Racingstall för dumhuvven

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Frågorna lyder:

1) Klass du räjsar?

2) Hur många frivilliga ingår i stallet? Mekaniker etc.

3) Vad kostar stallet per säsong?

4) Hur mycket har du fått sponsorer att dra in % ?

5) Vad kostade licensen?

6) Värt det? :)

Är allmänt nyfiken då 2 i släkten räsar med bilar så vet man ju att det går men tycker det borde vara billigare med MC?

1) Rookie 1000
2) Förare: Jag. Mekaniker: Jag. Teamchef: Jag. Logistiker/samordnare: Jag... :rolleyes:
3) :4skrika :jisses :skrämd
4) Få se, lite hjulklappar av familjen, men fortfarande i ppm-klass, långt både från promille å procent :D
5) Kursen kostade 1900 (+ soppa ToR Anderstorp, däck mm). Licensen kostar väl 2300 om jag inte missminner mig? :va
6) JA! :D

1) Rookie 1000
2) Förare: Jag. Mekaniker: Jag. Teamchef: Jag. Logistiker/samordnare: Jag... :rolleyes:
3) :4skrika :jisses :skrämd
4) Få se, lite hjulklappar av familjen, men fortfarande i ppm-klass, långt både från promille å procent :D
5) Kursen kostade 1900 (+ soppa ToR Anderstorp, däck mm). Licensen kostar väl 2300 om jag inte missminner mig? :va
6) JA! :D

Mycket bra sammanfattning!!! :rofl

All racing går att göra precis hur dyr som helst det är bara en fråga om ambitionsnivå. Rent generellt är det dock betydligt billigare än bilracing då mc är billigare i inköp och framförallt i underhåll då det är byggt för racing från början. Grundregeln är dock att åkandet kommer att ta upp precis varje krona du kan frambringa och sponsorer som skjuter till riktiga pengar kan du glömma.

Som någon sa till mig när jag började räjsa för några år sen och frågade om kostnaden.

Det kostar alla pengar du har och inte har...... Han hade rätt. :näsblod

2600:- kostade det att lösa ut min licens + 300:- i medlemsavgift i en svemoansluten klubb :tungan

Prisex:
12-16år Ungdom: 800:-
13-19år Junior: 1400:-
20-55år Senior: 2600:-
14-55år Elit: 3100:-
16-55år Classic:1100:-

1) Klass du räjsar?

Teamet kör i år: 125R, 250R, STK600, NSBK

2 mekaniker 3 dagar i veckan under lågsäsong. På racen tillkommer minst en mekaniker till + teamchefen, föräldrar, flickvänner mm.

Vet ej. Säkert hemligt. Min gissning är att denna månaden kommer teamet ha lagt ut mer än 30k euro och fått in kanske 15k euro.

Går ej att räkna på det. Säkert hemligt det med. Förarna har olika kontrakt och köper in sig i teamet. Hur mycket dom har i spons är deras egensak. Teamet har vissa förbrukningsvaror mm i spons eller rabatt.

5) Vad kostade licensen?

För mig kostade den 950:- och då ingick licenskurs, uppkörning, böcker och licensen första året. Nu får jag lösa ut den för 3100:- + klubbavgift + 1000:- för att uppgradera till UEM-licens.

6) Värt det?

Ja, nej , ibland, vet ej.

Tackar för svaren! :tummenupp

Är licensen bestående så länge man stannar i samma klass?
Alltså inget man behöver ta om var 3:e år eller något?:va

Är det startavgifter?

Avgift för stalltält eller vad det kallas?

Fyll gärna på med viktig info :tummenupp

Inte tänkt starta nått iår men nästa kanske,
när ekonomin är tillräckligt bra för att raseras :D

Tackar för svaren! :tummenupp

Är licensen bestående så länge man stannar i samma klass?
Alltså inget man behöver ta om var 3:e år eller något?:va

Är det startavgifter?

Avgift för stalltält eller vad det kallas?

Fyll gärna på med viktig info :tummenupp

Inte tänkt starta nått iår men nästa kanske,
när ekonomin är tillräckligt bra för att raseras :D

Licensen är inte klassberoende, du tar en roadracinglicens, sen kostar den lite olika per år beroende på om du är junior, senior eller elit. Om du inte plockar ut licensen på fem år så måste du ta ny licens, har jag för mig det var förut iallfall.

Ett depåtält kan du få tag i på Rusta från ca 1500-2000, sen finns det tält i alla prisklasser uppåt.

Startavgift brukar vara nånstans mellan 1500-2000, sen tillkommer oftast 400-700 för fredagsträning.

En ytterligare kostnad och oftast den största, som är att tänka på är däckkostnaden :brinnerup

En ytterligare kostnad och oftast den största, som är att tänka på är däckkostnaden :brinnerup
Lite beroende på var man bor så blir ju soppakostnaden rätt hög också, det blir ju fort måååånga hundra mil ToR tävlingar och träningar. Bara en kvällsträning på Sviestad för mig är ju nästan 45 mil, gånger 1,2l/mil om man snålkör, gånger kanske 13kr/l, ~675kr :(

1) Klass du räjsar?
ERF med 2 hojar

6 förare, 6 mekaniker

Driften kostar 250.000 per säsong inkl allt.

Hemligt

5) Vad kostade licensen?
3150:-

6) Värt det?

Utan tvekan!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...