Ramlager Honda NS125!

• Thread starter Thread starter EmilSegerblad
  • Start date Start date

EmilSegerblad

Guest
Hej svejs i tvåtaktsskogen. Böt ramlager på min Honda Ns125 för ett tag sedan. Nu har lagerna gått igen, antagligen av för dålig smörjning (fel inställd oljepump). Så min fråga till er är, kan jag köpa good ol' SKF-lager och trycka i istället för dessa svindyra japanlager, som dessutom är restnoterade hos Lelles. Detta förutsätter självklart att SKF har rätt dimensioner på sina lager, tänkte bara rent tekniskt, kommer det att funka eller måste de vara dessa förbannade special-edition lagrerna?
Tack och hej.

Var RIKTIGT noga med att veven sitter rätt mot ramlagrerna. Kyler du inte veven och värmer lagrerna så att det går i lätt så skapas spänningar i lagrerna och i veven också för den delen. Du kan riskera att sabba även vevstakslagret på det viset.

Visst ska SKF funka om du har rätt info från dom gamla.

OBS....
Dom ska heta nånting extra och ha en anings glapp så standard lager funkar inte.
Har tyvärr minneslucka just vad just det lagret hette men frågar du tex Momentum så klarar dom säkerligen att få fram dessa!

Jämför du med att beställa på Lelles så kan du nog bryta malm och tillverka lagren själv innan dom fått tummen ur!

Humm, får ta och ringa Momentum, och ta ett snack med dem då!.. Tack för hjäpen! Men Philsson, hur menar du? det som är skumt, är att bara ett lager slut.. det största lagret som en jordfräs när man snurrar på det medans det lite mindre är helt schysst.
ska ringa Lelles och fråga vad de sysslar med, har väntat på dessa jäkla "special orginal superdeluxe lager" i över en månad nu.. Ringde för två veckor sedan.. då skulle jag få dem i början av veckan (v37).. bullshit..

Last edited:
EmilSegerblad skrev:
2495769 Humm, får ta och ringa Momentum, och ta ett snack med dem då!.. Tack för hjäpen! Men Philsson, hur menar du? det som är skumt, är att bara ett lager slut.. det största lagret som en jordfräs när man snurrar på det medans det lite mindre är helt schysst.
ska ringa Lelles och fråga vad de sysslar med, har väntat på dessa jäkla "special orginal superdeluxe lager" i över en månad nu.. Ringde för två veckor sedan.. då skulle jag få dem i början av veckan (v37).. bullshit..
Jag menar att du inte ska forcera i vevpartiet mellan blockhalvorna. Då skapas spänningar i lagrerna som kan skada dem, om så på sikt.

Jag brukar beställa lager på www.kullager.se de har särskilda mc-lager (c3 brukar det vara) Har haft dessa lager i en 125 och en 250 cross utan problem. Hur har du konstaterat att lagrena är slut igen? Ifall det är svänghjulet som glappar så kan det vara så att vevaxeln är sliten och glappar i ramlagret.

ola_sandin skrev:
2495838 (c3 brukar det vara)

Lucköppning!

Så ska dom heta...
Gör dom inte det och du monterar "vanliga" lager så skär dom för att spelet blir för litet...
Om du tidigare köpt dom på Lelles och tror att du fått rätt så är det tyvärr ingen garanti!
Där får du vad som helst för att dom ska få dina pengar.

Vänd dig till en seriös Mc handlare i fortsättningen!

Danke! =) Ska ut och mäta lagerna och beställa skf lager/liknande istället!
Tack så mycket för hjälpen!

Kanske låta nån kunnig mäta vevaxeln så den inte är sned på nåt sätt. Tror inte lagren gillar skevande vevaxel.
Kan inte kosta många kronor.
/u

bra ide, herr lundin.. ska genast undersöka saken.. =)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg