Raka rör på en hoj?

sant sant! lyssnade på en SV1000 på youtube utan dämpare med "raka rör".

Den hade det där smattrande ljudet som jag förknippar med HD...

Det där är lika jobbit att läsa som när människor tycker att tändkulan i min fiskebåt "puttrar så vackert". Vafaan! Puttrar!!? :mad:
En HD mullrar och en tändkula dunkar.

Det är japanska HD-kloner som smattrar och 6-hästars utombordare som puttrar!:4skrika

Det där är lika jobbit att läsa som när människor tycker att tändkulan i min fiskebåt "puttrar så vackert". Vafaan! Puttrar!!? :mad:
En HD mullrar och en tändkula dunkar.

Det är japanska HD-kloner som smattrar och 6-hästars utombordare som puttrar!:4skrika

Hmm... ja det är lika svårt att förklara hur man upplever ett ljud som det är att förklara en smak... :rolleyes:

Det jag menade var att det påminner lite mer om en HD än suzuki-orginal! Eller som du sa... kanske mer en HD-kopia från Japan :tummenupp

Last edited:
Hmm... ja det är lika svårt att förklara hur man upplever ett ljud som det är att förklara en smak... :rolleyes:

Det jag menade var att det påminner lite mer om en HD än suzuki-orginal! Eller som du sa... kanske mer en HD-kopia från Japan :tummenupp

Ja det är subjektivt helt klart.
Det är lugnt, mitt inlägg drev mest med mig själv och var mest på skoj. :)

Tack för den logiska förklaringen hade tänkt bygga en egen ljuddämpare i rostfritt efter som man har tillgång till materialet..:Bugar
Njaa, detta är en vanlig missuppfattning. En motor skall alltid ha så lågt mottryck som möjligt. Mottryck är inget annat än ren förlust, se motorn som en luftpump helt enkelt. Det du tänker på är att avgassystemet bör vara en väl utformad resonanskrets där energin i pulsationerna kan används för att ge ett undertryck som "suger ut" avgaserna, har du då ventilöverlapp suger du in färskgas också.

Denna typ av resonansfenomen är behjälpligt med att lyfta momentet på lägre varv. Därför är det bra/vanligt med crossoversystem på twinnar.

Det är på tvåtaktsmotorer du puttar tillbaka oförbrända gaser tillbaka in i cylindern mha avgassystemet. Där utgör expansionskammare den viktigaste delen i den avstämda resonanskretsen.

Edit: Prio av endast hög toppeffekt = bra med grovt rakt rör alltså

Back