Ramlager CRF

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tjena!

Håller på & renoverar motorn & behöver byta vevstakslager & ramlager.
Men det är ju lite speciell lösning ang. det vänstra ramlagret vars innerbana är pressad på vevaxeln.
Hur gör man? Bytar allt utom innerbanan? En liten fågelviskade om att det (anmärkningvärt nog) inte går köpa!?
Någon som bytt ramlager som kan bekräfta/dementera?

Låter som att du ska ha dessa verktyg från biltema. Sammanlagd kostnad på 150 kr. :tummenupp
Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-353_l.jpg

Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-352_l.jpg

Postar samma svar som i mekforumet även här:

Det här har jag nyss krånglat mig igenom på min egen hoj....

Såhär: Vänster innerbana ligger innanför drevet som driver kamaxeln, drevet är pressat på veven, inget finns att köpa som reservdel(Förutom som komplett vevaxel). Innerbanan ska kunna snurra fritt på veven, fråga mig inte varför, den är alltså inte pressad.

Om man beställer vänster ramlager får man inte med någon innerbana, båda lagren verkade vara ritningslager, kollade detta med garagepolaren som säljer lager, och gick således inte att få fram på omvägar.

Försök låt bli att ta av drevet på veven, det är dåligt med referenspunkter när det ska tillbaka, mecken som pressade veven åt mig tänkte inte riktigt så långt vilket medförde en del merjobb...men om du är tvungen att ta av det märk noga med körnslag e.d. så du hittar rätt vid återmontering.

Drevet ska förövrigt på så långt det går mot innerbanan, ingen schimsning eller något sånt, utan det blir rätt ändå. Drevet sitter som satan, vi pressade med tio ton och värmde friskt innan det segade sig av.

Kom även ihåg att vara rädd om vänster vevaxelände, då den tätar i generator/filterkåpa, läcker det här blir det risig smörjning till storändan på veven. Den är även känslig för muttermaskin och går lätt av, i och med att den är ihålig.

Hoppas det klarnat något!

Vevstaken köper du prox.

Och det säger jag som precis har kört av en prox...

Vevstaken köper du prox.

Och det säger jag som precis har kört av en prox...

Jag har haft två prox stakar :tummenupp :tungan i en crf 250 (förövrigt precis samma konstruktion som 450:in)

Tjena!

Håller på & renoverar motorn & behöver byta vevstakslager & ramlager.
Men det är ju lite speciell lösning ang. det vänstra ramlagret vars innerbana är pressad på vevaxeln.
Hur gör man? Bytar allt utom innerbanan? En liten fågelviskade om att det (anmärkningvärt nog) inte går köpa!?
Någon som bytt ramlager som kan bekräfta/dementera?

Skit i att byta innerbanan. Den går inte att köpa därför att honda bara säljer kompletta vevpartier A 5000:-. det gör däremot prox. www.jofrab.se tror den kostar 1900:- ca Och som sagt var rädd om axeltappen på svänghjulssidan den ska man helst inte röra alls.

Last edited:
Nu ser du till att få ihop skiten så de blir åka av!!! Säg till om du vill ha hjälp!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda