Rakt fram vid friläge

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Jag var nära sandfållan i helgen när jag fick i friläge, jag försökte svänga men det gick inte utan det var bara att bromsa allt vad det gick. Jag funderade på varför det inte gick och svänga men lyckas inte lösa det, nu undrar jag om det är någon som kan förklara varför hojen går rakt fram i en kurva om du får i friläge? :confused:

Min amatör gissning är att centrifugal kraften vann över dig då du inte hade någon framåtdrivande kraft som kompencerade eller övervann den.

Det var inte mentalt?

"Chocken" av att du fick i friläge gjorde att du stelnade till, tittade ner lite för mycket och därför rätade upp?

Jag lyckades med precis samma konststycke igår på vår onsdagskörning nämligen.
Svor åt mig själv i hjälmen "nu jävlar tittar du uppåt och lägger ner!", innan jag ändrade kurs bort från diket. Puh. :4skrika

Tror mer på Marys bitch förslag.
Antagligen samma naturlagsfenomen som när man bromsar i en sväng och hojen reser sig och går rakt fram istället för svänger som man vill.
Hur fort gick det?

yonsson skrev:
Tror mer på Marys bitch förslag.
Antagligen samma naturlagsfenomen som när man bromsar i en sväng och hojen reser sig och går rakt fram istället för svänger som man vill.
Hur fort gick det?

Det där är inget "naturlagsfenomen". En vettigt byggd och inställd rejshoj reser sig inte o går rakt fram när man bromsar med nedlägg.

Gixxer Rolle - Dels försvann motorbromsen som gör mer än man tror så du hade högre fart in mot svängen än normalt. Resten är mentalt. Man låser sig totalt de första gångerna det där händer.

Don Quixote skrev:
Det där är inget "naturlagsfenomen". En vettigt byggd och inställd rejshoj reser sig inte o går rakt fram när man bromsar med nedlägg.

Gixxer Rolle - Dels försvann motorbromsen som gör mer än man tror så du hade högre fart in mot svängen än normalt. Resten är mentalt. Man låser sig totalt de första gångerna det där händer.

Det konstiga var att jag försökte att lägga ned och svänga men det gick bara inte, det kanske är en kombination av att centrifugal kraften övervann drivkraften och en mental låsning, ja ja skumt var det i allafall.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park