Radialmonterade ok.

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Triumph Thruxton -07
Nu har min självgode dryge arbetskompis retat upp mig igen, han hävdar att radialmonterade bromsok är den största bluffen sen månlandningen. Finns det någon sida där man fördjupa sig mer i ämmnet, så jag kan ge honom en kraftig tillrättavisning. Han säger att det inte spelar någon roll hur oket är monterat radiellt eller vanligt det kan inte påverka bromsverkan dvs kapa varvtider på banan. Eller (hemska tanke) har denna bilonanist rätt? :confused:

Fransson skrev:
Nu har min självgode dryge arbetskompis retat upp mig igen, han hävdar att radialmonterade bromsok är den största bluffen sen månlandningen. Finns det någon sida där man fördjupa sig mer i ämmnet, så jag kan ge honom en kraftig tillrättavisning. Han säger att det inte spelar någon roll hur oket är monterat radiellt eller vanligt det kan inte påverka bromsverkan dvs kapa varvtider på banan. Eller (hemska tanke) har denna bilonanist rätt? :confused:

Hur skruvarna sitter borde rimligtvis inte påverka bromsverkan.
Däremot om oket är konstruerat annorlunda......
Det är nog en bluff i de flesta fall, tror jag
Modegrej........

Klart det är bättre ! T.o.m. så bra att det nu säljs radialmonterade huvudcylindrar. (eller om det var bromshandtag). Undrar om inte mina hojar har radialmonterade fälgar.

Prova Sök. Vi har bjäbbat en del om detta.
/u

Noterade just till min stora (skade)glädje att oftast är skruvarna parallella, så det är t.o.m. lögn att kalla dom radialmonterade.....

Bra eller dåligt ? Ingen aning. Men 1) ingen har kommit med nån trovärdig förklaring till att just den varianten skulle vara bra. Men 2) är övertygad om att det går att göra sk-tdåliga bromsar även med radialmonterade ok.
(Sorry, men blir så ilsk när reklamfolket lyckas ge nåt intetsägande begrepp en air av kvalitet som alla (?) accepterar helt okritiskt.)
/u

Så länge materialet bromsarna är tillverkade och monterade i inte är elastiskt, kan det omöjligt spela någon roll hur det är monterat.

pidda skrev:
Så länge materialet bromsarna är tillverkade och monterade i inte är elastiskt, kan det omöjligt spela någon roll hur det är monterat.
Men det är ju elastiskt...... :va
/u

pidda skrev:

Yes!

Däremot kan man med att flytta reaktionstaget på bak -oket till ramen ändra hur hojen "niger" när man änvänder bakbromsen
(Obs har en Gammal hoj med oket på en löst fäste på axeln)

SSDD skrev:
Yes!

Däremot kan man med att flytta reaktionstaget på bak -oket till ramen ändra hur hojen "niger" när man änvänder bakbromsen
(Obs har en Gammal hoj med oket på en löst fäste på axeln)
Går att göra även fram. En antidyk som inte låser gaffeln. Utformningen avgör graden av antidyk. Går även att göra ställbar. Borde vara lätt på en usd-gaffel. Måste ju oxå klassas som 'radialmonterat'.....o då måste det ju bara vara bra.
/u

ulf_lundin skrev:
Går att göra även fram. En antidyk som inte låser gaffeln. Utformningen avgör graden av antidyk. Går även att göra ställbar. Borde vara lätt på en usd-gaffel. Måste ju oxå klassas som 'radialmonterat'.....o då måste det ju bara vara bra.
/u

helt mekaniska antidajvsystem (med reaktionsstag) har förekommit lite här å där.. Dom ligger nu och rostar på racinghistoriens soptipp

/B

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...