Ram-air?

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Vad fasen är ram air? Någon fattig turbo för mcbruk eller?

Som flygtekniker man är så är en ram air en generator med en propeller/turbin som fälls ut från flygkroppen när jetmotorerna slutar fungera så att man får ström ändå och kan landa relativt.. säkert.

Känns lite långsökt att mc's behöver en sådan..:D

precis, såkallad luffarturbo, med insuget till luftburken placerat i fronten på hojen får du ett övertryck i fart på en psi eller 2

De är något som gott i arv från flyget då de används på mindre flygplan/helikoptrar problemet med ram air är att man måste komma över en viss hastighet för att de ska funka effektivt vilket går bra på flygfarkoster mindre bra på bågar som inte har så hög hastighet.

Du har säkert läst om ramjet! föregångaren till dagens jetmotorer.
Ram jet var i princip bara ett rör (konvergent divergenta kanaler) med spridare i. Man var tvungen att komma upp i en viss fart för att kunna tända denna motorn därefter drev den sig själv utan kompressor. (inte speciellt bränsle effektiv.)

Så de är ju inte bara bullshit! Men i klass med öppet luftfilter osv. Men så länge de inte väger mer o ger lite får de gärna sitta på min hoj.

Om minnet inte sviker är det möjliga övertrycket man kan få ca 3% vid 300km/h, och halverar man farten blir det bara en fjärdedel av trycket. Ingen särskilt stor effektvinst vid normala farter alltså - men å andra sidan kan man vinna en del effekt på att skrota det originalmonterade luftintaget som kanske ströp luftflödet och sög in varmluft som passerat genom kylaren.

men å andra sidan kan man vinna en del effekt på att skrota det originalmonterade luftintaget som kanske ströp luftflödet och sög in varmluft som passerat genom kylaren.

Nja effekten lär ju snarare minska eftersom den varma luften tar mer plats och gör att man måste minska bränslemängden för att få rätt blandning. Men visst påverkar aerodynamiken mycket när man börjar närma 300 km/h:hojraket

Inskickat av Flummo
men å andra sidan kan man vinna en del effekt på att skrota det originalmonterade luftintaget som kanske ströp luftflödet och sög in varmluft som passerat genom kylaren.

Luftens täthet (kg/m3) beror på temperaturen och det är ett enkelt samband.
Vid +20C väger en m3 luft ca 1,2kg.
För att beräkna tätheten vid +50C används temperaturen i grader K (Kelvin)=273+temp grader C (Celsius)
1,2*(273+20)/(273+50)=1,2*293/323=1,09kg/m3

Det här betyder att är det +20C och luften efter kylaren i insuget ligger på +50C så blir den teoretiska motoreffekten 1,09/1,2=0,91=91% av vad den kunde varit med +20C luft till motorn. Eller för att vända på saken, exempel, en hoj som har 109hk vid +50C luft skulle få 120hk med +20C (förutsätter att bensininblandningen är rätt i båda fallen)

Last edited:
Nja effekten lär ju snarare minska eftersom den varma luften tar mer plats och gör att man måste minska bränslemängden för att få rätt blandning.

Prova att läsa igen. Jag skrev att man vinner effekt på att INTE ta in varmluft. :krama

....Som flygtekniker man är så är en ram air en generator med en propeller/turbin som fälls ut från flygkroppen när jetmotorerna slutar fungera så att man får ström ändå och kan landa relativt.. säkert.

Sen när har detta varit definitionen av ram air på flygplan? I min värld kommer ram air-konceptet på motocyklar direkt från de ram air-systemen som används inom flygindustrin. D.v.s. ett system där man utnyttjar fartvinden för att trycksätta insugsluften och därigenom öka syretätheten och motorns potentiella effekt. Ram air användes även på bilar under 50-60-talet om jag inte minns fel??

I vilket fall som helst har jag aldrig hört att man benämner de nödgeneratorer du pratar om som "ram air".....jag kan ha fel dock..?

Ram air är väl typ definitionen på stillastående luft som man krockar med när man är i rörelse?

Inom flyg finns ju det TS tänker på som heter RAT, ram air turbine vilket är en fartvindsdriven generator/hydraulpump som nödlösning vid motorbortfall etc.

Ram air temperature är temperaturen som uppstår med friktionen av denna luft.
Ram rise är temperaturökningen som uppstår av denna rörelsefriktion.

Sedan finns Ram jet som beskrivits ovan (scram jet är en vidareutveckling som behöver någon mach för att börja fungera)

Dock börjar det vara några månader sedan jag pluggade flygteori så jag kan ha lite detaljfel, rätta mig gärna :)

Jag kommer och tänka på han som kapa sönder sin Kawaski och gjorde egen Ram Air... ingen som hittar länken?

Sedan finns Ram jet som beskrivits ovan (scram jet är en vidareutveckling som behöver någon mach för att börja fungera)

Då skall jag rätta dig lite. ;-)
Ramjetmotorn fungerar bra från Mach2 och uppåt 5-6. Hellst inte långsammare och definitivt inte i underljudsfart. Genom motorn sänks farten på genomströmmande luft till underljudsfart.

Scramjetmotorn bygger på samma idé men med den stora och viktiga skillnaden att genomströmmande luft hela tiden håller överljudsfart. Den börjar fungera bra i Machtal >7 och når uppåt Mach 15 i teorin. Då har man bråttom. :D

Roberth

Back