Radiostörd helikopter (Fortsättning från radiostört flyg..)

John skrev:
Okej, uppdatering:

Att flyga helikopter är SVÅRT! :3freak
Mycket, mycket svårt. :3freak

Jag filmade inte första försöken till flygtur, för det hade blivit tråkig filmning.. lång film med lite innehåll.

Jag har kunnat lyfta 2-3 gånger utan att det gått åt skogen. En gång har det gått åt skogen.. eller snarare ner i gräsmattan.

Don't try this at home, kids. :lol

Mersmak finns dock massor. Mera kommer! Pengar är väl värda investeringen! :Bugar
Flyg inomhus... Mindre vindar n' shit, yo.

Seriöst, det ska tydligen vara mkt lättare.

John skrev:
Okej, uppdatering:

Att flyga helikopter är SVÅRT! :3freak
Mycket, mycket svårt. :3freak

Jag filmade inte första försöken till flygtur, för det hade blivit tråkig filmning.. lång film med lite innehåll.

Jag har kunnat lyfta 2-3 gånger utan att det gått åt skogen. En gång har det gått åt skogen.. eller snarare ner i gräsmattan.

Don't try this at home, kids. :lol

Mersmak finns dock massor. Mera kommer! Pengar är väl värda investeringen! :Bugar

Ta hjälp med intrimningen och flyg sen inne i en stor hall, ute kan du aldrig lära dej flyga en microheli, de är för vindkänsliga.

jojje1963 skrev:
Ta hjälp med intrimningen och flyg sen inne i en stor hall, ute kan du aldrig lära dej flyga en microheli, de är för vindkänsliga.

En stor hall har jag inte tillgång till, tyvärr. Ett vardagsrum med dyra högtalare, kanske? :tomten

Jag har gjort en förfrågan om hjälp med intrimning.. det blir svårt att klara själv.

John skrev:
En stor hall har jag inte tillgång till, tyvärr. Ett vardagsrum med dyra högtalare, kanske? :tomten

Jag har gjort en förfrågan om hjälp med intrimning.. det blir svårt att klara själv.
En gymnastiksal kan väl inte kosta så mkt nu på sommaren, när skolorna är stängda? Ring kommunen och fråga om uthyrning... Har ute på vischan kostar det ett par hundralappar för ett par timmar i en stor gymnastiksal.

Med rätt kontakter får man _låna_ en gympasal :tummenupp

Har du ingen knodd som går i mellanstadiet eller så?

Anton_Ljunghusen skrev:
Har du ingen knodd som går i mellanstadiet eller så?

Nja.. 21 år och singel? :lol

I vilket fall.. jag tar nog och ringer till kommunen och frågar om det finns en att låna i ett par timmar.

John skrev:
Nja.. 21 år och singel? :lol

I vilket fall.. jag tar nog och ringer till kommunen och frågar om det finns en att låna i ett par timmar.

va jobba du med då?
jag jobbar på fabrik o skulle kört där i nån stor hall :)

Jobbar i butik. Iofs kan det finnas möjlighet precis utanför butiken (i ett köpcentra..), men det är ju efter stängning, och en bra bit hemifrån.

Ingen som jobbar på Uppsala kommun?

John skrev:
jag tar nog och ringer till kommunen och frågar om det finns en att låna i ett par timmar.

300:- per timmer och hur långt bort från mig som helst.
Lättare att ta med den till jobbet, men det vill jag inte.. Skräp.

Anton_Ljunghusen skrev:
Äsch lär dig flyga ute istället, svårare men du får kläm på det till slut
Problemet är, som sagt, att det är en mikroheli. Den är gjord för inomhusflykt, kanske går att flyga ute med lite skills och ett helt vindstilla väder, men för en nybörjare är det praktiskt taget omöjligt.ö

Rätta mig om jag har fel, ngn.

sismo skrev:
Problemet är, som sagt, att det är en mikroheli. Den är gjord för inomhusflykt, kanske går att flyga ute med lite skills och ett helt vindstilla väder, men för en nybörjare är det praktiskt taget omöjligt.ö

Allt är en pengafråga. Hur många reservdels-helikoptrar hinner jag köpa innan jag kan flyga? :banana

Skämt å sido. Igår kunde jag lyfta lite smått.. det ska nog inte vara monstruöst svårt. Jag låter det ta sin tid, bara.

