Radfyror med max 70kw?

mrdoominik

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Landskrona
Hoj
cykel
Hej!

Jag har nyligen fyllt 18 år och är på jakt efter en A2-hoj! Som rubriken antyder är jag främst intresserad av radfyror, detta främst på grund av två orsaker, dels är (enligt mig) ljudet skönare på fyrorna, sedan känns radfyrorna som mer "vuxna" hojar, eller?

De hojarna jag känner till som har en radfyra utan att överstiga 70kw är Yamaha XJ6 samt Honda Hornet 600 (2000 - 2002).

Finns det fler radfyror vars effekt inte överstiger 70kw?

Jag antar att jag hade kunnat få mer vrid om jag hade satsat på en twin istället, hur stor blir prestandaskillnaden mellan en twin och en fyra då den strupits till 35kw? märks skillnaden ens?

Finns det andra hojar som skulle kunna strypas till 70kw som ni rekommenderar?

Funderar även på Er6.
 
Yamaha FZS 600 tror jag precis klarar sig.

Jag tänker som så att om man ändå har 35 kW som begränsning så är det onödigt att kånka runt på cirkus 10 kg extra motor, när man ändå får ut samma effekt.

En twin ger dig i detta fall (oftast) lägre vikt och därmed smidigare hoj, men med samma effekt. Värt att tänka på :)
Ducati 750 SS *host host* :tungan
 
De finns en hoj som heter Suzuki GSXF eller något sådant. på 600 samt 750 cc. dock osäker på om båda platsar under 70kw (600 gör det, men jag kommer inte ihåg med 750).

då får du Fullt kåp-set med om du vill ha de =)
 
Vad är en vuxen hoj? Honda Goldwing kanske?

Jag har kanske gjort fel som hela tiden har letat efter så låg vikt och så mycket effekt som möjligt när det i själva verket är så att man skall ha en fullvuxen hoj....

Köp en hoj som är strypt så lite som möjligt om du har avsikten att åka omkring med strypningarna i. En 69,5kw cykel strypt till 35hk brukar få tristare gång än en med lägre ursprungseffekt helt enkelt därför att den med mycket effekt är optimerad för detta och missmatchar mer när man stryper den hårt.
 
CBR600 borde inte gå över 70 kW, i alla fall inte de modeller som är äldre än du. :lol
 
hitta en felreggad gsxr 750 som jag o ta o a2 besiktiga den!! :yoparty
 
Vad är en vuxen hoj? Honda Goldwing kanske?

Jag har kanske gjort fel som hela tiden har letat efter så låg vikt och så mycket effekt som möjligt när det i själva verket är så att man skall ha en fullvuxen hoj....

Köp en hoj som är strypt så lite som möjligt om du har avsikten att åka omkring med strypningarna i. En 69,5kw cykel strypt till 35hk brukar få tristare gång än en med lägre ursprungseffekt helt enkelt därför att den med mycket effekt är optimerad för detta och missmatchar mer när man stryper den hårt.

Hej!

Jag har hittills kört en 125:a och vad jag menar med en vuxen hoj är en sportig som kanske inte fullt ut känns som min 125:a i XL. Lite löst uttryckt från min sida, men, men...

Att leta efter låg vikt och hög effekt är inte mindre självklart än att jorden är rund, det finns dock även andra variabler som påverkar körglädje, eller? Hur förklarar man annars att så många trånar efter en CBX med en torrvikt på dryga 250 kg? Att offra fem kilo för en skönare sång kan vara värt det i mina ögon.

Att en hårdare strypning påverkar gången får jag absolut ta med i beräkningarna. Påverkas gången lika hårt oberoende på strypningsmetoden, eller kommer man lindrigare undan med t.ex trottelstrypning?
 
Vill du ha en något sportigare hoj, iaf rent utseendemässigt så kan du ju kolla på nya Honda CBR 650 F, den ligger på 64kw original och den kommer nog att räcka länge som första hoj. Vill du hellre ha en nakenhoj så finns syskonet CB 650 som alternativ. Båda riktigt snygga imo. Lycka till.
 
Last edited:
Triumph Thunderbird Sport 900 har för mig att dem har ca 60 kw och med öppna megafoner så sjunger det riktigt bra jag köpte en ny 1999 och var helnöjd med den, men det är bara en trippel så det duger nog inte men enligt mig så är det mycket härligare ljud i en trippel än en rad fyra.
Mvh. Roffe.
 
Köper du thunderbird, se till att det är sportversionen. Den är trevligare på alla vis.
 
Hej!

Jag har hittills kört en 125:a och vad jag menar med en vuxen hoj är en sportig som kanske inte fullt ut känns som min 125:a i XL. Lite löst uttryckt från min sida, men, men...

Att leta efter låg vikt och hög effekt är inte mindre självklart än att jorden är rund, det finns dock även andra variabler som påverkar körglädje, eller? Hur förklarar man annars att så många trånar efter en CBX med en torrvikt på dryga 250 kg? Att offra fem kilo för en skönare sång kan vara värt det i mina ögon.

Att en hårdare strypning påverkar gången får jag absolut ta med i beräkningarna. Påverkas gången lika hårt oberoende på strypningsmetoden, eller kommer man lindrigare undan med t.ex trottelstrypning?

När du kör A2 kommer du att ha en konstant effektbrist och därmed är det av betydligt större nytta att ha låg vikt på cykeln. En Kawasaki z800 väger 230kg färdig att köra utan soppa. En KTM 690 väger 140kg i samma skick. Så det är inga 5kg vi snackar om....

Strypning elektroniskt av mappen är att föredra framför mekaniska strypningar som fuckar upp luft/bränsle förhållandet och trottelresponsen mer.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top