racinglicens

asymptot

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
yamaha r6
Hej!

Är en seriös kille som precis fått A-körkort.

Jag tycker att det är skitkul med motorcyklar och vill börja tävla.

Vilken licens är att rekommendera och vart tar man den? Har sökt lite men hittar inget. Är det någon vänlig själv här inne som kanske kan länka mig eller svara på min fråga?

För en absolut nybörjare, som bara kört lite cross och moped under mina tidigare år, är det vettigast att börja med en 125cc?

Måste man ha en egen 125-hoj för att ta licens för 125cc-klassen? Eller kan man hyra?

Vilka olika licenser finns det? Har hört talas om så mkt... A och B-förare ... 125, 250 osv.

Det här är väldigt basic questions, men nån gång måste man lära sig...

Hej!

Är en seriös kille som precis fått A-körkort.

Jag tycker att det är skitkul med motorcyklar och vill börja tävla.

1. Vilken licens är att rekommendera och vart tar man den? Har sökt lite men hittar inget. Är det någon vänlig själv här inne som kanske kan länka mig eller svara på min fråga?

2. För en absolut nybörjare, som bara kört lite cross och moped under mina tidigare år, är det vettigast att börja med en 125cc?

3. Måste man ha en egen 125-hoj för att ta licens för 125cc-klassen? Eller kan man hyra?

4. Vilka olika licenser finns det? Har hört talas om så mkt... A och B-förare ... 125, 250 osv.

Det här är väldigt basic questions, men nån gång måste man lära sig...

1. Du kan ta b-licens. Först går du en kurs. Sen betalar du ca 2500 och får licensen. Det finns lite olika steg men ska du tävla är det full b-licens som gäller. Skit i allt vad amatör-licens o.s.v. heter. Kursen går du på närmsta bana även om jag ken rekommendera Linköpings kurser. www.lms.se.

2. Därom tvistar de lärda. Har du ingen vana av tvåtakt så börja med SP-klassen. Där kan du köra er6 och sv650 t.ex. Annars börjar du med Rookie 600 med nån gammal r6-00.

3. Licenskursen genomför du på valfri hoj.

4. Det finns A, B och sen några andra typ, classic och amatör. Skit i dom.

Du kan inte sökt så mycket för det finns mängder av trådar. Jag själv har säkert svarat på ett gäng sånna hära. Sök mer. Annars kolla FAQ:en på www.roadracing.se

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...