Rambusminnen?

Colinabo

Medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Har ett moderkort avsett för rambusminnen (rdram). Om jag fattat det hela rätt så måste de alltså monteras parvis och vara av samma "sort".

Jag har plats för fyra minnen på mitt kort, måste jag då fylla alla fyra platserna eller räcker det att sätta i ett par och lämna det andra paret tomt?

Dessa "dummies" som finns, vad används de till?

Om man monterar två par, kan man då ha ett par på t.ex 400 MHz och ett par på 800 MHz eller måste även båda paren vara identiska?

Är minnena "bakåtkompatibla", fungerar 800 MHzminnen när det står att moderkortet klarar upp till 600 MHz?

Förvirringen är total :va .......

Borde funka med ett par och använder du av olika hastighet ( dock ej i samma par) så blir det den lägsta hastigheten som gäller... rd ram är dock inte gratis! förmodligen billigare med ett nytt moderkort!

Cervantes skrev:
2654141 ...förmodligen billigare med ett nytt moderkort!

Jo, det var min tanke oxå. Är tvungen att uppgradera dotterns dator och jag råkade ha ett moderkort med p4 processor liggandes. Alltså fattades "bara" rambusminnena och jag hade en tanke att det var enklare att fixa sådana än att skaffa nytt moderkort + processor + minnen.
Vad är det som gör rdram så bra (läs dyra)?

Halogen skrev:
2654512 Förr: Blixtrande hög minnesfrekvens jämfört med ddr.

Enligt deras reklam: Ja
I verkligheten: Nej

Klockfrekvensen (MHz) var högre, sant. Men rambus använde 16-bitars buss, medan ddr använde(r) 64-bitars. Så för varje klockcykel som rambus skickar information, skickar ddr 4ggr så mkt information. Därför måste rambus ha högre klockfrekvens.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg