Radialmonterade bromsar... vad fan är det?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sen finns det ju radiella bromshandtag också, som grädde på moset.
Ivf finns det radiella bromspumpar. Det är lätt att skoja om saken men testa en riktigt bra radiel after market-bromspump nån gång. Skillnaden mot originalet är förbluffande stor :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ivf finns det radiella bromspumpar. Det är lätt att skoja om saken men testa en riktigt bra radiel after market-bromspump nån gång. Skillnaden mot originalet är förbluffande stor :)

Har du tips på en prisvärd sådan?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Har du tips på en prisvärd sådan?
Ja, det har jag faktiskt. Den här :kär :kär :kär : http://www.rst.nu/resproset2.htm

En sån ska jag iaf köpa. Jag fick prova R2:s r1 04 på Anderstorp ett pass förra sommaren med den pumpen monterd. Just R1 04 har jag testat med ISR, Brembo och original och den här pumpen tyckte jag bäst om. Det var bara sån j-a bra känsla i inbromsningarna! Det är möjligt att den inte passar lika bra på andra modeller men på R1:an var den sjukt fin :fakta
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är hur infästningen är mot gaffeln. Skruvarna sitter ju väldigt olika, dessutom är ju infästningen på radialmonterade ok stabilare konstruktioner. På radialoken sitter inföstningarna in mot skivans centrum medan den klassiska sitter de inte i rotationsriktningen öht.

Jag köper inte argumenten för att Radiellt monterade ok skulle vara så mycket bättre.

På min är skivan "fullt flytande" (som det så vackert heter) och om då ok'et flexar 0.1 eller 0.15 mm kan inte göra någon skillnad då skivan kommer att ha betydligt större rörelse i sidled.

Jag tro det hela är en modebluff (det är snyggare) och att det i MotoGP som använder kolfiber skivor möjligen har nytta av detta. Alternativt är att de inom MotoGP sparar några grams vikt för samma styrka och därigenom får det till att bli "bättre", mendans det troligen är "samma" men lättare.

Ett bra kvalitets "gammel ok" kommer fortfarande vara mil vis bättre än ett standard radielt ok.
Det är i alla fall min tro tills motsatsen är bevisad.

I princip samma med bromspumpen, Fast, där verkar det vara billigare att få ett bra radiel pump än en bra "gammel pump".
I alla fall så har de radiella jag provat haft bättre känsla än de "gammel pumparna" Dock så har jag ju alltid testat mycket dyrare radiella pumpar än "gammel pumparna"...
Kan vara så att det endast är enklare att ställa in dessa. :va
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ja, det har jag faktiskt. Den här :kär :kär :kär : http://www.rst.nu/resproset2.htm

En sån ska jag iaf köpa. Jag fick prova R2:s r1 04 på Anderstorp ett pass förra sommaren med den pumpen monterd. Just R1 04 har jag testat med ISR, Brembo och original och den här pumpen tyckte jag bäst om. Det var bara sån j-a bra känsla i inbromsningarna! Det är möjligt att den inte passar lika bra på andra modeller men på R1:an var den sjukt fin :fakta


Alright, tack för tipset! :)

Återstår att klura ut vilken storlek på cylinder man ska ha. Folk brukar använda cylindrar/bromshandtag (och ibland hela gafflar+kronor, då de mer eller mindre passar rakt av) från GSX-R 750/1000 på Trajorna vid modifikationer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2738965 Jag köper inte argumenten för att Radiellt monterade ok skulle vara så mycket bättre.

På min är skivan "fullt flytande" (som det så vackert heter) och om då ok'et flexar 0.1 eller 0.15 mm kan inte göra någon skillnad då skivan kommer att ha betydligt större rörelse i sidled.

Jag tro det hela är en modebluff (det är snyggare) och att det i MotoGP som använder kolfiber skivor möjligen har nytta av detta. Alternativt är att de inom MotoGP sparar några grams vikt för samma styrka och därigenom får det till att bli "bättre", mendans det troligen är "samma" men lättare.

Ett bra kvalitets "gammel ok" kommer fortfarande vara mil vis bättre än ett standard radielt ok.
Det är i alla fall min tro tills motsatsen är bevisad.

I princip samma med bromspumpen, Fast, där verkar det vara billigare att få ett bra radiel pump än en bra "gammel pump".
I alla fall så har de radiella jag provat haft bättre känsla än de "gammel pumparna" Dock så har jag ju alltid testat mycket dyrare radiella pumpar än "gammel pumparna"...
Kan vara så att det endast är enklare att ställa in dessa. :va
Är övertygad om att fördelarna överväger när det gäller MotoGP och annan racing för annars skulle man inte ha det. För gatåkarne är det kanske en annan femma men det är inte enbart kosmetiska skäl till att de finns.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Är övertygad om att fördelarna överväger när det gäller MotoGP och annan racing för annars skulle man inte ha det. För gatåkarne är det kanske en annan femma men det är inte enbart kosmetiska skäl till att de finns.
Jag håller emd om det. Det är säkert ingen jätteskillnad och radialbromsarna är en en generation "modernare" men det är ju så det är, förändringen över ett eller ett par år är liten men kumuleras över tiden. Sett över en längre tidsperiod så känns det som att det finns nåt fundamentalt bra med radialbomsarna.

Fast vad vet jag egentligen om bromsar...:näsblod
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Vad sägs om radiel-monterad sittdyna så att Era/mitt arsle inte flexar.....:arsele

Väntar på kommentar......:D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är övertygad om att fördelarna överväger när det gäller MotoGP och annan racing för annars skulle man inte ha det. För gatåkarne är det kanske en annan femma men det är inte enbart kosmetiska skäl till att de finns.

I korthet vad jag menade:
MotoGP använder kolfiber skivor/pads och det är inte samam technologi som på gathojar. Och anlednignen till at gathojar har det är "race on Sunday sell on Monday". Dvs, släng på något som ser rejsigt ut på en gathoj så säljer det. skit samma om det är bättre, det fixar maknadsavdelningen.

"annan racing" är oftast tvunga att bygga på det som sitter på gathojarna.

Och som Bingo, säger, många bäckar små.
Men vad säger att inte samma utvekling kunde skett med "gammel oken"??
VAD exakt är det som är så bra med de radiella?? Flexet känns som BS i mina öron då skivan rör sig mer än eventuellt flex.

Jag är faktiskt nyfiken, och finns det fakta så vill jag veta. Men "urban myths" och försäljar BS avtackar jag mig.
:hej


Hmm, blev ju inte så kort som jag avsedde :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Är övertygad om att fördelarna överväger när det gäller MotoGP och annan racing för annars skulle man inte ha det. För gatåkarne är det kanske en annan femma men det är inte enbart kosmetiska skäl till att de finns.

En mycket bra sammanfattning, och är dessutom samma slutsats som hjag drar i min senaste artikel i Bomber Magazine om just radialbromsar.
Så svar JA, jag håller med DIG! :tummenupp
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Varför skulle inte radialbromsar kunna vara ett PR-trick från marknadsavdelningen som ett sätt att diffrentiera sig från konkurrenterna. Och att sedan som en förlängning av detta montera dom på moto-gp hojarna för att "motogp bågarna har endast det bästa", trots att det inte gör nån skillnad. Då vill ju varje racingwannabe av rang ha radialbromsar. Sedan måste konkurrenterna införa dessa för att ligga i fas.

Bara en teori...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ivf finns det radiella bromspumpar.

Det var det jag menade. Visste inte att de benämndes så, bara. :)

Det är lätt att skoja om saken men testa en riktigt bra radiel after market-bromspump nån gång. Skillnaden mot originalet är förbluffande stor :)

Tror jag säkert. Jag har själv aldrig provat så jag har ingen uppfattning i frågan.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Varför skulle inte radialbromsar kunna vara ett PR-trick från marknadsavdelningen som ett sätt att diffrentiera sig från konkurrenterna. Och att sedan som en förlängning av detta montera dom på moto-gp hojarna för att "motogp bågarna har endast det bästa", trots att det inte gör nån skillnad. Då vill ju varje racingwannabe av rang ha radialbromsar. Sedan måste konkurrenterna införa dessa för att ligga i fas.

Bara en teori...

:tummenupp

En teori som jag tror är rätt nära verkligheten.

Och den enorma förbättringen som man genast känner av att byta till dessa mycket mycket bättre radiella bromsoken kan mycket väll enbart vara en Placebo känsla.
Fast, man ska inte förringa Placebo effekten. Den har ju visat sig funka lika bra som riktig medicin. :)

Hmm, jag kanske skulle uppgradera till Placebobromsok jag oxå :va :confused: :tungan
 
Last edited:

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Orkar inte läsa alla inlägg, men man pratar väl om radielt och axielt monterade ok. Axielt så sitter skruvarna parallelt med hjulaxeln och radielt i 90 gradersvinkel från hjulaxeln!

mvh Micke
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top