Racingsoppa 2-t

Re: Re: Re: Re: Re: Racingsoppa 2-t

oFFkeFF skrev:
Vid avgasportens stängning, alltså när kolven är på väg uppåt.
Tvåtaktare har som ulf skriver inte alls lägre komp än fyrtaktare, men det är svårare att mäta exakt. En tvåtaktare komprimerar även gaserna redan i vevhuset exempelvis.
Det som gör att tvåtaktare inte förbränner lika mycket av soppan som en fyrtaktare har att göra med hur man fyller och tömmer cylinder på nya/gamla gaser, inte så mycket att göra med hur högt man komprimerar gaserna + att man använder gaserna till smörjning.
Alla 2t har inte avgasport, även om jag förstår att läget på den kan påverka kompet.
Jag vet at vissa kit till crosshojar kan kräva högre komp, de går knappt bra på 98 oktan.
Vad kör ni på i era då?
Mina gammla 2t har gått bra på 95 oktan iaf även crosshojar.
Det är iofs inte så lätt att höra att en 2t spikar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Racingsoppa 2-t

Silwer skrev:
Alla 2t har inte avgasport, även om jag förstår att läget på den kan påverka kompet.
Jag vet at vissa kit till crosshojar kan kräva högre komp, de går knappt bra på 98 oktan.
Vad kör ni på i era då?
Mina gammla 2t har gått bra på 95 oktan iaf även crosshojar.
Det är iofs inte så lätt att höra att en 2t spikar.

Hehe, alla har avgasportar, men alla har inte variabla avgasportar ;)
Utan jag menar när kolven är på väg uppåt och stänger för avgasporten.
Kör själv på ag102, men den spikar ändå, det håller visserligen inom servicegränserna, men jag måste nog sänka kompet lite, för att vara på en lite säkrare nivå. Sen beror det ju givetvis på trimgraden av tvåtaktaren, min hoj hör ju till det mer extrema som går att köpa, medan de flesta crosshojar, är lite mer moderat trimmade.
 
Flummo skrev:
Fördelar/nackdelar med xylen jämfört med toluen?

Tänkte bara påpeka att Toulen funkar bra i 4-taktare men det är inte alls säkert att det gör det i en 2-taktare.

Toulen är lösningsmedel och det är inte bra för smörjningen som en 2-taktare oftast får genom bränslet.

Jag vet en kille som provade i sin gokart (125cc) och vid ca:7% Toulen skar motorn. :(

Men jag tror att detta är ett ganska outforskat område på 2-takt så jag är öppen för fler ideér och erfarenheter (nyfiken).

Om det är någon som testat så skriv här om det.
 
En kille jag känner som är en jävel på att trimma tvåtaktare (roadrace, gocart, mopeder...) har föreslagit att använda toulen i soppan. Jag har även läst att vissa oljor inte blandar sig i vissa soppor om man inte även blandar i ett lämpligt lösningsmedel, och toluen är ett av dom som nämndes i sammanhanget. Om du är intresserad av lite mer info om det hela så föreslår jag att du lånar/skaffar boken "Two Stroke Performance Tuning" av A. Graham Bell och läser kapitlet om förgasare (handlar även om bränslen). Annars så kommer du garanterat hitta någon som har testat på forumet på www.macdizzy.com
 
Toulen ingår inte längre normalt i vanlig handelsbensin (aromatisk kolväte - precis som xylene, cancer etc) men har gjort det tidigare. Att motorn torskade berodde förmodligen inte på toulenet utan på någonting annat.

Lösningsmedel? Vanlig bensin är minst lika ettrigt - om inte värre, pga av alkoholinblandningen och MTBE.
 
andersbrink skrev:
Att motorn torskade berodde förmodligen inte på toulenet utan på någonting annat.


Då blir följdfrågan........ hur många % Toulen vågar man blanda i soppan på en tvåtaktare för att slippa spikningar?

Om det funkar bra så kan jag köpa vanlig soppa + Toulen istället för racingsoppa = billigare :)

Idag kör jag med vanlig 98 okt med oktanbooster och lite sänkt tändning på min gokart......... men det skulle allt vara roligare med "rätt" tändning = mer effekt
 
Över 15% bör du inte använda enligt "brew your own octane booster". Varför? Ingen aning. Pytsa även i lite blyersättning, det gör att ventiltallrikarna inte slits så hårt mot stålsätena och därmed håller lite längre - om du orkar palta med sånt.
 
andersbrink skrev:
Pytsa även i lite blyersättning, det gör att ventiltallrikarna inte slits så hårt mot stålsätena och därmed håller lite längre - om du orkar palta med sånt.
Vilka ventiler? Om jag inte minns fel så snackar vi tvåtakt... :öl
 
Tack för tipsen!
Cykeln är trimmad av Sköld och har gått åtminstone 2 vintrar med den bestyckning som sitter i nu. Tidigare hade den inget luftfilter alls men nu har jag ett original. Alltså borde den gå fetare på sommaren med luftfilter. På asfalt går det lättare så jag har kanske åkt snålt på mellanregistret. Jag har kört OKQ8 98 oktan med 4% TTS. Allt enligt instruktion, alltså det fungerade vintertid.
Jag kollar med Forsman......för den 19:de ska det gasas :tummenupp :D :D :D
 
Kan man kalla soppan för handelsbränsle efter detta? Kom på en till grej, monterade en litet galler för utblåset på ljuddämparen. Mest symboliskt, tog kanske bort 1-2 dB....Inte kan väl det extra motståndet gjort detta fel. Jag har åkt åtminstone 7-8 timmar innan detta hände.

andersbrink skrev:
Undvik oktanbooster som kallas för "oktanbooster", alldeles för dyrt. Köp istället Xylene (118 oktan) från din lokala färghandlare och blanda i 10 procent så höjs 98 oktan till 100.5. 20% blir 103 och 30% blir ca 106 oktan. Toulene har nästan exakt samma egenskaper som Xylene.

Köp hellre AG103 eller AG108 (NOS, klarar minst 15:1 i komp). AG108 kostar 30 spänn litern.

Riktig 98 oktan SKA klara en statisk kompression om 12:1, gör den inte det bör du kika på om det är något annat galet i motorn/tändningen/förgasaren/avgasröret.

Kolla även in: http://www.vtr.org/maintain/gasoline-octane.html
 
(Jetlag o kan inte somna så här kommer ett svar på en tråd från 2003 :gnissla som aldrig blev besvarad)


farmerlip skrev:
Min kolv spikades sönder i måndags. Var ska jag ha för soppa?
Fungerar oktan booster?
Avgas 100 LL ska visst vara bra, går det att få tag i i Sthlm?
Eftersom jag inte är nån storförbrukare så vill jag inte handla fat.
Aspen racing duger den?
Kör på vanlig 98 och TTS idag.......

Kan man kalla soppan för handelsbränsle efter detta? Kom på en till grej, monterade en litet galler för utblåset på ljuddämparen. Mest symboliskt, tog kanske bort 1-2 dB....Inte kan väl det extra motståndet gjort detta fel. Jag har åkt åtminstone 7-8 timmar innan detta hände.


Självklart beroende på grovheten på gallret. Men principen att täppa igen en 2-taktspipa används rätt flitigt. Teoretiskt vill man ha en helt sluten kammare för att tryck/sugvågorna skall bli så kraftiga som möjligt. Men avgaserna måste ju ta vägen någonstans. Därav "blead'en". En känd bieffekt med för litet upblås är att tempen stiger kraftigt på kolven. Så det låter troligt att om det redan kanske var tight, pluss gallret, så var detta skälet till sönderspikningarna.

/bättre sent än aldrig :D
 
Mina cross vänner som tävlar o har sig åker på aspen soppa o det funkar kanon fint. Vet även att den enas farsa vart lite sne när det hälldes oktanhöjande på jävulskap i ens moppe, det skulle visst hålla oljefilmen borta rätt bra.. men den skar inte den gången iaf.
 
håkanolsson skrev:
En känd bieffekt med för litet upblås är att tempen stiger kraftigt på kolven. Så det låter troligt att om det redan kanske var tight, pluss gallret, så var detta skälet till sönderspikningarna.

Jepp, håller med Håkan. Väldigt kritiskt.

Såg diskussionen om kompressionsförhållandet på en 2T, och skulle vilja belysa att en tvåtaktare överladdar via pipan. Det är därför inte så att kompressionsslaget börjar vid avgasportens stängning.

/J
 
Tjena..Jag inbillar mig att jag fortfarande har spikningar, men hur hör man det :va En 500 på fullrus skrammlar en del. Hör nått knastrande lljud ibland... Har testat att köra på hög växel/låg varv och gasa fullt och får inga speciella ljud.
Tog av kröken igår och kollade hur kolven såg ut, och det "ser" bra ut. Jag kan inte hitta några skrovligheter alls, så nu ska jag slappna av och bara GASA...
 

Bifogat

  • Kolv1.JPG
    Kolv1.JPG
    31.6 KB · Visningar: 96
  • Kolv2.JPG
    Kolv2.JPG
    28.2 KB · Visningar: 88
  • Port1.JPG
    Port1.JPG
    32.1 KB · Visningar: 79
Istället för Toluen (kancerframkallande!) och Metanol (giftig och agressiv mot vissa metaller) så kan man bland i E85 för att sänka förbränningstempen och höja oktantalet. Redan 10% E85 höjer oktantalet rejält.

Det kostar desutom bara 7,85 litern. På ren E85 behöver motorn ca 30% mera bränsle så om man blandar i mycket måste man se över munstycken, men vid 10-20% klarar man sig nog. Vid höga inblandningar måste man också använda en 2-T olja som klarar att blanda sig med etanol, men vid låginblandning går det nog bra (testa blandningen i en burk så ser man om oljan stannar kvar i det).

/Aryan
 
Oopss, gammal tråd. Det jag trodde var spikningar var nått helt annat. Mantling på vevpartiet som "lossnat". Införskaffade annan nål som ger lite mer och lyfte upp cylindern 0,4mm. Lyfte toppen efter 3tim åkning och den var blank och fin.
Så förhoppningsvis så går den som den ska nu. Med aspen racing...
 

Bifogat

  • vev.JPG
    vev.JPG
    40.6 KB · Visningar: 75
www.soders.se säljer Vp.

Dyrt som fan, men det är fin soppa.

Oktan booster funkar väl, men vettefan hur tillförlitligt det är. Toulen kan du ju köpa och hälla i annars.

Alternativt sänka kompet lite. =)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top