Ramlager och vevstakslager??

Ljung78

Radical Riders
Gick med
23 May 2005
Hoj
ER-6N -06
Undrar bara om någon kan rekommendera något ställe när det gäller inköp av ramlager samt vevstakslager... Och vad ska/kommer sånt kosta på´t ungefär. Motorn är till en GSX-R 750 på det sena 80-talet... Några andra specifika utgifter som tillkommer??

Tack på förhand

N

När du väl mätt upp vilka dimensioner du ska ha, köp från en stor online-butik i Danmark eller kontakta Gävle Bike Center 026-180020 (så köper de hem från Danmark). ps. det är dyrare än vad du vill veta... ds.

andersbrink skrev:
När du väl mätt upp vilka dimensioner du ska ha, köp från en stor online-butik i Danmark eller kontakta Gävle Bike Center 026-180020 (så köper de hem från Danmark). ps. det är dyrare än vad du vill veta... ds.

Aj då, det lät ju inge vidare det där sista. Rekommenderar du att försöka hitta en beg. motor istället för att ge sig in på att laga den befintliga. Ringde skroten och dom skulle ha 7 lax för en 750-motor. Känns som att det här kommer kosta oavsett vilket man gör, så det gäller ju att försöka hitta alternativet som torterar plånboken minst...

andersbrink skrev:
... ps. det är dyrare än vad du vill veta... ds.
Håller med. Och det bedrövliga är att det är inte lagren som är dyra. Det är MC-branschen som är dyr (som om det skulle vara nåt nytt!!).
Lösa lagerskålar till Kaw Z1000/GPZ1100 kamlager kostade runt en hundring per styck för typ 10 år sen, de är knappast billigare idag. Kompletta satser till både vev- och ramlager till Renault 5 kostade under en hundring (totalt 18 skålar) tillsammans för några år sen. Iofs på Biltema men i alla fall.
MC-branschen är bedrövlig! Nån tjänar STORA stålar på oss (troligen inte butikerna).

Men å andra sidan så finns det självklart inget som gör så bra resultat på oljetrycket (även på knallhet olja etc) som en frisk vev och friska lager. Och bra oljetryck i alla lägen smakar ju bra.

kungljung skrev:
Undrar bara om någon kan rekommendera något ställe när det gäller inköp av ramlager samt vevstakslager... Och vad ska/kommer sånt kosta på´t ungefär. Motorn är till en GSX-R 750 på det sena 80-talet... Några andra specifika utgifter som tillkommer??

Tack på förhand

N

Kolla vad lagret har för beteckning och köp av SKF, INA eller FAG.
Var noga med att kolla vilken typ av rullhållare det sitter på originallagren och speca vilken max rotationshastighet de ska tåla.
Kolla katalogen här:
http://www.skf.com/portal/skf/home/products

Om du inte har SKF lager så ring SKF så har de översättningstabeller mellan olika fabrikat.

Tyvärr är det inte så lätt eftersom det rör sig om en glidlagrad motor.
Och inte ens till de gamla rullagrade motorerna (Z/GPZ/GSX utan "R") köper man lager på SKF eftersom tapparna är en del av både lagren och vevaxeln.
Dock tror jag att nållager till vissa 2-t kan köpas så men det var ju inte vad saken gällde.

kungljung skrev:
Rekommenderar du att försöka hitta en beg. motor istället för att ge sig in på att laga den befintliga.

Vet du att lagren bara är lite lätt slitna och att vevaxeln är i ett hyffsat skick?

Vevaxeln överlever väldigt sällan ett lagerhaveri, iaf på din glidlagrade motortyp. Det blir nog lika dyrt i båda fallen om du nu inte vet en motorslip som kan lägga på material och slipa om den för en rimlig penning. Det finns andra trådar hör på SH som rekommenderar en firma i bl.a. Örebro.

Jag har en vev till en 750 '90 om jag inte minns fel, ink. vev och kanske ramlager(?) måste checka, om det kan vara av intresse.

Jag bytte ramlager och vevstakslager i min motor och det gick på runt 2500:-, om jag kommer ihåg rätt. Köpte från Mc-shopen i Karlstad. Min vev var fin och hel så jag slapp slipa. Hade inte haft haveri men jag var ändå nere och rotade i motorn så det var lika bra att byta när jag ändå var där.

andersbrink skrev:
Vet du att lagren bara är lite lätt slitna och att vevaxeln är i ett hyffsat skick?

Vevaxeln överlever väldigt sällan ett lagerhaveri, iaf på din glidlagrade motortyp. Det blir nog lika dyrt i båda fallen om du nu inte vet en motorslip som kan lägga på material och slipa om den för en rimlig penning. Det finns andra trådar hör på SH som rekommenderar en firma i bl.a. Örebro.

Jag vet om att lagren bara är lätt slitna och att vevaxeln är i ok skick. Har inte varit något direkt haveri. Jag köpte en begagnad motor där det vid delning upptäcktes att lagerna var slitna. Motorns förra ägare hade kört med den "utan problem" :va ... Men jag ska kolla upp enligt ditt förra inlägg på online-butik...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år