Radiostyrd bil (metanoldriven)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Är det någon här på SH som kör en metanol driven BUGGY 1:8. Jag skulle behöva lite råd isåfall.

Jag har väl inte tänkt tävla med den utan bara köra hemma och på stugan och pröva lite bana.

Problemet jag har är att jag inte kan välja vilket märke jag ska köpa på bilen, om nu någon är insatt i detta så hjälp mig, för och nackdelar

Valet står mellan en KYOSHO Inferno MP 7.5 och en PROTECH Enigma SX, vad jag har tänkt uppdatera till är en ny servo som är av märket Hitec HS-945MG.

Pumpa på med information, jag har en väldig beslutångest

Koyosho är ett välkänt märke så jag hade valt dom.

Det där servot är ett digitalt va? Hitec duger helt klart. De servot är ett bra servo. Om det är de jag tänker på.

Så jag tror inte det är några problem. Kör på! Roligt som fan är det att köra sånna.

Själv har jag hållt på med radiostyrda flygplan.

Har du inte kollat nåt på Thunder tiger? Personligen tycker jag om dem bäst men är inte så insatt så jag kan hävda att de är bättre. Men de känns ruskigt gedigna och välbyggda, priserna är väl sisådär halvhyffsade. Men man får vad man betalar för.
Ett litet tips bara. Köp ett flygplan istället, man tröttnar ju så fort på bil :(

Kyosho är lite dyrare men lätt att få tag på delar till dessutom funkar bilarna väldigt bra. Schumacher gör väldigt bra och prisvärda bilar men de är (enligt mig) väldigt inriktade på racing.
Jag körde 1/10 bilar och då körde jag schumacher. :tummenupp

Kyosho gör väl bra grejer inget tvivel om det, men dyra reservdelar :(
Thunder tiger har jag... ehe grabben :rolleyes: två stycken.
En Uno och en ombyggd variant av en rallybil, men hursom så är det bra grejer med billiga reservdelar.
Hobao, eller vad fanken det heter är ju ytterligare ett märke att satsa på.
Men jag skulle starkt rekomendera denna sidan http://www.rsb.se/forum/
man får sålla lite för där är en hel del smågrabbar som inte kan så mkt som gärna svarar iaf :gnissla .
Men det finns riktigt kompetent folk där som mer än gärna svarar på dina frågor.
//Tobbe

Solid snake skrev:
Hobao eller hur dom stavar e dyra som fan, om man tänker på samma Hobao som jag tänker på.
Ha ha nu kryper pojkarna fram ur bikermännen :D
Jo det är nog samma vi tänker på, och ja dyra är dom iofs.
//Tobbe

Har skaffat en bil en gång tog den "billiga" varianten el-motor istället för metalol. måste säga att de e kul ett par gånger dock tröttnar man fort iaf om man inte tävla. (har aldrig testat att tävla)

tobbeviking skrev:
Ha ha nu kryper pojkarna fram ur bikermännen :D
Jo det är nog samma vi tänker på, och ja dyra är dom iofs.
//Tobbe

Kul som fasen med sånna små motorer. :D
Dom har VM här där jag bor så jag brukar titta på när dom kör där nere på banan, snubbarna kan verkligen köra. :eek:

tobbeviking skrev:
Kyosho gör väl bra grejer inget tvivel om det, men dyra reservdelar :(
Thunder tiger har jag... ehe grabben :rolleyes: två stycken.
En Uno och en ombyggd variant av en rallybil, men hursom så är det bra grejer med billiga reservdelar.
Hobao, eller vad fanken det heter är ju ytterligare ett märke att satsa på.
Men jag skulle starkt rekomendera denna sidan http://www.rsb.se/forum/
man får sålla lite för där är en hel del smågrabbar som inte kan så mkt som gärna svarar iaf :gnissla .
Men det finns riktigt kompetent folk där som mer än gärna svarar på dina frågor.
//Tobbe
Har nyligen reggat mig på rsb, men det är inte lätt att få en uppfattning vilken bil man ska välja, ungefär som här på SH när någon frågar vilken MC är bäst :hihi :hihi Det lutar mot en KYOSHO, men vem säljer Thunder Tiger i Sverige ??????????

Det finns ett märke som heter PROTECH som ska ha billiga reservdelar säger många, men KYOSHO är några tior dyrare (många bäckar små)

Värt att tänka på är att KYOSHO har haft rätt rejäla prissänkningar senaste månaderna, du får en körklar KYOSHO Inferno MP 7.5 nu för 4495, det är inte många märken som kan konkurera med det.

Jag vet iaf att det finns en butik i örebro som säljer thunder tiger's sortiment, har dreglat där inne några gånger.... Sök på modellflyg eller nåt på gula sidorna så borde du finna dem, de kanske säljer postorder eller nåt...

R1 Uffe skrev:
Har nyligen reggat mig på rsb, men det är inte lätt att få en uppfattning vilken bil man ska välja, ungefär som här på SH när någon frågar vilken MC är bäst :hihi :hihi Det lutar mot en KYOSHO, men vem säljer Thunder Tiger i Sverige ??????????

Det finns ett märke som heter PROTECH som ska ha billiga reservdelar säger många, men KYOSHO är några tior dyrare (många bäckar små)

Värt att tänka på är att KYOSHO har haft rätt rejäla prissänkningar senaste månaderna, du får en körklar KYOSHO Inferno MP 7.5 nu för 4495, det är inte många märken som kan konkurera med det.

Hobbex för ju Thunder Tiger...... jag hade en sån bil 1/8 metanoldriven med centifugalkoppling, gedigen o robust, har en del delar kvar såsom 2 kanalsradio (Futaba) starter, tändstiftsnyckel, snabbtankflaska mm ,nåt du vill köpa= billigt mvh peter

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret