Radialbromsar till alla !

Höll på att skratta knäna av mig när jag såg det! Här är en scan, ursäkta kvalisorten.
 

Bifogat

  • radialskämt.jpg
    radialskämt.jpg
    61.7 KB · Visningar: 159
Det måste ju vara perfekt på en motard? Snabbt och enkelt att växla mellan offroadhjul med liten bromsskiva och motardhjul med stor....
 
Marcus skrev:
Höll på att skratta knäna av mig när jag såg det! Här är en scan, ursäkta kvalisorten.
Jag vill inte verka negativ men fy fan vad tattigt det ser ut.
 
Re: Re: Radialbromsar till alla !

K-Micke skrev:
Radialmontering är väl inte fel, men en sån där adapter är ju bara posörtrams. Ska de va så ska de va på riktigt.
Varför är radialmonterade bromsar så bra?
Oken sitter stadigt...jaha(?)...och i vilken ledd kan normala bromsok röra sig?

/A
 
Re: Re: Re: Radialbromsar till alla !

Rundningsmärke skrev:
Varför är radialmonterade bromsar så bra?
Oken sitter stadigt...jaha(?)...och i vilken ledd kan normala bromsok röra sig?

/A

Har förstått att det handlar om rörelse i form av små vibrationer som delvis förvinner när man minskar momentarmen som blir av konventionellt monterade bromsok.

Ta och kolla på en konventionell gaffel och se hur stark armen är som håller oket (speciellt på uppsidedown gafflar).
 
Re: Re: Re: Re: Radialbromsar till alla !

#11 skrev:
Har förstått att det handlar om rörelse i form av små vibrationer som delvis förvinner när man minskar momentarmen som blir av konventionellt monterade bromsok.

Ta och kolla på en konventionell gaffel och se hur stark armen är som håller oket (speciellt på uppsidedown gafflar).
Aha. Men då handlar det egentligen mer om utformningen av fästet för bromsoket? Det faktum att bultarna som håller bromsoket sitter "bakifrån" istället för från sidan kan ju knappast spela någon större roll. Ett bromsok monterat på konventionellt vis med ett tillräckligt kraftigt fäste borde rimligen fungera lika bra, om det bara är momentarmen som är den svaga punkten.

/A
 
En fråga. Om man i GP kör med kolfiberskivor på torr bana och stål på regnrace (pga. temp) har dom då olika diameter? I så fall är ju radialbromsar en genial lösning, en distans mellan ok och fäste, så har du plats för större skiva och oket sitter ändå rätt, eftersom det sitter rakt. Kan det vara den egentlige årsaken till att ha radialbromsar?
 
Seizure Later skrev:
En fråga. Om man i GP kör med kolfiberskivor på torr bana och stål på regnrace (pga. temp) har dom då olika diameter? I så fall är ju radialbromsar en genial lösning, en distans mellan ok och fäste, så har du plats för större skiva och oket sitter ändå rätt, eftersom det sitter rakt. Kan det vara den egentlige årsaken till att ha radialbromsar?
Om man monterar distanser blir ju momentarmen ännu längre...snillen spekulerar...ska vi ta en Gammel Dansk istället? :rodnar

/A
 
Lite handlar det om fysik tror jag.

Logiskt sett så borde det om man monterar bromsoket raidalt, alltså med utgångspunkt från hjulaxeln, istället för en bit upp på gaffeln minska brytlängden mellan infästningen och axeln.

Det borde medföra att man kan bromsa kraftigare utan att få skjuvningar och belastningar i fälg och gaffel eftersom kraftpunkten sitter nära centrum av rotationen.

Men det är ren spekulation.

Skulle vara intressant att se en jämförelse med uträkningar mellan dessa olika typer av monteringar. Någon?
 
Rundningsmärke skrev:
Om man monterar distanser blir ju momentarmen ännu längre...snillen spekulerar...ska vi ta en Gammel Dansk istället? :rodnar

/A

Se där, ett förslag jag alltid nappar på! Sen kan det iofs lätt leda till ännu mera "Snillen spekulerar" snack, men kul och gott är det! :tummenupp
 
Bli inte för seriösa nu. Vi gafflade om det här före Armagedon här. Jag har hela tiden hävdat att ingen kommit med några riktiga skäl till att radialmonteringen automatiskt är bättre. Den kan ju vara bättre, men i brist på trovärdiga förklaringar tror jag det är minst 90 % bluff o upphaussning för att sälja nya hojar. Och inte känns det mer seriöst när nån börjar kränga såna här mellanstycken.

Vet inte om jag är glad eller ledsen över att det inte var ett skämt.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Den kan ju vara bättre, men i brist på trovärdiga förklaringar tror jag det är minst 90 % bluff o upphaussning för att sälja nya hojar.
Dags att maila Bike?
krach.gif
Nej, nu får det räcka med galghumor för idag.

/A
 
K-Micke skrev:
Att bromsoket är infäst mot hjulaxelcentrum alltså istället för en bit upp på gaffeln, det borde innebära mindre böjkraft på gaffeln vid kraftig bromsning, vilket innebär mindre kraft på bussningar och packboxar, vilket innebär mindre friktion. Lägre tyngdpunkt blir det ju också.
Någon fördel är det väl för annars skulle inte racehojar ha det, eller hur?
1) rätt eller fel; men har inget m skruvarnas riktning att göra.
2) Säkert nån fördel för racehojar....

Bromsmomentet (bromskraft*däckradie) tas alltid upp av gaffelben o bussningar; finns inget annat att välja på. Vill man bli av med det får man fästa oket så det kan vrida sig runt hjulaxeln och låta bromsmomentet gå via ett stag upp till övre gaffelbenet. Finns såna varianter. Eller köra en helt annan upphängning än teleskopgaffel. Vet inte om reglerna förskriver teleskopgaffel eller om man bara inte vill köra m nån lösning som troligen inte skulle gå att sälja pga utseendet eller man helt enkelt inte kommit på nåt bättre för racing.
/u
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top