Radne.se?

Skärp er nu.
Den är till TM K9motorer avsedda för tävlingskartar.
Slaglängden är längre så man får ut mer effekt så den passar inte.

darth_igel skrev:
Skärp er nu.
Den är till TM K9motorer avsedda för tävlingskartar.
Slaglängden är längre så man får ut mer effekt så den passar inte.

Om slaglängden är längre så blir motorn inte lika varvvillig, och man kan därför inte plocka ut lika mycket effekt.

Bjarn skrev:
Om slaglängden är längre så blir motorn inte lika varvvillig, och man kan därför inte plocka ut lika mycket effekt.

Det är rätt men de gäller bara på låga varvtal.
All effekt kommer på de högre varvtalen

Aprilia har en motor som heter Rotax och Rotax andvänder man i tävligs gokartar kalssen rotax 125 och det e samma motor som vi använder i vår aprilia rs 125 och enda skilnaden är att det inte står aprlia på cylindern och
att den är störe vid knaler vid avgsporten och kostar mindre!

Aprilia_rs_125 skrev:
Aprilia har en motor som heter Rotax och Rotax andvänder man i tävligs gokartar kalssen rotax 125 och det e samma motor som vi använder i vår aprilia rs 125 och enda skilnaden är att det inte står aprlia på cylindern och
Så den funkar till en rs125 alltså?

Aprilia_rs_125 skrev:

Rotax finns lite över allt och vad jag hört göt bra motorer:) inget jag märkt men men :hihi

förra tjejens pappa hade en vatenjet båt med rotax motor i:)

Aprilia_rs_125 skrev:

Rotax gör inte bara kartmotorer.
Rotax Max-motorn som man kör med i kart har ingen växellåda och det är inte samma motor som i en Aprilia rs.

darth_igel skrev:
Rotax Max-motorn som man kör med i kart har ingen växellåda och det är inte samma motor som i en Aprilia rs.

Det ska gå, det har min kompis sagt, hans kompis kompis gjorde det osv osv osv. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Det är inte lönt att du tillrättavisar dem, låt dem göra sina misstag själva. :tummenupp

stormsebbe skrev:
nån som har koll om den passar på min hoj?
cylinder

aprilia rs 125 -02

Jag ringde dom själva och frågade. Han visste inte riktigt men han sa att om jag ville så kunnde jag köpa det och kolla om det passar.
Fast man fick ju inte direkt provköra dom :hihi

Björn Andersson på racing konsult sa att dom bara passade AF1!

Min kompis har en snöskoter med Rotax-motor!! 350cc!! Någon med RS som är intresserad??? :3freak

Edit: (kunde inte låta bli..)

darth_igel skrev:
Jamen du måste ju också tänka att det är inte cylindern som gör växellådan, cylinder är däremot kopplat via vevaxeln till en växellåda men det spelar ju ingen roll vilken cylindder man har bara den passar.
Edit: Plus att jag nu har frågat och fått svar och dom sa att den till 99% funkar! :tummenupp

Last edited:
för er som vill veta hur det är.. så är det så här

att cylindern passar med lite modifikation, har själv gjort det två gånger.

Det är samma cylindern på rs:en bara att dem har ändrat lite för att det ska bli svårare att sätta på kart cyllen och aprilia ska tjäna stålar..

Du måste borra två nya hål för infätningen då det är ett annat bultmönster

Samt tillverka en en platta på runt 4mm som ligger mellan vevhus och cylindern. Annars slår kolven i toppen..

Orkar du inte fila så har jag ett par laserskurna plattor liggandes...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show