Rambyte = värdeminskning?

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
tjena

hur ställer ni er till rambyte på en hoj? sänker det värdet mycket?
å en annan fråga finns det nån lag som säger att man måste berätta det?
har bytt å fixat allt själv. har hållit på i ca 1år för att få allt perfekt. köpte ram från en skrot och har reggat om den med den nya ramen.
isof vad är det som gör värdeminskningen? det som var trasigt är ju utbytt med något som är helt...


fick nyss mejl från en kille som va intresserad. men han drog snabbt öronen till sig när han hörde om rambytet å att det inte finns nån servicebok.
hans kompis som tydligen va mekaniker sa att den va värd runt 28kkr.
dom flesta på blocket ligger ute för 40+kkr...

mvh/mattias
 

tommi

Guest
För mig är det väl frågan om allt som sitter på ramen blivit ordentligt ditskruvat och alla kontakter är ok,allt för att slippa ev konstiga problem senare.

Sen om ramen blivit bytt pga en olycka om kanske resten är skadat men inte syns lika bra?

många frågor som kanske är svåra att få svar på som ev köpare?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
tjena

hur ställer ni er till rambyte på en hoj? sänker det värdet mycket?
å en annan fråga finns det nån lag som säger att man måste berätta det?
har bytt å fixat allt själv. har hållit på i ca 1år för att få allt perfekt. köpte ram från en skrot och har reggat om den med den nya ramen.
isof vad är det som gör värdeminskningen? det som var trasigt är ju utbytt med något som är helt...


fick nyss mejl från en kille som va intresserad. men han drog snabbt öronen till sig när han hörde om rambytet å att det inte finns nån servicebok.
hans kompis som tydligen va mekaniker sa att den va värd runt 28kkr.
dom flesta på blocket ligger ute för 40+kkr...

mvh/mattias

Hur ska du kunna påvisa att bytet är gjort som det ska för tex någon som inte kan någonting om motorcyklar. Då känns det lättare att köpa en annan kan jag tänka mig.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
En ram från en skrot behöver ju inte automatiskt vara ok, hojen hade ju trots allt skrotats.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns få hemmamekar som gör ett lika bra jobb med att byta ram på en motorcykel som fabriken som bygger tusentals, och då har jag ändå stått och slentrianmonterat vid löpandebandet själv....

Alltid är det någon låsflik på något kontaktstycke som går av, någon skruv som kärvar lite på gängen eller något nödvändigt buntband som saknas...

Oskruvat är bäst!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fast en hoj behöver inte vara många år för att det ska bli billigare för FB att lösa in den istället för att byta alla kåpor och tanken, och dom ryker ju ganska lätt även om man välter hojen när den står still.

Absolut, men jag skrev jo oxå per automatik, där finns ju faktist hojar som kultat runt på längden som skrotas oxå.

Men att dom löser in en som vält på stödet och inte är äldre än 7år borde ju inte vara så vanligt.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top