Ramlager & vevstakslager??!

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Håller på med underdelen på min Cb 900 nu. Är helt grön när det gäller den här typen av lager, så vill ha lite hjälp.

*Om jag byter ramlager måste jag byta samtliga (10 st) eller räcker det med parvis? Kan jag kanske till och med bara byta underdelarna då det bara var dem som är dåliga?

*Samma sak med staklager, bara byta nån halva på nån enstaka vevstake, extremt sniket???

Anledningen till att jag är sniken är för att varje halva ligger på ca. 100-150:- Har letat efter piratsatser men hittar inget, finns det ens???

Lägger upp bilder får ni säga vad ni tycker.

3 ramlager är slitna ner på "koppar-färgen", övriga 7 är dock OK.

Stakarna är bra, inget glapp o.sv MEN ytan på 2 st. är "repig".

Alla ytorna på vevaxeln däremot är fina!
 

Bifogat

  • ramlager.jpg
    ramlager.jpg
    149.9 KB · Visningar: 377
  • ramlager_dåliga.jpg
    ramlager_dåliga.jpg
    139.9 KB · Visningar: 215
  • vevstaks_överfall.jpg
    vevstaks_överfall.jpg
    185.3 KB · Visningar: 217
Jag har inte ens tittat på lagren.
Mitt råd:släng ALLA !!!!!!
 
Jag har inte ens tittat på lagren.
Mitt råd:släng ALLA !!!!!!


Humm, så kassa kan d väl ändå inte vara? Som sagt, försöker ju hålla ner budgeten på denna hoj. Byta alla 18 lager handlar nog om en 2-3 k.
:näsblod
 
Humm, så kassa kan d väl ändå inte vara? Som sagt, försöker ju hålla ner budgeten på denna hoj. Byta alla 18 lager handlar nog om en 2-3 k.
:näsblod

Du gör ju naturligtvis som du själv vill,men i min värld är det engångs-grejor.
 
Jag bytte alla lager på en kawasaki zx10 motor 89a, fick alla lager för 1600kr så bytta alla, de e värt de, så har du lager som håller några tusen mil till :)
 
Skaffa plastic gauge till nya lagerna sen så du kan mäta oljespelet så du inte bara kör med för tjocka lager så den skär direkt eller att veven inte ens snurrar när du har fått ihop den.
 
Skaffa plastic gauge till nya lagerna sen så du kan mäta oljespelet så du inte bara kör med för tjocka lager så den skär direkt eller att veven inte ens snurrar när du har fått ihop den.

Läste om det i manualen. Vart får jag tag i??? Aldrig sett någonsin faktiskt. Inte ens på industri shoppar.
 
Läste om det i manualen. Vart får jag tag i??? Aldrig sett någonsin faktiskt. Inte ens på industri shoppar.
Snacka med E&D i Solna, de skickade med sånt till mig när jag hade renoverat min vev och vevstake hos dem.

Har du tur så kanske du får köpa ett paket av dem.
 
Läste om det i manualen. Vart får jag tag i??? Aldrig sett någonsin faktiskt. Inte ens på industri shoppar.

Nu är det ju en HONDA du håller på med............

På framsidan av motorblocket finns det ett antal bokstäver instansade:
- Dessa visar toleransklassen på bearbetningen på BLOCKET.

På VEVSTAKARNA finns en bokstav instansad:
- Denna visar toleransklassen på bearbetningen på varje VEVSTAKE.

På VEVAXELN finns också bokstäver instansade:
- Dessa visar toleransklassen på bearbetningen på varje LAGERLÄGE.

I en tabell får du sen fram vilket lager du ska ha till vilken bokstavskombination.

Tex: VEVSTAKEN har A och LAGERLÄGET PÅ VEVAXELN har A så ska lagret
ha en viss märkning som framgår av tabellen = specifikt artikelnummer.


P.S Byt alla lager, det blir billigare i längden.

KentW
 
Varför rev du motorn? :va

Att bara byta några lager är som att byta oljefilter men hälla tillbaka den gamla oljan:pannkyss


Rev motorn för att komma åt vxl-lådan och blästra m-blocken. Men ja visst har du rätt i det du säger. Det jag helst vill undvika är ju att byta de lager som ser bra ut. Men visst många är ju kassa, inget snack om det.

Ingen som sett några piratsatser med lager nånstans? Kanske Usa???

KentW:

Intressant, visste jag faktiskt inte!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top