Ramen gick av vid krasch gsxr 1000 k8, fabriksfel?

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Nu i helgen va jag med om en mc olycka. Kraschen skedde i ca 60-70km/h. Hojen tog tvärstopp. Är det normal att ramen går av, eller kan de vara fabriksfel?
Jag har pratat med många som tycker de är konstigt att den bara går av så, även MC service i Varberg (de som har hojen nu) tycker de är konstigt. För min del spelar det ingen roll nu när jag har helförsäkring.

visabild.php

visabild.php

visabild.php

visabild.php

Ni som vill veta hur kraschen gick till kan gå in här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247132

Last edited:
Jag har för mig att du är inte den enda som råkat knäcka ramen på en GSXR.
Ovanligt, ja.

Verkar gått av precis bredvid svetsen så då är det inget fabrikationsfel utan bara materialet som inte höll.

Hade den gått av rakt igenom svetsen så är det en dålig svets.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt, enligt den andra tråden frontade du med en bil så det handlar ju inte enbart om 60-70 och sen tvärstopp.

Det är ju ingen krashbar du har runt motorn, det är helt enkelt inte konstruerat för att stå pall mot såna krafter. :tungan

Vissa årsmodeller har väl tagits in för att få ramen "förstärkt" med en liten profil. Om du har en importerad hoj kan det ju vara så att den inte blivit åtgärdad.

Är det helt uteslutet att rambrott kan ha varit det som orsakat det annars ganska osannolika uppträdande du beskrev i andra tråden? Några bakhjulsövningar strax före olyckan och ett olyckligt sammanträffande?

Kan inget om dessa modeller och tog detta ur minnet. Kan kanske vara värt att kolla ändå.

Någon med kunskap om dessa åtgärder får gärna rätta till om jag är helt fel ute. Märk väl att jag inte påstår att din mc skulle vara en av de som skulle vara föremål för denna åtgärd, bara att det är idé att kolla upp.

Håller med att de låter osannolikt. De är helt jävla sjukt vilken tur jag har haft. De känns som man har blivit pånyttfödd. Jag har haft/har dödsångest till max!

Ramar som går av på Gixxers har man läst om någon gång men tror inte det är direkt vanligt.

Om du dock frontade med en bil tycker inte jag det är så konstigt att MC:n går sönder. :rolleyes:

Skönt att du verkat klara dig iaf.

Nu var det ju en krasch med ett annat fordon i rörelse, så energin i smällen var ju mer som att stanna i 140 mot stillastående mål... Egentligen är det nog mer, men har inte min fysik färskt i minnet och böckerna är hemma. ;)
Så helt konstigt tycker jag inte att det är att ramen blivit knäckt.

fabriks recall på rambrott från fabriken gällde om jag inte minns fel bara 2005 och 2006 modellerna men jag har inte uppdaterat mig om det fortsatte med 2007 och 2008 modellerna.

detta på grund av en felaktig monterad/borrat fäste för signalhornet enligt suzuki.

Men det finns flera fall av rambrott på 2008 modellerna men om Suzuki tagit på sig detta har jag inte hört om.

Enligt mythbusters på discovery så är de en myt att man dubblar hastigheterna vid frontalkrock. De blir samma resultat som att köra in i en väg. De låter konstigt för mig, men de hade bevis för det.

Enligt mythbusters på discovery så är de en myt att man dubblar hastigheterna vid frontalkrock. De blir samma resultat som att köra in i en väg. De låter konstigt för mig, men de hade bevis för det.

Din rörelseenergi är ju densamma oavsett vad du kör in i/vilken hastighet detta något färdas i är den (för)enkla(de) förklaringen... Såvida inte föremålets hastighet överstiger din egen.
Det kan inte ta mer än stopp är en ännu enklare förklaring.

Last edited:
Inte jätteovanligt att den typen av ramkonstruktion spricker eller går av vid frontsmäll.

Din rörelseenergi är ju densamma oavsett vad du kör in i/vilken hastighet detta något färdas i är den (för)enkla(de) förklaringen...

Men när du överför energi från två objekt i rörelse kommer detta givetvis bli mer än bara ett i rörelse. Annars skulle en parkerad hoj inte gå sönder om den blev påkörd... eller hur?

