Radial fram, diagonal bak?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Överväger att låta montera ett diagonaldäck bak eftersom det kostar 1200 kr istället för 1800-2000 kr för ett radialdito. Fram sitter ett Metzeler Z6. Är detta en dålig idé? Hojen är en Honda Deauville 650 (jag vet att det är en gubbhoj!) och dimensionen bak är 150/70-17.

Diagonal håller sämre, så det kanske jämnar ut sig iallafall.

Jag körde med diagonal fram och radial bak en gång, det funkade finfint. Det var iofs på en Yamaha XT.

Köp båda mina däck från ER6:an i stället då. 1250 för 300 mil körda moderna däck, håller nog 1000 mil minst. Se annons i signaturen.

Skulle kunna vara något. Men jag passar ett 160 på fälgen där ett 150 ska sitta?

Däck är inte exakta, det kan t o m vara så att mitt 160 är smalare monterat än ditt 150, skiljer mellan olika märken. Hur trångt är det i sidled då? Många kränger på 10-20 mm bredare däck.

Bra pris! 1100 kr för ett Michelin Pilot Road 150/70-17. Har du egen erfarenhet av att köpa däck härifrån? Hur mycket tillkom i frakt?

Jag har köpt däck därifrån två gånger, bara bak då iofs men jag tror jag betalade €7 i frakt för ett däck - skulle tippa på det dubbla för två då. Tog fem dagar och de levererade däcket hem till dörren. Kanonservice. :tummenupp

Jag har köpt däck därifrån två gånger, bara bak då iofs men jag tror jag betalade €7 i frakt för ett däck - skulle tippa på det dubbla för två då. Tog fem dagar och de levererade däcket hem till dörren. Kanonservice. :tummenupp
De har ju detta Michelin "PILOT ACTIV R" för bara 760 kr! Vore det dumsnålt?

Bifogat

• pilotactiv.jpg
    pilotactiv.jpg
    8.3 KB · Visningar: 106
Låter ju som ett smakfullt alterbnativ för touringåkaren men hur är det med hastighetsklassningen? Om jag förstår det hela rätt, finns de flesta dimensionerna endast i "H"-klass och några få i "V"

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard