Ramair

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Hur menar du att temperaturen på luften går ner?

/Fredde

Ju kallare du har i dynorummet desto mer hkr får du(relativt).
Du kommer kanske ihåg när du körde moped, den gick alltid bättre på kvällarna när det var lite kyligare ute. Du får mer syre, vilket bla ramair syftar till, att öka trycket/syremängden hojen får.

Men det är ju som jag skrev du får mer hkr på pappret om du kör en dyno i 20 grader mot 35, men i realiteten ger ju hojen samma hkr. Om man skall jämföra med någon annans dyno bör de vara körda under samma förutsättningar.

Är dynos kalibrerade efter en känd referens över huvud taget?

Vanligtvis JA. Det är ju en trumma med känd massa och tyngdpunkt och den delens kall vara kalibrerad, resten är bara matte....

Har man läst det minsta fysik inser man hur svårt det är att leverera den luftmängd som krävs för +200km/h och därmed är allt med RamAIR korrigerad bänk marknadsföringsbullshit....

Last edited:
Vanligtvis JA. Det är ju en trumma med känd massa och tyngdpunkt och den delens kall vara kalibrerad, resten är bara matte....

Då borde rimligen alla dynobänkar ge ungefär samma resultat vid ungefär liknande förhållanden alltså?

Då borde rimligen alla dynobänkar ge ungefär samma resultat vid ungefär liknande förhållanden alltså?

Kruxet är ju bla algoritmerna för kompensering av väderdata kopplat till de olika standarderna som man väljer. Samt inte minst för bänkoperatören: att erhålla korrekta väderdata.

Sedan är det även en massa andra saker som måste vara lika på hojen. Samma kedjespänning, samma motortemp, samma tryckfall över luftfilter, samma bränsletemp, samma bränsle (alltså helst från samma batch om det är pumpsoppa), samma däcktyp och däckstryck, osv osv.

Samt i luffarturbofallet som diskuteras i denna tråd, samma anblåsningsvinkel och lufthastighet.

Det är en djungel

Last edited:
Ju kallare du har i dynorummet desto mer hkr får du(relativt).
Du kommer kanske ihåg när du körde moped, den gick alltid bättre på kvällarna när det var lite kyligare ute. Du får mer syre, vilket bla ramair syftar till, att öka trycket/syremängden hojen får.

Jo men lufttryck från ramair har ju inget med lufttemp att göra.

EDIT: Så tolkade jag att du menade i ditt inlägg :)

/Fredde

Har man läst det minsta fysik inser man hur svårt det är att leverera den luftmängd som krävs för +200km/h och därmed är allt med RamAIR korrigerad bänk marknadsföringsbullshit....

Varför är det svårt?
Kan man inte bara koppla dit en fläkt som blåser med 200km/h?
Och sen en mjuk "muff" så det tätar mot luftintaget.

Eller är det något jag inte förstår?

EDIT: Jag menar alltså att man kopplar dit ett rör där det
blåser 200km/h.

Last edited:
Varför är det svårt?

200km/h har ja ingen aning om hur en räknar om till m/s men blir nog nästan till att behöva ha flygplansmotor med propeller för att orka simulera motsvarande luftmotstånd?

Varför är det svårt?

Jo men för att leverera den mängd luft en 1000cc motor drar i sig på maxvarv och dessutom vid lite övertryck krävs en väldans stor fläkt. Så stor fläkt har jag aldrig sett vid en dynobänk.....

model-hpii.gif

Det är fläktar av denna storlek och med en 5kw motor som drivning som krävs för att leverera tillräckliga mängder...

Jaha okej då...
Men det är väl inget olösligt problem?
Jag trodde att det bildades tromber i luftburken eller så...

333 m/s blir ca 1198 km/h. Så snabbt går sällan en hoj med luffarturbo.

kan jag ha råkat fått det till 333m/minuten.. hmm jag tog 20000 delat på 60... attans men tog jag 333 delat i 60 blev det 5.55.. äsch jag är inge bra på matte, får helt enkelt leva med det:)

kan jag ha råkat fått det till 333m/minuten.. hmm jag tog 20000 delat på 60... attans men tog jag 333 delat i 60 blev det 5.55.. äsch jag är inge bra på matte, får helt enkelt leva med det:)

Borde dela med 3.6, då hamnar du mer rätt...

55 m/s nånstans.

Last edited:
Jaha okej då...
Men det är väl inget olösligt problem?
Jag trodde att det bildades tromber i luftburken eller så...

Det är inget olösligt problem men långt ifrån enkelt. Och ska man ändå göra riktig ramair till en rullande landsväg är det lika bra att se till att den fungerar uppemot 340km/h så har man förhoppningsvis lite marginal.

Men för 200km/h luftström i tillräcklig 'storlek' för att täcka intaget i kåpan behövs en ganska speciell och dyr fläkt, cirkus 60-80tusen för fläkten. Sedan behövs en del utrymme då du behöver minska arean på röret allteftersom för att bygga upp farten på luften.
Till detta ganska avancerad styrning så du har 30km/h ramair vid 30km/h bakhjulsfart etc.
Klart och fungerande landar det nog på ungefär halvmillen, blir 3dubbla priset på bänkning...

Det låter mer invecklat än vad jag hade föreställt mig.
Men det är ju klart att en hoj justerad för 250km/h kommer väl att gå rysligt fett i
150km/h. Åtminståne på fullgas. Nu är jag inne på väldigt tunn is...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park