Radiellt glapp i kopplingskorg?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har en hoj med motor från Suzuki XF 650 Freewind, vilken är en stånka identisk med den i DR650SE, förutom att den har annan topp med större ventiler och dubbla förgasare.

Har upplevt att kopplingen inte kopplat ur ordentligt, så i samband med ett annat problem så kollade jag kopplingspaketet. Tog av tryckplattan för att se så lameller och friktionsplattor är ok, och det verkar de vara ok (se bilder). Har inte heller märkt av något slirande. Dock märkte jag ett ganska tydligt radiellt glapp i den yttre kopplingskorgen, minst 1 mm, men försvinner nästan helt med tryckplattan monterad och åtdragning. Noterade också att något verkar ha skavt på insidan av kopplingskåpan (se bilder, syns kanske lite dåligt), iaf är där blankslitna partier. Något känns alltså inte riktigt rätt. Hur går jag vidare för att felsöka?

2014-06-14 18.07.03.jpg
2014-06-14 18.07.16.jpg
2014-06-14 18.22.21.jpg
 
Kopplingskorgen trycks in när du monterar den yttre tryckplattan. Då försvinner eventuellt spel. Just den detaljen är nog inte så mycket att bry sig om.

Att den inte har kopplat ur ordentligt kan bero på att du har haft för stort spel i kopplingsmekanismen. Är der wire eller hyudralik från handtaget?

Märkena i kåpan kan bero på att skruvarna till den yttre tryckplattan hade börja lossna eller har varit lite lösa tidigare.
 
Last edited:
Kopplingskorgen trycks in när du monterar den yttre tryckplattan. Då försvinner eventuellt spel. Just den detaljen är nog inte så mycket att bry sig om.

Att den inte har kopplat ur ordentligt kan bero på att du har haft för stort spel i kopplingsmekanismen. Är der wire eller hyudralik från handtaget?

Märkena i kåpan kan bero på att skruvarna till den yttre tryckplattan hade börja lossna eller har varit lite lösa tidigare.

Det är vajerkoppling. Ja, kan ha varit så att jag inte tagit upp spelet i själva hävarmen till kopplingsmekanismen ordentligt, i själva handtaget var det bara ett litet glapp. Skruvarna till tryckplattan kan inte varit orsaken till de skavda partierna, dels för att de satt som de skulle, och dels för att de inte rör sig i närheten av spåren i kåpan.

Tack för svaret annars! Låter bra det du säger om spelet i yttre kopplingskorg.
 
Jag förstår att skurvarna inte har tagit i kåpan men om de eller någon av dem har varit lite lösa någon gång tidigare kan yttre tryckplattan ha flyttats ut lite och orsakat märket i kåpan. Kopplingar är lite knepigare än man kan tro. Spelet när kopplingshandtaget dras in ska inte vara många tiondelar i lamellpaketet för att det ska greppa respektive koppla ur fint. När man har förstått hur det hänger ihop är det enkelt att få till en bra kopplingsfunktion även om man t.ex. monterar en extra lamell.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top