"raka rör"

kenny rr

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
07-Zx6r ninja
Håller på med min hoj nu under vintern bl.a.,avgas-pill...tyckte min ninja 07- hade så fruktansvärt ful bakdel me allt skit som sitter där,så jag har rensat den totalt,bort med baklyse,blinkers,skylthållare och org ljuddämparn! Har dock satt dit ett snyggare baklyse,och satt de längre in (de blev fett snyggt) kan tilläggas!

Men nu till mina funderingar.har inhandlat ett slip-on som jag kortat avsevärt,då jag tänkte sticka ut de som "side pipe"...men har inte hunnit fixat en liten krök som krävs för att få på dämparn..
Och så idag fick jag sjuka vårkännslor i de fina vädret,och tänkte att jag skulle ta ut hojen en sväng o prova??? Till min förvåning så,gick den precis som den ska,och lät INTE ALLS som jag trodde utan ngn dämpare alls! Läser man på olika forum så verkar ju folk va emot raka rör på hojarna,men vafan?? I te ens morsan reagerade (och då håller jag på me hojen i hennes garag/garageuppfart)..så vad är grejen,är de stor skillnad från hoj till hoj? Antar att katten dämpar ljuden en hel del verkar de som..?!?...överväger starkt att bara sätta på ett sjysst slutrör som tittar ut genom kåpan :banana tacksam för svar!

Hahaha gör så du. De flesta vill ju ha mer effekt än innan de börjar å skruva och så finns ju de som vill ha maskiner som lever om f** och får mindre effekt.

Saken är att det inte låter speciellt mycket på låga varv men oerhört mycket på höga varv.

Hade ett avgas med 51mm rör från kollektor och 60mm rakt genom ljuddämparen tidigare och den lät säkert upp emot 115-120dB kring 5000 varv. Att sitta och köra med proppar i går bra men för andra låter det väldigt högt. En slash-cut megafon ut bakom kåpan i all ära men du ska orka köra hojen själv också så jag rekommenderar någon form av ljuddämpning.

pappas gsxr låter bara så jävla nice utan ljuddämpare och samma med min gsr 600! låter riktigt skönt men jobbit om man ska köra längre än 3mil så man ska nog försöka att ha LITE ljuddämpning :)

Hahaha gör så du. De flesta vill ju ha mer effekt än innan de börjar å skruva och så finns ju de som vill ha maskiner som lever om f** och får mindre effekt.

Anledningen till denna tråd va ju då att den inte låter för jävligt,eller går sämre! Därav min förvåning...uppenbarligen är jag i te ute efter ngn skrikmoppe,eftersom jag redan köpt ett nytt slip-on..

Vad vill du veta?

1. "Och så idag fick jag sjuka vårkännslor i de fina vädret,och tänkte att jag skulle ta ut hojen en sväng o prova???"
2. "Läser man på olika forum så verkar ju folk va emot raka rör på hojarna,men vafan??"
3. "..så vad är grejen,är de stor skillnad från hoj till hoj?"

Svar:
1. Nej, det ska du inte, men ja, det tänkte Du.
2. Yepp, antingen är man för eller mot, forumfolk är mot raka rör. Leta efter ett böjt. Du skriver på ett forum och är enligt föregående resonemang således mot raka rör.
3. Ja.

Vet inte exakt vilket varvtal jag va uppe i,men relativt högt..håller med om att den lät mer på högre varv,men inte som folk får de att låta! Typ 90% av alla som har ngt att säga om raka rör,får de ju att låta som en 2-t cross utan krök typ:p...men men de är väl STOR skillnad från hoj till hoj tydligen...

Kan tillägga att jag absolut inte vill störa folk eller vill åka med öronproppar!
Blev mest förvånad när jag slog igång den,och undrade varför alla verkar hata de om de enligt min uppfattning inte är att haka upp sig på!

Har inte kört i ngn bromsbänk,men oavsett om jag kör med de nya slip-on:et eller icke så
blir de mappning såklart..kan tänkas att de blev lite effekt minskning,men inte vad jag märkte av..lägger gärna upp en liten film,om jag får tid/ork,till alla tvivlande-surpuppor ;D

Det fåtal moderna hojjar jag befattat mig med har gått ganska tyst och hyfsat bra med katalysatorn kvar och ineffektiv ljudämpare.
Förmodligen ger katalysatorn en hel del dämpning och dämparen tappar betydelse för motorgången.
Jag tycker att det är rätt väg att gå.
Hellre en motorcykel med fungerande avgasrening och liten dämpare än enstaka (möjliga) extrahästar och illvrål/stor dämpare.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back