Rambo + Dirtbike = Give me Popcorn!!

Jag vill bestämt hävda att det är en Yamaha DT 250 som Mr Rambo kör på. Eller?

Har säkert sett filmerna 500ggr sedan den första kom ut och var en riktig Rambo-fantast i mina tonår. Hade även en stor knivsamling med bl a samtliga knivar från de 3 första filmerna i samlarutgåva....men någon klåfingig apa stal detta från mig vid ett inbrott för några år sedan. Det sörjer jag ännu. :(

Lade ni märke till att konstapel "Mitch" i First Blood är David Caruso, känd bl a från CSI Miami? :)

Njae. Kolla avgasröret. Ingen expansionskammare.

Precis. Det är en XT250 med fel ljud pålagt. Hittade en bild som ser ut att vara spegelvänd, visst står det 250?

rambo-3.jpg

898.jpg

rambog.jpg

Hoppade den upp på slangen som denna gör?
En XT250 har väl föga chans att slangas hejvilt med så som denne man gör.

I youtubeklippet så går det ju aldrig fort när han gör det så det ska nog inte vara några problem. Om det är mer i filmen vet jag inte.

Är det nåt som är coolt så är det ju ryska gräddvispen i 2:an som gick inatt.

I youtubeklippet så går det ju aldrig fort när han gör det så det ska nog inte vara några problem. .

I beg to differ....

Jag hade exakt en sån för..öhh "ganska" länge sedan och....jo det var problem. Du skulle fatta om du körde en.

Näe, Rigge skulle kunna wheela med en Dragstar 650 om han gav sig fan på det.... Men för oss andra dödliga så är nog en XT250 mer eller mindre omöjlig att slanga med.

Detta bemästrades senare i 80-talsactionen! Ta Commando som exempel, han besegrar en hel jäkla armé ensam ståndes stjutande utan mer än småskråmor. Sen ska han slåss mot den lönnfeta nemesisen i filmen och får nästan totaldäng.

Åhhh... gamla hederliga actionrullar. Det var fan bättre förr:tummenupp
Fightscenerna i Rambo är ju realistiska - något som jag saknar i dagens rullar. + att de är så råa på något sätt - enkelt filmat med få fx effekter. Alltid för mycket och för stora explosioner idag eller sönderanimerat.

Nån som har nått tips på en skön action med lite cross/hoj-jakter?

Tubade in på videoträsket... hittade tillbaka till en skön gammal parodi på Steven S :) Har aldrig gillat hans filmer.
[YOUTUBE-ID]8iJQ8TGYQU8[/YOUTUBE-ID]

Åhhh... gamla hederliga actionrullar. Det var fan bättre förr:tummenupp
Fightscenerna i Rambo är ju realistiska - något som jag saknar i dagens rullar. + att de är så råa på något sätt - enkelt filmat med få fx effekter. Alltid för mycket och för stora explosioner idag eller sönderanimerat.
Realistiskt är rått.
[YOUTUBE-ID]u1YtQG4LIJM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]pGuC3I-a6lo[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]1fKbuivN51A[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag vill bestämt hävda att det är en Yamaha DT 250 som Mr Rambo kör på. Eller?

Har säkert sett filmerna 500ggr sedan den första kom ut och var en riktig Rambo-fantast i mina tonår. Hade även en stor knivsamling med bl a samtliga knivar från de 3 första filmerna i samlarutgåva....men någon klåfingig apa stal detta från mig vid ett inbrott för några år sedan. Det sörjer jag ännu. :(

Lade ni märke till att konstapel "Mitch" i First Blood är David Caruso, känd bl a från CSI Miami? :)

:ajjabajja DT250 = 2takt. Sanningen är nog att det är en blandning av 2 och 4 takt en xt 250 vheelar inte så lätt med 21hp så det kan ev vara en DT250 i vissa scener

Samtliga gamla filmer jag valde klipp från är riktigt bra.

Jupp, men det är skillnad på bra våldsamma filmer och underhållningsvåld s a s.

Rambo, eller First Blood, som tråden handlar om är ett bra exempel på en bra våldsam film. Dess uppföljare däremot är bra underhållningsvåld men rätt kassa filmer... :)

Satt uppe och kollade på Rambo 3 på julafton, vilken klassiker! Men bra, nej. :D

Körs liknande hojjar i en Bondfilm ju på snö med isdäcken & i rodelbanan, de har kulsprutor i de vändbara blinkererna :-)
Om jag minns rätt, så är Arto Nykvist med och hojjar där.
= inte så mycket trickfilmat som man tror.
[YOUTUBE-ID]x8W-sVrCw-k[/YOUTUBE-ID]
Jag har sett Arto täla mot en "bob-sleigh".
Bobben nerför rodelbanan, Arto uppför.
Visades på TV tidigt åttiotal.
Någon mer som minns?
"Helt fantastiskt!" eller liknande.

Last edited:
Om jag minns rätt, så är Arto Nykvist med och hojjar där.
= inte så mycket trickfilmat som man tror.

Ojoj! Rätt motorhjud! Det är man inte bortskämd med.
Annars brukar stånkor låta som radfyror (eller 2-takt som Rambos XT) och radfyror låta som v-twinnar...

Gott nytt år! :cpparty

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back