Raka rör på en hoj?

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
K5
Förutom att motorn kanske kommer att gå fett, vad kan hända med motorn om man kör utan ljuddämpare? Finns det risk för att ventilerna tar skada?

Tänkte mest på sådana här "moto gp"-rör som i princip bara är avsågade rör som sticker ut på sidan...

Ser jävligt gött ut tycker jag och undrar om man kan göra egna såna till typ en suzuki SV1000 utan att motorn tar stryk...

Måste man mappa om hojen för motorns skull? Jag antar att man torskar effekt men om det bara är det så kan man ju leva med det!

:tungan

Någon som gjort det på sin hoj och vill slänga upp en bild?

Typ som denna R6a!

Bifogat

• t_18085.jpg
    t_18085.jpg
    39.5 KB · Visningar: 369
Motorn kommer nog gå för snålt om man öppnar upp ljuddämparen. Om hojen bestyckas om ska det inte vara några problem, frågan är om man vinner något på det.

På R6:an så har du en "ljuddämpare" direkt efter grenröret typ som dämpar en del, det är m.a.o inte riktigt "raka rör"

Edit: du kommer förlora effekt om du kör med raka rör, avgaserna behöver liiite motstånd, finns dom här på forumet som kan förklara det mer ingående med avgaspulser och hastigheter på avgaserna...

men det är ingen risk för att ventilerna tar stryk eller något annat i motorn?

Jo om man monterar ett öppnare avgassystem och motorn skulle visa sig gå för snålt pga av detta så kan detta ge motorkador på tex ventiler och/eller kolvar. Så ta med en bänkning i budgeten om du ska byta. Samt sura grannar.
Om du bor i Hägersten så ligger ju Supertwin ganska nära. Han kan bänka/mappa åt dig

Last edited:
Som någon snurrade in lite lätt på innan så kan ett för öppet system påverka motorns pulsande negativt. Det bildas för högt mottryck på utblåssidan i systemet vilket kan göra att en del av avgaserna, och runtomvarande luft, puttas tillbaka in i cylindern via avgasventilen. Detta påverkar luft/bränsleblandning åt det magrare hållet, varför en ommappning måste genomföras för att motorn ska gå optimalt igen. Med alldeles för friflödande system är det i princip omöjligt/jättesvårt att få motorn att gå rent.

Denna logik gäller också för ett "vanligt" slipon, och därför ska motorn helst mappas om i även i dessa sammanhang för att motorn ska gå optimalt.

Det finns säkert en massa andra orsaker till oren motorgång vid friflödande system som inte jag har kunskaper kring, men i stora drag är det på detta vis jag lärt mig.

//Morphine

Jo om man monterar ett öppnare avgassystem och motorn skulle visa sig gå för snålt pga av detta så kan detta ge motorkador på tex ventiler och/eller kolvar. Så ta med en bänkning i budgeten om du ska byta. Samt sura grannar.
Om du bor i hegetsren så ligger ju Supertwin ganska nära. Han kan bänka/mappa åt dig

Tack för kloka ord och tips!

Som någon snurrade in lite lätt på innan så kan ett för öppet system påverka motorns pulsande negativt. Det bildas för högt mottryck på utblåssidan i systemet vilket kan göra att en del av avgaserna, och runtomvarande luft, puttas tillbaka in i cylindern via avgasventilen. Detta påverkar luft/bränsleblandning åt det magrare hållet, varför en ommappning måste genomföras för att motorn ska gå optimalt igen. Med alldeles för friflödande system är det i princip omöjligt/jättesvårt att få motorn att gå rent.

Denna logik gäller också för ett "vanligt" slipon, och därför ska motorn helst mappas om i även i dessa sammanhang för att motorn ska gå optimalt.

Det finns säkert en massa andra orsaker till oren motorgång vid friflödande system som inte jag har kunskaper kring, men i stora drag är det på detta vis jag lärt mig.

//Morphine

Tack för svar!

Systemet på R6:an tycker jag ser ut som ett "Loud Pipes"-system. Finns att köpa till de flesta sporthojar. Jag kan tänka mig att det sitter någon form av dämpning/motstånd längre in i systemet, vilket gör att det inte är helt friflödande. Som Jörgen (och jag) skrev ska du i vilket fall som helst räkna med ommappning/bänkning för att hojen ska gå bra.

Sitter det inte en dämpare i magkåpan?
Tycker man ser en bit av den sticka fram?
Eller pratar vi om att ta bort den också?

Jag har ett racefit slash cut rör på min gsxr 750, och den var jag tvungen att mappa om för den gick sämmre än en moppe utan mappning.
Racefit.co.uk kan du kika lite på coola rör

Njaa, detta är en vanlig missuppfattning. En motor skall alltid ha så lågt mottryck som möjligt. Mottryck är inget annat än ren förlust, se motorn som en luftpump helt enkelt. Det du tänker på är att avgassystemet bör vara en väl utformad resonanskrets där energin i pulsationerna kan används för att ge ett undertryck som "suger ut" avgaserna, har du då ventilöverlapp suger du in färskgas också.

Denna typ av resonansfenomen är behjälpligt med att lyfta momentet på lägre varv. Därför är det bra/vanligt med crossoversystem på twinnar.

Det är på tvåtaktsmotorer du puttar tillbaka oförbrända gaser tillbaka in i cylindern mha avgassystemet. Där utgör expansionskammare den viktigaste delen i den avstämda resonanskretsen.

Edit: Prio av endast hög toppeffekt = bra med grovt rakt rör alltså

//Morphine

Last edited:
Njaa, detta är en vanlig missuppfattning. En motor skall alltid ha så lågt mottryck som möjligt. Mottryck är inget annat än ren förlust, se motorn som en luftpump helt enkelt. Det du tänker på är att avgassystemet bör vara en väl utformad resonanskrets där energin i pulsationerna kan används för att ge ett undertryck som "suger ut" avgaserna, har du då ventilöverlapp suger du in färskgas också.

Denna typ av resonansfenomen är behjälpligt med att lyfta momentet på lägre varv. Därför är det bra/vanligt med crossoversystem på twinnar.

Det är på tvåtaktsmotorer du puttar tillbaka oförbrända gaser tillbaka in i cylindern mha avgassystemet. Där utgör expansionskammare den viktigaste delen i den avstämda resonanskretsen.

Edit: Prio av endast hög toppeffekt = bra med grovt rakt rör alltså

Noted! Tack för info!

så du säger att det är bäst att köra utan rör alls?

Misstänker att skillnaden mellan ett förhållandevis grovt rör och inget alls inte skulle bli så stor om man ser motorn just som en luftpump. Att du tillför en längd/volym efter utblåset kommer säkerlige påverka någonstans i effektkurvan. Hur mycket vete fåglarna. Ljudet påverkas givetvis.

En viktig funktion för avgassystem är ju att de släpper ut avgaserna på lämplig plats o bidrar till att produkten går att ljudcertifiera.

Edit: För att svara bättre på frågan, nej det är bättre att designa en motor där du tunar ihop alla komponenter optimalt så du får önskad momentkurva med tillhörande effektutveckling samt i sammanhanget vettig bränsleförbrukning.

Last edited:
Klart du ska ha öppna pipor :hihi mappa efter montering bara :hojraket

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back