Goodstuff skrev:En förklaring som jag har läst angående varför Radialoken togs fram var som följer, det var Kevin Cameron som skrev detta i Cycle World.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Goodstuff skrev:En förklaring som jag har läst angående varför Radialoken togs fram var som följer, det var Kevin Cameron som skrev detta i Cycle World.
När man körde med konventionella framgaflar kunde man lätt styva upp gaffeln med en brygga mellan gaffelbenen. Om man då tittar på framhjulet/gaffeln framifrån får man en vridstyv fyrkant bestående av hjulaxel i nederkant, gaffelbenen på sidorna och bryggan mellan benen. Detta är viktigt för hur gaffeln flexar vid nedlägg.
Vid fullt nedlägg så är det gaffelns rörelser lateralt som får ta upp mycket av det jobb fjädringen normalt gör.
När man gick över till USD gafflar kan man inte styva upp gaffeln på samma vis eftersom det är de inre gaffelbenen som är vid däckets överkant.
Har man konventionella ok monterade får detta till följd att bromsskivorna trycker ut kolvarna i oken vid nedlägg och gropar/studs i banan eftersom flexet är som störst längst upp på skivorna, om man tänker sig en vridning lateralt. Det är inte trevligt att ha kolvarna intryckta i oken när man ska bromsa efter en raka.
För att lösa detta flyttade man ner oken i axelns linje där flexet är som minst och följdaktligen minskar man problemet med kolvar som trycks tillbaka in i oken.
Någon som förstår vad jag skriver? Jag kanske inte har fattat resonemanget 100% men jag har stor tilltro till Camerons praktiska och teoretiska kunskaper när det gäller motorcyklar och tävlingskörning.
Som mycket är det en rent praktisk åtgärd vid racing, för att köra säkrare och snabbare, som inte har så mycket med gatkörning att göra.
Fast det är ju fränt.![]()
Nu kom vi ifrån just radialpumparna lite, men det är ju intressant i vilket fall... Har jag otur när jag tänker nu, men det viktigaste med radialok enl. Cameron är alltså "höjden" i förhållande till hjulaxeln. Fast borde inte laterala (om vi med det menar flexet i sida) flexet vara som minst högst upp?Goodstuff skrev:En förklaring som jag har läst angående varför Radialoken togs fram var som följer, det var Kevin Cameron som skrev detta i Cycle World.
...
Som mycket är det en rent praktisk åtgärd vid racing, för att köra säkrare och snabbare, som inte har så mycket med gatkörning att göra.
Fast det är ju fränt.![]()
Goodstuff skrev:Har man konventionella ok monterade får detta till följd att bromsskivorna trycker ut kolvarna i oken vid nedlägg och gropar/studs i banan eftersom flexet är som störst längst upp på skivorna, om man tänker sig en vridning lateralt. Det är inte trevligt att ha kolvarna intryckta i oken när man ska bromsa efter en raka.
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot De flesta nav... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller
Allt om MC åkte till Malaga... |