Radial-/digaonaldäck?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Vad är egentligen skillnaden på ett radial och ett diagonaldäck?

Jag såg idag att jag hade ett 130/70 -18 radial däck bak på min FZ men det ska vara 130/80 - 18. Frågan är om det ska vara radial eller diagonal? Har vissa konstiga vägegenskaper som till viss mån avhjälptes med ny stötdämpare. Kan det vara så att jag har fel slags däck?

Tack på förhand, :)
Emil
 
Vad skillnaden mellan radial och diagonaldäck är kan du läsa här.
http://www.metzelermoto.co.uk/product_info/construction.asp

Angående din konstiga köregenskaper så är det mera saker än bara däcket och stötdämparen som har en stor påverkarkan.
Lufttryck, svinglager, hjullager, gaffelns kondition, styrlager är viktiga saker som måste vara i bra skick för att cykeln skall fungera bra.

Inte att förglömma är injusteringen av stötdämparen, förspänning, retur och kompression.


Om profilen i ditt fall påverkar så mycket så att cykeln känns jättekonstig har jag svårt att tro.

Beskriv gärna hur cykeln uppför sig!

/YK
 
De flesta gamla hojar, tex gsxr1100 86-88 mår finfint av att köras på radial istället för diagonal, gäller säkert inte alla hojar.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
De flesta gamla hojar, tex gsxr1100 86-88 mår finfint av att köras på radial istället för diagonal, gäller säkert inte alla hojar.
Jepp men då är det bäst att ha radial på alla två hjulen, annars kan köregenskaperna bli konstiga.
 
yoshimurakalle skrev:
Vad skillnaden mellan radial och diagonaldäck är kan du läsa här.
http://www.metzelermoto.co.uk/product_info/construction.asp

Angående din konstiga köregenskaper så är det mera saker än bara däcket och stötdämparen som har en stor påverkarkan.
Lufttryck, svinglager, hjullager, gaffelns kondition, styrlager är viktiga saker som måste vara i bra skick för att cykeln skall fungera bra.

Inte att förglömma är injusteringen av stötdämparen, förspänning, retur och kompression.


Om profilen i ditt fall påverkar så mycket så att cykeln känns jättekonstig har jag svårt att tro.

Beskriv gärna hur cykeln uppför sig!

/YK

Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.
 
EBS skrev:
Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.

Har du provat att byta flickvän?
 
Enligt vad jag har läst så är den praktiska skillnaden att ett radialdäck inte ökar i diameter lika mycket som ett diagonaldäck uppe i fart. Ett diagonaldäck är alltså mer benäget att utvidga sig, vilket medför att man i hög fart får lite mindre gummi i kontakt med vägen. Nån som kan bekräfta eller dementera?
 
EBS skrev:
Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.

Kollat däckstrycket ordentligt? Har råkat ut för långsamma pendlingar när jag kör med för dåligt tryck (ca 1 Hz frekvens på svängningarna).

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Kollat däckstrycket ordentligt? Har råkat ut för långsamma pendlingar när jag kör med för dåligt tryck (ca 1 Hz frekvens på svängningarna).

/J

Precis så, jag har kollat och jag har 2,9 bar bak. Det ska väl inte vara högre än det? :confused:
 
EBS skrev:
Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.
Öka förspänning på stötdämparen, speciellt när du kör med skjuts kan den behöva skruvas upp ett par "klick". Det låter som du har för mjuk bakdel.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top