Raka vägen till Nordkapp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
2017 var det! Åkte bägge sträckorna den sommaren. Men 2019 var det 6 mil uppgrävd väg mellan Arvidsjaur och Arjeplog och 2015 var hela sträckan Abisko-Kiruna ett 2 dm tjockt lager av löst grus...

2014 var nästan hela sträckan Arjeplog-Merkenes belagt med sprängsten, liksom hela vägen mellan Lovikka och Svappavaara och nu i somras hade man grävt upp hela vägen Junosuando-Tärendö.

Vi häruppe är vana vid enduroförhållanden. Bra idé att köra Norge. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det låter som att du var där 2017? Känner igen det. Stora vassa stenar i två (2) mil! Inte små söta makadam-bitar, utan stora vassa j*vlar. Körde stel som en pinne med stress-svett rinnande på ryggen. 20-30 km/tim, vissa delar på ettans växeln och dragläge för att det var så j*vligt underlag. Jag var skitskraj för att få punktering ute i "ingenstans" eller köra omkull och slå sönder hojen.

Sedan var det samma grej utanför Abisko. Två (2!) mil vägarbetshelvete igen. Precis likadant. Handlarn i Abisko sade att de fick in folk (=bilar) till byn varje dag med punktering. Han sade också att det hade varit likadant året innan.

Så den typen av skitvägar kan man råka ut för. Inte kul om man är där med sin nya blanka hoj med dyra kåpor...

För övrigt var det kul! Trots långa sträckor med måttligt intressanta vägar. Det var ändå exotiskt för någon som är uppvuxen på Västkusten. Fjäll, renar å såna grejor! :)
2015 utanför Jokkmokk. Sylvassa stenar på en sträcka av 1-2 mil. Kö till däckverkstaden i byn. Väntade 4 timmar innan de fixa min punka. Däckgubben sa att det var högsäsong varje gång de la ut stenar på en ny sträcka.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja lite längre norrut går det allt om man har en hoj som klarar sig utanför asfalten.
https://forum.soe.se/forum/soe-svenska-offroad-entusiasterna/grussnack/44180-sveriges-nordligaste-hojgästbok
Jag kan köra grus men i väglöst land är M7RR väldans dåliga så jag nöjer mig att ta mig till vägs ände... :rodnar

1613667959476.png
1613667909666.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Text i kartan som "Raketskjutfält" och "Skyddsrum" är förstås inget man skall bry sig om, eller?
Är det ATGATT Rocket Style som gäller, eller duger med med en integralhjälm? :)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Text i kartan som "Raketskjutfält" och "Skyddsrum" är förstås inget man skall bry sig om, eller?
Är det ATGATT Rocket Style som gäller, eller duger med med en integralhjälm? :)
Det där är Esrange och det är inte så ofta dom skjuter upp raketer., dessutom hade jag ett projekt med att bygga om deras ramp för ett par år sedan så man har mycket mindre spridning nu. tidigare hade man problem att ens pricka B Zonen :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tror tyvärr du har rätt, men jag behöver inte så mkt förberedelser, bra dra om dom öppnar upp!
Det är långt dit och det finns inget särskilt att se där.
Så Pulsujärvi ligger också bra till med de två kraven. :7peta

https://www.google.com/maps/dir/Pul...90d911394c0!2m2!1d18.0543456!2d59.3274506!3e0

Sedan kan du, om du vill, fortsätta en mil till i väglöst land och leta reda på en kopparbit!
Färre har gjort det än besökt en klippa i Nordnorge! :fakta
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har varit på Nordkap två ggr, en med bil och en på hoj. Dock inte sett Nordkap, då det varit gräddtjock dimma båda gångerna...
Men Karesuando funkar det med, inte så petig med vart man kör egentligen, bara man får köra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har varit på Nordkap två ggr, en med bil och en på hoj. Dock inte sett Nordkap, då det varit gräddtjock dimma båda gångerna...
Men Karesuando funkar det med, inte så petig med vart man kör egentligen, bara man får köra.

Och hur många har tagit sig till loggboken på en sporthoj.... Just det. Man har chansen att bli den förste.

Men då har vi en plats för SportHojstältträff nummer två! :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top