"Rakt-fram-läge" - gaffel/styrkrona

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Tjena tjena!

Efter gårdagens vurpa hamnade framhjulet inte riktigt i harmoni med styret!!

Jag lossade allt minuterna efter vurpan, dvs övre o undre styrkrona samt muttern...

Hur ställer jag in allt så det blir rakt nu, vilka referenser ska man använda sig av osv??

Bifogat

• Styrkrona.JPG
    Styrkrona.JPG
    45.9 KB · Visningar: 66
Max© skrev:
2109982 Tjena tjena!

Efter gårdagens vurpa hamnade framhjulet inte riktigt i harmoni med styret!!

Jag lossade allt minuterna efter vurpan, dvs övre o undre styrkrona samt muttern...

Hur ställer jag in allt så det blir rakt nu, vilka referenser ska man använda sig av osv??
Lämna in. Inte vill du åka runt på något som är halvt vint och snett?? Låter livsfarligt i mina öron. Speciellt om du har tänkt åka foooort...

Gamla cykelvarianten brukar funka. Ställ dig med knäna mot framhjulet och syfta längs hojen så att det känns rakt. Bryt och vrid lite så att hantagen känns som de sitter lika långt från centrum. Skruva ihop allt och kolla så det spårar, gör det det är det bara att gasa.

Edit* Brasklapp för säkerhets skull. Ovanstående förutsätter ju givetvis att du undersöker stykrona och gafflar så att ingenting är skevt eller har sprickbildningar. Lycka till.

Last edited:
Johan skrev:
2110016 Gamla cykelvarianten brukar funka. Ställ dig med knäna mot framhjulet och syfta längs hojen så att det känns rakt. Bryt och vrid lite så att hantagen känns som de sitter lika långt från centrum. Skruva ihop allt och kolla så det spårar, gör det det är det bara att gasa.

Edit* Brasklapp för säkerhets skull. Ovanstående förutsätter ju givetvis att du undersöker stykrona och gafflar så att ingenting är skevt eller har sprickbildningar. Lycka till.

Aiight, allt är synat då jag var helt övertygad om att gafflarna var krokiga efter smällen.

Jag gjorde en "cykelvarianten" igår, men fan det kändes inte 100 men jag kollade iofs aldrig om den spårade!
:rolleyes:

Hur går den fackmannamässiga metoden till? :gnissla :7peta

Dark_Messenger skrev:
2109996 Lämna in. Inte vill du åka runt på något som är halvt vint och snett?? Låter livsfarligt i mina öron. Speciellt om du har tänkt åka foooort...

Lämnar du in tänderna på tandborstning? :rolleyes:

Får jag bara en arbetsbeskrivning och inga superuberspecialverktyg behövs så anser jag mig vara kvalificerad nog för jobbet.. mja... iaf inte Livsfarlig :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg