"Raka-rör-slipon"

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Om man skulle sätta på raka dämprör utan dämpning (eller bara väldigt lite dämpning ;) ).
Ska själva "slipon" delen vara exakt lika lång som orginalburken eller skall den vara kortare/längre med avseende på impedanser, impulser, interferenser, stående våger etc?

Kommer den bara att gå dåligt för att den får för lite soppa med raka rör?

En HD med raka rör låter ju ganska fint, borde inte V-twin oxå göra det :crash ?

K-Micke skrev:
Det låter förjävligt. Gör det inte!
Dessa HP-nissar som drar runt i stan med raka rör retar mig så in i helvete. :mad:

E de säkert att du inte bara är avundsjuk för att inte du överröstar en HP ;) ?

Jo visst kommer det att funka med raka rör på en sporthoj också men då får du inte vara över 3000 rpm vilket motsvarar rödmarkeringen på en Harry Parkinsson :D

Näe allvarligt så kommer det låta som F*N om du varvar för mycket! Det är därför en Harry Parkinsson kan tuffa runt med rakarör dom varvar aldrig helt enkelt... Ta bort dina dämpare och så varvar du upp till 9000 rpm så kommer du ändra dig! jag lovar och det kommer dina grannar också göra..

Jag körde med raka rör ett tag. Det lät mycket men det var inget fint ljud, låter som en bonnraggare i en volvo 240 ungefär (fast högre varv). Då är det bättre att skaffa ett slip-on som låter mycket (för sånna finns det) men fint.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back