Radarvarnare

Laser och radar är inte samma sak. Som MC-förare i Sverige har vi inte full nytta av denna produkt då skåpen som använder radar ändå inte påverkar oss.

Ser du den så ser den dig... :rolleyes:

Inte alls sant, räkna med att man kan detektera den minst 3 ggr så långt bort som den har räckvidd. jag kan mycket väl tänka mig att man kan detektera den 50 ggr räckvidden det är bara känsligheten i "varnaren" som begränsar det.
ja förutom hinder på vägen som skymmer sändaren då.

Ett exempel som är ganska lättförstått är att använda en ficklampa, den ser du på mycket längre avstånd än den som använder ficklampan kan se dig i ljusstrålen.

Vad är det för mening med att lägga pengar på en varnare till hojen när man ändå inte får några böter om man kör för fort förbi en kamera??

För dom där pengarna kan man lika gärna köpa sig en gps, många av dom har inlagt vart fartkameror osv är. Så slipper man krångla med kartor också. :tummenupp

Man kan räkna med att bli invinkad av smurfarna om man åker omkring med den där mojängen i nyllet - det är ju olagligt att inneha radar/laservarnare.

Man kan räkna med att bli invinkad av smurfarna om man åker omkring med den där mojängen i nyllet - det är ju olagligt att inneha radar/laservarnare.

Det är mini-skylt oxå :hihi

För dom där pengarna kan man lika gärna köpa sig en gps, många av dom har inlagt vart fartkameror osv är. Så slipper man krångla med kartor också. :tummenupp

Problemet med GPS'en är att du måste uppdatera den ganska ofta, det slipper du med en bra detektor.

Vad är problemet med kartorna?? :va

Last edited:

Grunkan du har på hjälmen är ju en HUD och den är ju inte på något vis olaglig.
tvärtom så kan jag nog tänka mig att den är främjande för trafiksäkerheten.
att ställa om fokus på ögat när man tittar på väg/bana och ner på informationen på cykeln och tillbaks igen tar ju en halv sekund.
känn efter själv, titta på något som är nära och skifta fokus till något som är långt bort. det tar några 10 delar av en sekund att se helt klart.
Detta slipper du med en HUD. så hjälmgrunkan är inte helt ointressant.

Någon som vet om det finns någon svensk åf ?

men visst så ser jag inte någon större nytta med radarvarnare, det är väl bara skåpen som använder radar idag ?

Problemet med GPS'en är att du måste uppdatera den ganska ofta, det slipper du med en bra detektor.

Vad är problemet med kartorna?? :va

Updatera ofta? Nja.. Varannan månad kanske, och det går på max 1 minut.

Men hellre lägga 2500 kr på en gps än 2500kr på en laservarnare? Gpsen innehåller mycket mer grejer för pengarna. Kartor laddar man ner gratis på internet, finns inlagda funktioner som varnar för trafikstopp och fartkameror m.m

Hur har vi de me radar- laser varnare då ? Några synpunker i detta ämne ? Är själv Intresserad av olika infalls
vinklar så att säga ! :hej

Hur har vi de me radar- laser varnare då ? Några synpunker i detta ämne ? Är själv Intresserad av olika infalls
vinklar så att säga ! :hej

En störare har väl lite störe användningsområde men den lockar uppmärksamhet vid användning och man blir invinkad ändå.
Lägg pengarna i en bötesfond istället.

Nej , jag har inte hört om LIDAR ! Va är de ? :confused:
De är inte kameraskåpen jag tänker på utan att trafikövervakarna har börjat köra med radarn på hela tiden .
Vissa både frammåt och bakåt ! :brinnerup

Hört talas om LIDAR? :)

Laser och radar är fortfarande inte samma sak. Lidar använder ljus (LIght Detecton And Ranging) och Radar använder radiovågor (RAdio Detection And Ranging), så det är fortfarande inte i närheten av samma sak. Använder dessutom helt olika tekniker för att åstadkomma sitt resultat.

Laser och radar är fortfarande inte samma sak. Lidar använder ljus (LIght Detecton And Ranging) och Radar använder radiovågor (RAdio Detection And Ranging), så det är fortfarande inte i närheten av samma sak. Använder dessutom helt olika tekniker för att åstadkomma sitt resultat.

poängen var att laser går att använda som "radar".... :tungan

Laser och radar är inte samma sak. Som MC-förare i Sverige har vi inte full nytta av denna produkt då skåpen som använder radar ändå inte påverkar oss.

Fel av dig,,, DEN fartvarnaren varnar för Laser, radar, fartkamror, civilbilar som mäter dig: Kobra ser kameran först... sök själv.

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...