Ramlager slut hos Yamaha

jocke668

Jocke
Gick med
9 Feb 2010
Hoj
1987 Yamaha XJ600
Hej! Håller på att renovera min gamla XJ600 -87, något som lät som ramlagren började knacka i somras... Så nu har jag motorn i molekyler och ska byta det som behövs (det visade sig att smuts täppt till oljekanalen till ett av ramlagren). Har varit och beställt delar och då visar det sig att ramlagren med den färgkodningen som jag behöver (grön) är slut hos Yamaha :-(. Är det någon på forumet som har någon idé om var det går att få tag på detta? Kanske finns någon andrapartstillverkning? Tack för alla tips; Jocke.

Om nu lagren har gått ner sig så är med största sannolikhet vevaxeln

dålig den med

Jag har ALDRIG varit med om att bara kunna byta lager i en motor

( om man inte byter bara för att)

Ja, det är möjligt att vevaxeln blivit lite sliten den också. Men det kanske gör att det går att använda en mindre dimension på lagren? Jag har fått tag på några bruna lager och det ska vara grönt lager där det är mest slitet. Nån som har koll på Yamaha's färgkodning av lager; vilken ordning som är störst/minst osv?

Ja, det är möjligt att vevaxeln blivit lite sliten den också. Men det kanske gör att det går att använda en mindre dimension på lagren? Jag har fått tag på några bruna lager och det ska vara grönt lager där det är mest slitet. Nån som har koll på Yamaha's färgkodning av lager; vilken ordning som är störst/minst osv?

Köp en Heynes mekhandbok så har du alla uppgifter du behöver. Troligtvis kommer du behöva en sådan fler gånger.
Billigast köper du på adlibris.com

NEJ

En sliten vev är en kasserad vev

NEJ

En sliten vev är en kasserad vev

Jag ska försöka mäta upp veven där jag hade för stort spel och se om den tagit stryk eller inte. Men, förtydligande till grundfrågan; någon som har beställt motordelar någon utomlandsifrån och har bra eller dåliga erfarenheter från detta och tips på vart man kan börja leta?

Köp en Heynes mekhandbok så har du alla uppgifter du behöver. Troligtvis kommer du behöva en sådan fler gånger.
Billigast köper du på adlibris.com

Jo, jag har en Haynes (annars hade jag inte kommit så här långt), där finns färgkoderna listade men det är inte självklart i vilken ordning (störst/minst) som de är listade.

Last edited:
Det är nog snarare så att det är helt osannolikt att slitaget lämnat en perfekt rak, slät o rund yta som håller sig inom det lilla spann som orignallager håller sig inom.
max - min på min egen hondas lager är bara ca 0.03mm, yamaha skiljer nog inte jättemycket

Last edited:
Det är nog snarare så att det är helt osannolikt att slitaget lämnat en perfekt rak, slät o rund yta som håller sig inom det lilla spann som orignallager håller sig inom.
max - min på hondas lager är bara ca 0.03mm, yamaha skiljer nog inte jättemycket

Max tillåtet spel är 0.048 mm; jag har mätt upp runt 0.07 (med plastigage). Veven vid det lagret ser ok ut (ingen skillnad mot på övriga ställen som låg inom godkända toleranser). Däremot gick det att se att lagerbanorna hade tagit stryk där jämfört med övriga lager; metallen i lagren är också mjukare (säger Haynes) så chansen finns att veven är ok, det är i alla fall hypotesen jag går efter nu. Orsaken till att det hände var att strypningen i oljekanalen till detta lager var igensatt; motorn var knackfri när den var kall, men började låta mer allteftersom den blev varmare. Så när man får på oljetryck igen kommer ju inte axeln och lagren att ha fysisk kontakt längre; det kommer att ligga en trycksatt oljefilm mellan. Så jag är mest ute efter att hitta delar.
Och att få råd och tips naturligtvis :tummenupp

Max tillåtet spel är 0.048 mm; jag har mätt upp runt 0.07 (med plastigage). Veven vid det lagret ser ok ut (ingen skillnad mot på övriga ställen som låg inom godkända toleranser). Däremot gick det att se att lagerbanorna hade tagit stryk där jämfört med övriga lager; metallen i lagren är också mjukare (säger Haynes) så chansen finns att veven är ok, det är i alla fall hypotesen jag går efter nu. Orsaken till att det hände var att strypningen i oljekanalen till detta lager var igensatt; motorn var knackfri när den var kall, men började låta mer allteftersom den blev varmare. Så när man får på oljetryck igen kommer ju inte axeln och lagren att ha fysisk kontakt längre; det kommer att ligga en trycksatt oljefilm mellan. Så jag är mest ute efter att hitta delar.
Och att få råd och tips naturligtvis :tummenupp

Jag menade inte lagerspelet. Jag menade intervallet för minsta kontra största färgkodade orginallager.
Det är omöjligt för mig att göra en bedömning av dina lager eftersom jag inte sett dom. Men en icke perfekt lageryta kommer käka dina nya lager till frukost.

