erikanton
Ny medlem
12k 20k 40k Första andra tredje

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Även jag har köpt ram utan identitet på min nuvarande hoj.
Var ganska bökigt att stansa in men Kawasaki original är stansat för hand original så de var lika illa.
Vill du reggad så är det alla papper, styrhuvud, kvitto på ram som behövs.
Eller så stansar du in numret och besiktigar som vanligt.
12k 20k 40k Första andra tredje![]()
Till min 1:a CBR1000RR-2008 som jag köpte ramsmälld gick jag ner till Honda Gbg beställde en ny ram. 12.500+m.
http://www.cmsnl.com/search/partnum...spbppartnumber=50010-MFL-670ZA&spbpmodelcode=
Kan man verkligen köpa ramar utan ramnr från fabrik?
Trodde de stansades med nummer på tillverkningsbandet.
Ny Zx6r 1997 ram kostar 16464 sek inkl frakt från England.
Ny Zx10r 2012 ram kostar 14757 sek ....
Ny Gpz500 1987 ram kostar 11472 sek ...
Hittade dock inget på Suzuki men en begagnad Honda CBR1000RR 2010 ram såldes för 24451 sek i USA.
SNÄLLA moderatorer, lägg till precis som i teknikforumet att SVARA INTE PÅ NÅGOT DU INTE ÄR SÄKER PÅ.
Höstens influensa av ord-diarré verkar vara här.
Jag har själv bytt ram på en zx10r pga krockskada. Ny ram kostade 10k, och var blank.
Man knackar in det gamla ramnumret i den nya ramen, flyttar över den lilla alu-skylten till nya ramen.
Därefter åker man till bilprovningen för en begränsad regbesikting (kostade 375:- tror jag). Man måste ta med gamla styrhuvudet. Bilprovningen behåller det gamla styrhuvudet. Rambytet noteras hos Transportstyrelsen.
Till TS: är det legitimt, då måste det fortfarande finnas papper ett ramnr, samt att det gamla styrhuvudet knappast har brunnit upp. Kan säljaren skicka med papper med ramnr och gamla styrhuvudet med samma nr, då är det helt ok.
Eller kanske har han stulit en hoj, köpt en ny ram som han flyttat över allt till?
I England förekommer väl att man sprayar för ögat osynlig "identitetsspray" på andra delar än ramen också?
Alla ni som eventuellt funderar på att "omidentifiera" en ram; även om man slipar bort ramnumret kan man ta fram det i efterhand i alla fall pga deformation i aluminium längre in i materialet. Så låt bli!
Hmm.
Om det är så lätt så kanske jag skulle göra en reggbes på min ram för att slippa framtida gnäll.
Gör det, sparar väldigt mycket framtida problem till en låg kostnad.
Man kan även byta till en annan begagnad ram, en sk reservdelsram eller kryssad ram. Det funkar på samma sätt som en ny "blank" ram, men det gamla ramnumret "kryssas", dvs det knackas/stryks över lite lätt så att man ser att det numret inte längre gäller. Man knackar in "sitt eget" gamla ramnummer bredvid det kryssade numret. OBS! Man måste ovillkorligen kunna läsa det gamla numret trots kryssningen, annars kan det ju vara vilken stulen ram/hoj som helst.
Begagnad kryssad ram kan normalt bara köpas från skroten, där ramnumret finns kvar från en skrotad/avregistrerad hoj. Från skroten får man också kvitto där det gamla ramnumret står angivet. Detta kvitto skall tas med till bilprovningen och dokumenteras.
Brukar kosta som en halv ny ram.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning