Radiostyrt

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Sonen har införskaffat en bränslebil och nu måste ju jag som chefsmekaniker skaffa mig kunskap om hur skiten fungerar. Skavsår på långfingret efter att försöka dra igång den är redan införskaffat. Skruvdragare konverterad till startbox gjordes genast. Men var finns det forum/bra sidor? Hittade www.minioffroad.se men det finns kanske fler/bättre?

dragstart är värdelöst iaf, en det har du redan hajat förstår jag.
http://rsb.se/forum/ vet jag om men ag tror inte det finns så många forum på svenska.

Jag har en sån leksak själv, fast motorn rasade så sen dess har jag inet orkat göra nåt åt härket.

Se till att ha rätt inställde luftskruvar, sen är det bara att tanka och köra. Byte av glödstift vid variation av väder är att föredra.

Edit/ Ta bort luftfiltret och droppa ner några droppar sås direkt i knasaren så blir det mer lättstartat när den är kall.

Dee_cati skrev:
Se till att ha rätt inställde luftskruvar, sen är det bara att tanka och köra. Byte av glödstift vid variation av väder är att föredra.

Edit/ Ta bort luftfiltret och droppa ner några droppar sås direkt i knasaren så blir det mer lättstartat när den är kall.
Nu får jag säga emot dig lite granna. Att byta stift efter väderlek finns ingen anledning till direkt. De stiften som jag kör på är gjorda för temperatur mellan 10 och 30 grader. Man byter inte stiften p.g.a väderlek utan på när bränslet ska brännas. Alltså ju varmare stift du har, desto tidigare så sätts bränslet i gång. Detta är en evig vetenskap som knappt de bästa toppförarna förstår utan bara provar sig fram.
Mitt förslag att få fram en bra grundinställning är att starta bilen. Kör lite granna. Går den för fett så fyrtaktar den, skruva in högfartsnålen och prova igen. När du skruvar så skruva 5 minuter i taget. Grundinställningar till motorerna brukar vara 2,5-3 varv på högfartsnålen.
Jag rekommenderar att försöka få tag på en klubb och åka dit och få motorn inställd. Det är svårare än man tror att få dem att gå bra.
www.minioffroad.se är för 1:8 offroad. www.rsb.se är för alla slags radiostyrda bilar.
Edit: Såg att du var från sthlm. Prova skarpnäck. De är duktiga och hjälpsamma. Det är klubben i sthlm.

Last edited:
Välkommen i i den härlig sporten, visst det är mycket skruvande från början, men har man väl fått en stabil bil, med lochtite på varje skruv, rätt inställd motor mm så är det roligt. Tyvärr av min egen erfarenhet så är väl "din" Kyosho inte den bästa bilen, men för att köra hemma och busa på gården duger den bra.

Fastnar barnet ditt och du för det här så lär det inte ta länge innan du kommer att vara tvungen att köpa en större och bättre bil. Men som tidigare skrev, få ordning på motorn så den går.
Vad jag kan tro nu på rak arm så är säkert motorn rätt sliten, alltså kolv och foder bör nog bytas, gör man detta så brukar motorn bli lätt att starta och ställa in + att det blir "mer" att köra med

Här har du nå bilder på min 1/8 buggy

#Fioroni Options
#90% Titan skruvar
#!0% Aluminuimskruvar
#K-Factory Alu/kolfiber chassi

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

Vad är det för bil du kör med uffe ? Är det Mp 7.5 ?

Själv kör man med en Mp 6 med Omega motor och massa blått Fioroni överallt. Går finemang, är exakt liadan bil som den som vann EM för ett par år sen :)

Tack! Såg dig på nått rc forum.. Bilen är sprillans. Det är väl jag som måste skruva mer. Idag gick den bättre. Snikförgasare med bara högfartsinställning. Hyffsat hög tomgång hjälpte en hel del
Vad är det för "fel" eller vad kommer jag att få för fel med den? Som nybörjarbil så tycker jag den duger gott. Plånboken töms ändå. Fan vad mycke bling bling det går att handla. Märker man verkligen någon skillnad med alla extra features som finns?
Lite fascinerande med aftermarket prylarna. I mc/bil branschen finns det ju massa firmor som gör trim/styling men här är det tillverkarna själva som även kränger detta. Hur som helst så är det ganska kul!!

