Radiostyrd bil

Det beror ju på vad man vill ha ut av körningen. Att bara köra runt planlöst på en parkering eller grusplan är typ skoj i 2 minuter..

Ska det vara skoj ska man köra på bana mot andra, tycker jag. Du har ju banor ganska nära. Finns i Furulund, Staffanstorp och Höör, kanske Klippan fortfarande har med.

Angående regler vettefan. En elbil hörs ju inget, kör man metanol kan det kanske vara smart att köra lite mer avskilt. Tänk även på att radion kan bli störd av annan strålning typ elledningar.

Vill du ha en nybörjarbil, gå in i en affär som säljer och köp ett paket som har allt. Det borde räcka i alla fall det första året.

Denhär ser kul ut. Men hur är det med så låga bilar? Begränsar mig väl onödigt mycket om jag väljer en sånn?

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=110092&group=2&subgroup=153

Eller kanske en sånhär? Lika bra att börja stort liksom.:)

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=103221&group=2&subgroup=216
Det beror ju på var du ska köra. Om du ska köra bana eller bara harva runt på grusplaner och parkeringar?

Båda dom tycker jag är overkill om man aldrig kört innan. Du kanske tröttnar efter en vecka?

Köp min bil istället. Du får den för julpris 1000:- . Googla lite på DT 10 så ser du vad det är för grejer. Behövs byta några stag i framvagnen osv för en tusing till så den står bara nu.

Dalan: Ska titta lite..

Loy: Hittade en där på Umeå RC som verkar riktigt passlig.
Traxxas E-Maxx. Verkar vara en sjyst nybörjarbil med bra pulver och hyffsat lättskött.

Dalan: Ska titta lite..

Loy: Hittade en där på Umeå RC som verkar riktigt passlig.
Traxxas E-Maxx. Verkar vara en sjyst nybörjarbil med bra pulver och hyffsat lättskött.
Har för mig att Hobbex säljer dom, så då kan du ju åka och klämma lite :tummenupp

Har för mig att Hobbex säljer dom, så då kan du ju åka och klämma lite :tummenupp

Tittade på hemsidan precis och där vart väldigt tomt. Men får åka ut och se om jag kan klämma lite. Brukar ju ha massor i affären.. Men vad tror du om en sånn som nybörjarbil? Inte så mycket pengar att binda och den verkar kunna vara riktigt kul. Fräck är den också. Jag vill kunna pimpa lite också och det verkade finnas sjyst med fälgar och sådär. Motardmonstertruck kanske? Med slicks?

God jul förresten!:hoppa :tomten

Tittade på hemsidan precis och där vart väldigt tomt. Men får åka ut och se om jag kan klämma lite. Brukar ju ha massor i affären.. Men vad tror du om en sånn som nybörjarbil? Inte så mycket pengar att binda och den verkar kunna vara riktigt kul. Fräck är den också. Jag vill kunna pimpa lite också och det verkade finnas sjyst med fälgar och sådär. Motardmonstertruck kanske? Med slicks?

God jul förresten!:hoppa :tomten
Haha, den duger till att sladda runt på en grusplan ;)

Akta så du inte fastnar i träsket bara. Helt plötsligt vill du köpa en motor för 3.5K eller ett styrservo för 1K, sen hade det ju inte varit fel med en bottenplatta i titan... :hihi

Hej, jag har hållt på med RC ett tag så här kommer mina tipps.

för 5k så får du en sjysst nybörjarbil, metanoldriven antar jag du vill ha.

Kyosho ska du ABSOLUT inte köpa, de är dyra och har riktigt kassa bilar i lägre prisklasserna. (kassa motorer dyra delar)
Oavsett om du ska köra på bana eller harva runt i grustag så rekommenderar jag Traxxas bilar, de riktar sig till folk som inte tävlar och har riktigt bra RTR bilar med bra motorer original.
Annars har Protech sjyssta bilar om du vill plocka ihop en snabb billig buggy går det.
Men räkna med att det är svårt att ställa in en metanolmotor. Har du inte pysslat med det förr så är traxxas bra just för att de är lätta att ställa in bra, du behöver inte heller startlåda eller något för de har inbyggd elstarter.

edit: PS, vill du ha så mkt körtid som möjligt, köp inte begagnat för det kommer förmodligen bli en hel del meckandes även om du kanske får en sjysst bil för 50% av nypriset så är det inte säkert att det är värt det alltid, lite lotto om du dessutom inte får se bilen först eller aldrig kört så kan va svårt att avgöra om den är nåt.

