Radiostörd helikopter (Fortsättning från radiostört flyg..)

Spinky Spendrup skrev:
Har du satt dit något skyddsställ under helikopetern? Typ två korslagda pinnar med plastgolfbollar i ändarna, surrat till landningsstället. Sparar många beställningar av rotorblad när man lär sig hovra. Trust me...

Vi hade plaströr med innebandybollar i ändarna

Jag har en sån där liknande dragonfly helikopter och det där med träningsställ blir lite bökigt då helikoptern är så grymt liten och lätt och orkar inte lyfta mycket mer än sin egen vikt. Ska man bygga ett ställ är nog det bästa att skaffa två tunna kolfiberpilar och sätta i ett kors under!

Ska man vara helt ärlig är inte heller en sånhär liten leksak bästa sättet att lära sig flyga på utan en större, tyngre och stabilare glödstiftare är mycket mer lättflugen!

Honken skrev:
Jag har en sån där liknande dragonfly helikopter och det där med träningsställ blir lite bökigt då helikoptern är så grymt liten och lätt och orkar inte lyfta mycket mer än sin egen vikt. Ska man bygga ett ställ är nog det bästa att skaffa två tunna kolfiberpilar och sätta i ett kors under!

Ska man vara helt ärlig är inte heller en sånhär liten leksak bästa sättet att lära sig flyga på utan en större, tyngre och stabilare glödstiftare är mycket mer lättflugen!

Är det elmotor på dom ni har?

John skrev:
Då ska vi se.. uppdatering på flygbiten:

Bygget verkar inte hålla speciellt hög kvalitet.
- Ett servo har lagt av - det plockade jag isär och lödde ihop.
- En sprint som håller rotorbladen på plats (!!) lossnade av någon anledning. Löstes med lödkolven. En vall med smält plast på ena sidan, en vall på andra sidan. Tada, sprinten sitter kvar.

Ett aber har jag.. det finns två så kallade "modes" man kan ha sändaren i.

Just nu har min sändare mode1.. men jag vill använda mode2. Och har ingen aning om hur jag ändrar det. Jaja, saker är till för att lösas.

Träningsställ ska byggas i eftermiddag... min kontroll fungerade av någon anledning inte med simulatorn, så det blir die trying.
:squid

Du ska ha mode 2. Svenska modet.

Du byter genom att skruva isär sändaren och tar flyttar över rispen tror jag det var. Det var några år sen jag höll på med radiostyrt flygplan..

Åh, denna tråden igen. :)
Blev lite turbulent med jobb och flytt och sånt senast.. så choppern har varit nerpackad ett tag.

Ingen film har donats, men jag kan säga att det var ruskigt SVÅRT att flyga.
Förmodligen lättare med en bättre och dyrare helikopter, men det är nog svårt då också. :död

Tänk er denna liknelse.. att sätta en större glasskål uppochner, så att det blir en konväx yta uppåt. Sen lägga en kula där, och hålla den kvar där uppe.
För att göra det krångligare, så får du enbart hålla den kvar genom att knuffa till den - inte hålla i den. :D :D

Så lätt, ungefär. :P

Edit: Inte crash and burn. Ännu.

Aa vilken gammel tråd... hur eller hur jag har en ZOOM 400 med en massa nya delar till om någon är intresserad? (det är altså en lite mer avancerad maskin än en dragon fly med kollektiv pitch osv... läs gärna mer här http://www.mft.nu/pro/index.htm) Dra iväg ett PM om nån är sugen!

Bifogat

• heli 001.jpg
    heli 001.jpg
    137.5 KB · Visningar: 33
  • heli 002.jpg
    heli 002.jpg
    128.3 KB · Visningar: 26
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2