R1 Uffe skrev:
Välkommen i i den härlig sporten, visst det är mycket skruvande från början, men har man väl fått en stabil bil, med lochtite på varje skruv, rätt inställd motor mm så är det roligt. Tyvärr av min egen erfarenhet så är väl "din" Kyosho inte den bästa bilen, men för att köra hemma och busa på gården duger den bra.

Fastnar barnet ditt och du för det här så lär det inte ta länge innan du kommer att vara tvungen att köpa en större och bättre bil. Men som tidigare skrev, få ordning på motorn så den går.
Vad jag kan tro nu på rak arm så är säkert motorn rätt sliten, alltså kolv och foder bör nog bytas, gör man detta så brukar motorn bli lätt att starta och ställa in + att det blir "mer" att köra med

farmerlip skrev:
Tack! Såg dig på nått rc forum.. Bilen är sprillans. Det är väl jag som måste skruva mer. Idag gick den bättre. Snikförgasare med bara högfartsinställning. Hyffsat hög tomgång hjälpte en hel del
Vad är det för "fel" eller vad kommer jag att få för fel med den? Som nybörjarbil så tycker jag den duger gott. Plånboken töms ändå. Fan vad mycke bling bling det går att handla. Märker man verkligen någon skillnad med alla extra features som finns?
Lite fascinerande med aftermarket prylarna. I mc/bil branschen finns det ju massa firmor som gör trim/styling men här är det tillverkarna själva som även kränger detta. Hur som helst så är det ganska kul!!

Hade en när jag var mindre.
Drivaxlarna var populära att gå av, likaså gick glödacken lätt sönder eftersom man lät den sitta på för länge. Hjullagren bytte vi redan efter en säsong. Sate ditt riktiga kullager istället för dom nylon glidlager(?) som ganska snabbt gav upp.

Låt pojken vara med och skruva också, jag lärde mig vädligt mycket och förstog efter ett tag varför man inte kunnde göra vissa saker. ( tex ska man inte seg dra, dvs låt den slira på kopplingen uppför en slänt, då tar kopplingen slut snabbt) Skogskörning överhuvudtaget var inget att rekomendera med min då man inte kunnde köra tillräckligt snabbt, grusvägar/gångstigar var där jag hade som roligast.

Min gick ganska surt så man fick inte låta den stå och puttra för länge, halvgas var inte heller något att rekomendera. Då var den i princip omöjlig att få igång sen.

En annan tabbe man gjorde var att inte kolla så att batterierna i mottagaren var fräscha. Taskigt när stryningen slutar funka på full gas eller man tappar kontakten.

Vet inte om det hjälpte nåt men ha så kul, det hade jag :banana

En sak jag rekomenderar är att inte köra i nyklippt gräs, inte gräsmattor överhuvudtaget då du inte får upp tillräckligt hög hastighet och du nöter ut kopplingen ganska snabbt.

Last edited:
farmerlip skrev:
Här har du en bra guide hur man ställer in motorn http://www.xliz.com/roadkill/motorinstallningar.asp

En guide hur man ställer in set upen
http://www.xliz.com/roadkill/bilinstallningar.asp

Lite fakta vad allt menas i set upen
http://www.xliz.com/roadkill/bilinstallningar.asp

Ett annat bra tips är att alltid ha ordning på sakerna. Inte ha någonting halvdant gjort utan ha allt tiptop hela tiden. Se till så den är någotsånär ren alltid så minskar slitskadorna på den. Ha alltid accarna till mottagare, servo och sändare fräscha och nyladdade. Det är inte skoj när gasservot slutar funka vid fullgas och failsafen inte funkar. Det blev dyrt för mig en gång.

När ni är ute och kör är det alltid bra att ha med sig ett par nya glödstift ifall dom skulle pajja.

Sen är det ju så att man får vad man betalar för. Min första bil var en Super Tempo 1:8 buggy för 3000 kr med motor och allt. Den höll ungefär ett år sen började det bli glapp osv lite här och där samt att den hade blivit för "dålig" för mig. Nästa bil jag köpte var en Kyoscho Mp 6 tävlingskittad med alla options som fanns då. Riktigt grym var den och dyr :3freak

Men man märker enorm skillnad på dom lite dyrare sakerna och dom billigare.
Nu vet inte jag hur gammalt ditt barn är men när han börjar bli duktigare är det all idé att köpa en bättre bil om man vill utvecklas mer.

Kom på en sak till. Kör man inte på bana utan bara latjar runt på en grusplan behöver man givetvis inte ha det värsta.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back