traxxas in the shit !!! :tummenupp

Annars finns det ju FG-bilarna, bensindrivna 26cc motorer där har du skoj men då är det 6000-8000 begagnat däremot är det så bra bilar så köpa begagnat oftast inge problem alls !
edit igen !!: Vafan tänkte jag på.. nej köp inte FG, det är definitivt ingen nybörjarmaskin den är totalt livsfarlig, väger 12kg och toppar lätt 50 knyck (min med trimpipa gjorde 53 knyck på en ÅKER). Även fast jag har mångårig erfarenhet av bilar så va FG:n det sjukaste jag kört, helt GALEN bil alltså, lätt ett mordvapen, klipper smalbenen först sen kör man bara in i pallet på offret så är det kört.. VARNING: :yoparty

Last edited:

Traxxas E-Maxx lutar det starkt åt nu. Hur är det med fälgar till en sånn? Och karosser? Vart hittar jag sånna saker och hur vet jag vad som passar? RTR kommer färdigmålade och så väl? Lite negativt.. Jag vill ju kunna fixa med den själv.:)

Vart ska jag köpa radiostyrt? Internet är inget problem. Men det ska vara en sjyst affär.

Fasen,detta verkar vara en jäla djungel ju :) Nä,jag har bara provat en metanolbil nån gång sådär,så erfarenheten är i princip obefintlig.Tanken är ju att den ska lekas med på grusplaner,grusgropar,crossbanan osv,så inget tävlande alls.Hade oxå tänkt mig minimalt med mekande,köra är ju det som lockar,så en hållbar bil är ju ett krav.Batteribilar verkar ju lite B,vill ju köra tills man tröttnar,inte tills batteriet är slut,så metanol är ju det som lockar.
Men för att sammanfatta det än sålänge,bilen jag visat kan man glömma då,bättre att satsa på en beggad som är inställd,med allt som behövs?Kanske tom en bil som det tävlats med?Den bilen bör ju vara skött och ha allt som man vill ha och behöver?
Fasen va svårt det ska vara å tjöpa leksaker i mogen ålder hehe

Fasen,detta verkar vara en jäla djungel ju :) Nä,jag har bara provat en metanolbil nån gång sådär,så erfarenheten är i princip obefintlig.Tanken är ju att den ska lekas med på grusplaner,grusgropar,crossbanan osv,så inget tävlande alls.Hade oxå tänkt mig minimalt med mekande,köra är ju det som lockar,så en hållbar bil är ju ett krav.Batteribilar verkar ju lite B,vill ju köra tills man tröttnar,inte tills batteriet är slut,så metanol är ju det som lockar.
Men för att sammanfatta det än sålänge,bilen jag visat kan man glömma då,bättre att satsa på en beggad som är inställd,med allt som behövs?Kanske tom en bil som det tävlats med?Den bilen bör ju vara skött och ha allt som man vill ha och behöver?
Fasen va svårt det ska vara å tjöpa leksaker i mogen ålder hehe
Jag hade nog valt en "monstertruck" om jag var dig. Tror du får roligast med en sådan.

Köp en ny med, lite dyrare men alltid roligt med nytt :D

Köp en Traxxas Revo 3.3!
Har själv en Traxxas Jato och visserligen är den otroligt snabb +110km/h men ack så svårt att styra om man inte är någorlunda van.
Revon är helt suveränt rolig att leka med.
Reservdelar finns i överflöd och till inte helt galna priser. Nämnda Umeå RC har det flesta i Traxxasväg.

umearc och luthagens är kalas.

karosser och diverse styling finns i överflöd till RC bilar, speciellt 'Traxxas revo och emaxx du kan göra den väldigt unik. Kommer inte ihåg nån sida men jag köpte en hel del coola grejer från amazon till min revo.
Men jag rekommenderar dig att köp inte till en massa alu-grejer, plast är lättare och hållbarare än alu, enda fördelen med alu är att det ser coolt ut.

umearc och luthagens är kalas.

karosser och diverse styling finns i överflöd till RC bilar, speciellt 'Traxxas revo och emaxx du kan göra den väldigt unik. Kommer inte ihåg nån sida men jag köpte en hel del coola grejer från amazon till min revo.
Men jag rekommenderar dig att köp inte till en massa alu-grejer, plast är lättare och hållbarare än alu, enda fördelen med alu är att det ser coolt ut.
Fan, alu och titan is the shit! :yoparty

Bifogat

• DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    93.4 KB · Visningar: 76
Back