Din rörelseenergi är ju densamma oavsett vad du kör in i/vilken hastighet detta något färdas i är den (för)enkla(de) förklaringen... Såvida inte föremålets hastighet överstiger din egen.
Jo, det kan visst ta mer stopp än stopp. Släpp en sten ner i madrassen i sängen, och sen samma sten i golvet, den stannar ju båda gångerna, men olika fort :fakta Dvs fritt översatt, om stenen faller med 10m/s och stannar på 1s är kraften 1G, stannar stenen på 0,1s är kraften 10G.

Inte jätteovanligt att den typen av ramkonstruktion spricker eller går av vid frontsmäll.

Men när du överför energi från två objekt i rörelse kommer detta givetvis bli mer än bara ett i rörelse. Annars skulle en parkerad hoj inte gå sönder om den blev påkörd... eller hur?

Det är riktigt. Det är därför jag skriver förenklad förklaring samt Såvida inte föremålets hastighet överstiger din egen.. Om förhållandet är det omvända är ju den parkerade moppen du och någon som kör på just detta föremål den som överstiger din hastighet. Tänk vidare omvänt om du kör 70km/h och nån kommer i ljudets hastighet... Som att krocka med en vägg? Knappast. Därav - Såvida inte föremålets hastighet överstiger din egen...

När jag frontade en bil i ca 20-25 kmh så sprak ramen på båda sidorna.
Det var en yamaha fz1 08.
Min teori är att morderna ramar är så vridstyva att dom spriker vid en krock där en äldre hoj hadde blivit ramsned.

Fullt normalt med knäckt ram vid en frontalkrock. Men jag är mest nyfiken på vad som fick hojen att börja wobbla och bete sig skumt precis innan smällen. Det var ju enligt dig det som orsakade olyckan.

Jo, det kan visst ta mer stopp än stopp. Släpp en sten ner i madrassen i sängen, och sen samma sten i golvet, den stannar ju båda gångerna, men olika fort :fakta Dvs fritt översatt, om stenen faller med 10m/s och stannar på 1s är kraften 1G, stannar stenen på 0,1s är kraften 10G.

Ja. Fast om du kör in i en moppe i 70 och den moppen kör 30 eller 70 har ju mindre betydelse. Det blir ju inte krasch i 100 respektive 140...

Ingen har ju madrass på sin Gixxer i alla fall. Även om det skulle behövas på vissa...

När jag frontade en bil i ca 20-25 kmh så sprak ramen på båda sidorna.
Det var en yamaha fz1 08.
Min teori är att morderna ramar är så vridstyva att dom spriker vid en krock där en äldre hoj hadde blivit ramsned.

Och jag körde in i en stillastående bil i 60 med mopeden för massa år sedan.
Ramen var i stål men sprack iaf.

Sedan hänger det väl på om det är en symmetrisk kollision med...
I det här fallet är den ju väldigt assymetrisk, både sett till när de olika fordonen börjar absorbera rörelseenergi i deformation, och i hur stor rörelseenergi de har...

Två likvärdiga fordon som krockar är ju ungefär som att smälla en bergvägg, eftersom att båda har lika mycket energi, och äter lika mycket energi i deformation...

Men som sagt, alldeles för längesedan jag läste fysiken, och böckerna ligger hemma. Har det med fysik att göra är jag bättre på att programmera en fysikmotor och simulera det. ;)

Håller med att de låter osannolikt. De är helt jävla sjukt vilken tur jag har haft. De känns som man har blivit pånyttfödd. Jag har haft/har dödsångest till max!

Det är inte ovanligt att det brukar bli så efter svåra olyckor att man pendlar mellan svår tvivel och en berusande glädje när många påstår att man normalt inte skulle klarat av denna olycka utan någon form av allvarlig skada samtidigt som man konfronterar det demolerade fordonet man färdades på.För vissa kommer denna känsla omgående där det för andra kan ta längre tid innan de egentligen inser vad de varit med om.En form av chocktillstånd som du nu upplever efter olyckan med andra ord och som psykiskt tar sin tid innan man går vidare i livet.Du är uppenbart en av de som hade turen på din sida och överlevde och kanske slapp ett liv i rullstol.Bara det är ju värt att kämpa vidare på.För gärna din berättelse vidare till de som nu tror att de är odödliga i trafiken.Ha det gott grabben. :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...