den har alltså axial spel. Om jag får för mig att lägga lagerlåsning i dom nya lagrena, gör jag bara problem för mig själv då????????????

Bifogat

• crank2.jpg
    crank2.jpg
    42.1 KB · Visningar: 127
  • crank.jpg
    crank.jpg
    20 KB · Visningar: 116
Det du kallar "nållager vänster" är ett cylinderlager. Det har en innerbana som är löstagbar från lagret. På så sätt behövs inget våld när du monterar veven i blockhalvorna utan du pressar på innerbanan på veven (tips är lagerbanan i ugn och vev i frysen) och ytterbanan pressar du ned i blocket.

Innerbanan skall med 99% sannolikhet INTE sitta löst på veven eftersom det är lagerkulorna som skall ta upp rotationsrörelsen.

Ang. innerbanan som du inte får bort pga kamkedjedrevet så behövs nog någon form av avdragare alternativt en vanlig avdragare och lite fantasi! Det bör sitta med splines eller kil + presspassning. Kolla i reparationsmanualen så brukar det finns med en förteckning på vilka verktyg som behövs.

Jag har bara meckat med KTM och aldrig med Honda så ta mina tips med en nypa salt!

//Robin

Stall fragan pa enduromx.com sa far du svar fran folk som gjort detta mek.

MVH/Lasse

Fråga 1:

Har nu plockat isär motorn helt så jag har veven löst så att säga.

Men på Crf:en sitter det ett nållager på vänstra sidan (kamkedjesidan).

Innerringen av nållagret sitter på veven fastpressad bakom kamdrevet på veven. Hur gör man för att få bort det?

Innerringen roterar även på veven, är det normalt?

Hur vet man att kamdrevet hamnar i rätt läge, är det splines på veven?

Fråga 2:

Sen verkar veven inte sitta pressad i det andra lagret som det normalt sett är. Den har alltså axial spel. Om jag får för mig att lägga lagerlåsning i dom nya lagrena, gör jag bara problem för mig själv då????????????

Ja, innerringen roterar, det är fullt normalt. Innerringen finns inte att köpa som orginaldel. När man köper det ramlagret följer ringen inte med.

Nej, det är inga splines eller liknande på veven, du får märka upp det på egen hand. Jag har pressat av ett sånt drev, tog en lageravdragare (en sådan som ser ut som två halvmånar) och drog ihop bakom kuggarna. Satte det hela i spänn i en press och värmde med gasen. Satt som helvetet själv. Värm så att så lite som möjligt av värmen går in i veven.

En ny vev kommer med både drev och innerring på plats, det är enda vägen om du vill ha orginaldelar. Kanske kan du köpa lagret som ett std maskinlager och få innerringen med, det törs jag dock inte lova. Jag satte ihop den motorn med gamla innerringen och det gick bra.

Fråga två är jag inte riktigt med på vad du menar, vad jag vet så ligger inte veven "lös" så ett axialspel erhålls. Lagret på kopplingssidan har presspassning, om än väldigt svag sådan vill jag minnas. Jag skulle låta bli lagerlåsning, har heller inte använt det på de motorer jag satt ihop.

Last edited:
OKOK!

Tack!

Jag har funderat på att skita i att byta innerringen då den ser väldigt bra ut.

MEN dom nya lagrena jag har är ju Hot rods. Frågan är ju om det är kompatibelt med orginal innerring så att säga?

Ja, innerringen roterar, det är fullt normalt. Innerringen finns inte att köpa som orginaldel. När man köper det ramlagret följer ringen inte med.

Nej, det är inga splines eller liknande på veven, du får märka upp det på egen hand. Jag har pressat av ett sånt drev, tog en lageravdragare (en sådan som ser ut som två halvmånar) och drog ihop bakom kuggarna. Satte det hela i spänn i en press och värmde med gasen. Satt som helvetet själv. Värm så att så lite som möjligt av värmen går in i veven.

En ny vev kommer med både drev och innerring på plats, det är enda vägen om du vill ha orginaldelar. Kanske kan du köpa lagret som ett std maskinlager och få innerringen med, det törs jag dock inte lova. Jag satte ihop den motorn med gamla innerringen och det gick bra.

Fråga två är jag inte riktigt med på vad du menar, vad jag vet så ligger inte veven "lös" så ett axialspel erhålls. Lagret på kopplingssidan har presspassning, om än väldigt svag sådan vill jag minnas. Jag skulle låta bli lagerlåsning, har heller inte använt det på de motorer jag satt ihop.

Det var eviga debatter kring detta när CRF kom. Inneringen är inte avsedd att bytas från början utan man slänger veven när den är slut. Därför pressas vevarna bara om en gång innan de slängs...

Vad jag kan minnas var där dock någon händig herre som åtgärdade detta...

HotRods är kompatibelt med original ring...

Det var eviga debatter kring detta när CRF kom. Inneringen är inte avsedd att bytas från början utan man slänger veven när den är slut. Därför pressas vevarna bara om en gång innan de slängs...

Vad jag kan minnas var där dock någon händig herre som åtgärdade detta...

HotRods är kompatibelt med original ring...

OK!

Tack för svar allihopa. Då blir det till att sätta i ny stake och återanvända gamla innerringen då.

Men att innerringen roterar på veven är då alltså normalt?

Samma sak med kullagret, höger sida. Normalt att veven inte är pressad i lagret?

OK!

Tack för svar allihopa. Då blir det till att sätta i ny stake och återanvända gamla innerringen då.

Men att innerringen roterar på veven är då alltså normalt?

Samma sak med kullagret, höger sida. Normalt att veven inte är pressad i lagret?

Ja är svaret på båda frågorna!
Försök i möjligaste mån dela vevpartiet utan att pressa av drevet. Besvärligt. Om du gör det ändå ska det monteras tillbaka utan spel emot kanten (på veven) som linjerar med innerbanans ytterkant.

Ja är svaret på båda frågorna!
Försök i möjligaste mån dela vevpartiet utan att pressa av drevet. Besvärligt. Om du gör det ändå ska det monteras tillbaka utan spel emot kanten (på veven) som linjerar med innerbanans ytterkant.

Stort tack allihopa! Låter innerringen och drevet sitta kvar helt enkelt!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back