Kolla efter motorrenoveringsfirmor som även renoverar vevaxlar för glidlager.
Pelganders i Örebro till ex.
De finns lite olika metoder för att fixa dåliga vevaxlar med blandat resultat beroende på hur kunniga de som utför de hela är samt vilken precision de har i maskinparken som vevslipen för att kunna få till måtten speciellt på en MC-vevaxel.

Man kan svetsa på material på vevaxeln
Man kan plasmaspruta material på vevaxeln
Man kan belägga material med koldioxidlaser

Sedan går det att nitrerhärda ytan tex eller laserhärda.

Och en lagertapp borde gå att fixa till, bara att ringa å höra med renoveringsfirmor som sagt. Och de bör då kunna slipa till mått så annat lager kan passa om det till ett mått e slut.

Hmm, undrar hur Falicon gör sina stroker-vevar :D

Kolla efter motorrenoveringsfirmor som även renoverar vevaxlar för glidlager.
Pelganders i Örebro till ex.
De finns lite olika metoder för att fixa dåliga vevaxlar med blandat resultat beroende på hur kunniga de som utför de hela är samt vilken precision de har i maskinparken som vevslipen för att kunna få till måtten speciellt på en MC-vevaxel.

Man kan svetsa på material på vevaxeln
Man kan plasmaspruta material på vevaxeln
Man kan belägga material med koldioxidlaser

Sedan går det att nitrerhärda ytan tex eller laserhärda.

Och en lagertapp borde gå att fixa till, bara att ringa å höra med renoveringsfirmor som sagt. Och de bör då kunna slipa till mått så annat lager kan passa om det till ett mått e slut.

Hmm, undrar hur Falicon gör sina stroker-vevar :D

Nåja ge mig ETT enda exempel på lyckad reparation på en Mc vev i detta land

Har nog hållit på i drygt 25 år nu och aldrig sett nån

Varvtalet ( pereferihastigheten) blir för hög

Lågvarviga bilvevar funkar dock

Hur Falicon gör??

Förmodligen ofsetslipas innan svetspåläggning ( tjockare pålägg)

genomgår nog därefter en väldigt avancerad process ink. härdning

Så kostar dom väl därefter

Hur Falicon gör??

Vad jag har hört/läst om Stokervevar, som är svetsade, är att dom håller några rivstarter. 50-100mil, sedan är det slut igen.

Till min Honda skiljer det 1,5 hundradelar mellan max och min lagerskålarna. SÅ det är ingen stor skillnad på skålarna. Vad som händer om man går upp till en skål som gör större spel vet jag inte. Men spontant är det min första tanke.
Mindre spel känns fel.

Mats

Vad jag har hört/läst om Stokervevar, som är svetsade, är att dom håller några rivstarter. 50-100mil, sedan är det slut igen.

Till min Honda skiljer det 1,5 hundradelar mellan max och min lagerskålarna. SÅ det är ingen stor skillnad på skålarna. Vad som händer om man går upp till en skål som gör större spel vet jag inte. Men spontant är det min första tanke.
Mindre spel känns fel.

Mats

Större lagerspel på fullfilsmort glidlager som ingår i ett system med flera fullfilmssmorda glidlager gör att det blir tryckfall jusst vid detta lager och "blöder" olja där vilket gör att risken för att oljefilmen bryts ökar som leder till lagerras.
Men det är ju då spelet övergår den dimensionstolerans där systemet fortfarande skall fungera.
Så spelet skall ha ett max- och min-mått för då systemet skall fungera.

Och så är ju dessa ram och vevlager dimensionerade för en motor och vissa förutsättningar.
Ändrar man dom förutsättningarna och trimmar (ökad komp, strokning m.m.), så ökar lagerlaster och krafter som påverkar lagrena på negativt sätt att lager rasar då oljefilmen bryts.

Hur Falicon gör??

Frågan är väl vad din def. av hög rsp lågvarvig innebär.
På bilvevar har jag kört med svetsade och omslipade strokervevar som varvat 9500rpm i motorer som original är rödmarkerade vid 4000rpm.
Visst har jag råkat ut för missöden men aldrig pga veven.

http://www.sifco.se/

Det här är en metod som fungerar OM inte man fått "Skärskador" på tappen.
Om tappen fortfarande är rund så är det enkelt...
Är tappen oval så slipar man den rund först....

Har i dagsläget ingen aning om vad det skulle kosta, men vet att det fungerar,
gjorde mängder av axel/hål reparationer på -80-talet.

/KentW

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back