John skrev:
Allt är en pengafråga. Hur många reservdels-helikoptrar hinner jag köpa innan jag kan flyga? :banana

Skämt å sido. Igår kunde jag lyfta lite smått.. det ska nog inte vara monstruöst svårt. Jag låter det ta sin tid, bara.

Har du satt dit något skyddsställ under helikopetern? Typ två korslagda pinnar med plastgolfbollar i ändarna, surrat till landningsstället. Sparar många beställningar av rotorblad när man lär sig hovra. Trust me...

Det blir lättare att hålla sig i luften om man kommer upp lite så inte markeffekten förstör.

Förstår inte varför det skulle vara svårare att lära sig ute om det är så gått som vindstilla?

Kör mycke med simulatorn så sparar du pengar som någon redan har skrivit.

morlock skrev:
Förstår inte. Varför vill man ha en helikopter som störs av radiosignaler. Borde det inte vara bättre med ett som styrs via radiosignaler? Samma sak med det där flygplanet; aldrig att jag köper ett stört flygplan, någon måtta får det va...
Well... De flyger fantastiskt tills nån jävel börjar vicka på spakarna. Därav radiostört. Okej?

Mattias skrev:
Well... De flyger fantastiskt tills nån jävel börjar vicka på spakarna. Därav radiostört. Okej?

Dessutom (och här vill jag inte regna på någons parad) så använder förmodligen era importerade flygetyg "fel" frekvensområde, I Sverige flyger vi bara på 35MHz, billiga importgrejor använder ofta det gamla 27MHz området, som numera används av grannens ungars radiostyrda bilar.

Det gör risken att drabbas av störningar (när grannens ungar slår igång sina sändare) mycket större, en helikopter kan TEX dra full gas rätt in i grannens merca (eller ännuvärre fluga in i en folksamling i huvudhöjd), vilket inga försäkringar i världen täcker, om man inte flyger på avsett fält med avsedd utrustning. (flygplan brukar lägga sig i en dödsspiral neråt)

Därför är det mycket bättre att flyga inomhus, eller i en klubb, fast dom lär påpeka om du flyger på fel frekvens.

Skaffa oxo en frekvensflagga att sätta på antennen, andra människor som flyger radiostört kollar vilken flagga du har, och slår inte igång sina grejor om dom riskerar att störa din flygning.

Jag är flyger alla mina grejor på därför avsedda frekvenser, mest för att minimera riskerna att krasha mina grejor, dessutom har jag olika plan på olika kanaler, så om någon redan flyger på en kanal jag vill använda så kan jag ta ett annat plan medans dom flyger.

John skrev:
Den här levererades med 35MHz-prylar..

GuW..vad flyger du för någonting?

Ok, då har du IAF bra förutsättningar.

Jag flyger bara flygplan, och knappt ens det då jag aldrig har tid längre, jag har en bunt flygplan ute i garaget som samlar damm, både el och metanol drivna i alla möjliga storlekar.

Då ska vi se.. uppdatering på flygbiten:

Bygget verkar inte hålla speciellt hög kvalitet.
- Ett servo har lagt av - det plockade jag isär och lödde ihop.
- En sprint som håller rotorbladen på plats (!!) lossnade av någon anledning. Löstes med lödkolven. En vall med smält plast på ena sidan, en vall på andra sidan. Tada, sprinten sitter kvar.

Ett aber har jag.. det finns två så kallade "modes" man kan ha sändaren i.
Mode 1
Vänstra spaken:
Höger/Vänster -> Vrider runt sin egen axel.
Upp/Ner -> Tilta framåt/bakåt.

Högra spaken:
Vänster/Höger -> Tilta vänster/höger
Upp/Ner -> Gasreglage. Upp=mer gas=mer rpm på rotorn.

Mode 2
Vänstra spaken:
Höger/Vänster -> Vrider runt sin egen axel.
Upp/Ner -> Gasreglage. Upp=mer gas=mer rpm på rotorn.

Högra spaken:
Vänster/Höger -> Tilta vänster/höger
Upp/Ner -> Tilta framåt/bakåt.

Just nu har min sändare mode1.. men jag vill använda mode2. Och har ingen aning om hur jag ändrar det. Jaja, saker är till för att lösas.

Träningsställ ska byggas i eftermiddag... min kontroll fungerade av någon anledning inte med simulatorn, så det blir die trying.
:squid

Någon som har en aning om var man kan hitta en radiosty(ö)rd version av Apache? Jag vill minnas att det fanns en version hos hobbex innan. Man vill ju krascha med stil... :cool:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka