Racinghelsystem som klarar ljudkraven?

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Hej alla RRvänner.
Hur har ni löst frågan med ett racinghelsystem som skall klara de svenska banornas ljudkrav? Och dessa krav hårdnar ju hela tiden :huvet Finns det överhuvudtaget ett bra racinghelsystem som låter ca100dB eller mindre?

Det är nog bara att räkna med att det inte klarar kraven och ha backup i form av original. Om du sedan klarar gränserna ibland så får du se det som bonus :tummenupp

Det är fortfarande FIM's/UEM's 102db/A som gäller i Sverige. Dom flesta ljuddämpare görs för dom reglerna. Dom du däremot ska undvika är tex dom som görs till IDM. Där får man ha 107db/A i 600cc och 115db/A i 1000cc.

Sen kanske man ska hålla koll på innehållet i dessa ljuddämpare med. Så man inte har blåst ut för mycket innehåll efter ett tag. Tappad effekt och höjd ljudnivå som följd då.

Det är fortfarande FIM's/UEM's 102db/A som gäller i Sverige. Dom flesta ljuddämpare görs för dom reglerna. Dom du däremot ska undvika är tex dom som görs till IDM. Där får man ha 107db/A i 600cc och 115db/A i 1000cc.

Sen kanske man ska hålla koll på innehållet i dessa ljuddämpare med. Så man inte har blåst ut för mycket innehåll efter ett tag. Tappad effekt och höjd ljudnivå som följd då.

Men ändå är det väl så att de är hårdare i t.ex Holland. Tittar man på ett av derar Acra-system till R6 så har de betydligt mindre utgångshål än de system som folk kör med i Sverige. De pratade om att deras var "Street-legal" och inte "Full-race". Så visst finns det olika dämpare. Men det kanske innebär att full-race = IDM...

I sommras så kontrollmätte jag med kommunens apparat som en gubbe från miljökontoret kom dit med.
Polarens racehoj var en CBR -06 fullkitat 172kusar på slangen) med Accras helsystem!
Detta var då på Mittsverigebanan, och vi kom upp i som mest 98db vid något enstaka tillfälle då vi lyckades få ljudet att studsa mot muren på kortrakan!

Då hade polaren fått systemet kontrollerat på ett flertalet banor söderöver till max 95db, så vi tyckte 98db var för högt!
Nu är ju gränsen på Mittsverigebanan satt till 95db också:gnissla

Så komma under 100db borde väl inte vara några problem!

Å andra sidan så lyckades vi få upp en helt orginal Gixxer 1000 -06 och en helt orginal ZX10 -06 till drygt 96db på Monztabanan med deras superduper kontrollutrustning:huvet

Per

Last edited:
skulle behöva få ner min ljudnivå en aning.. :D

Hur fasen gör man de??

Bifogat

• Kopia av SSL20727.JPG
    Kopia av SSL20727.JPG
    102.3 KB · Visningar: 101
I sommras så kontrollmätte jag med kommunens apparat som en gubbe från miljökontoret kom dit med.
Polarens racehoj var en CBR -06 fullkitat 172kusar på slangen) med Accras helsystem!
Detta var då på Mittsverigebanan, och vi kom upp i som mest 98db vid något enstaka tillfälle då vi lyckades få ljudet att studsa mot muren på kortrakan!
Per

102 dB är mätt nära ljuddämparen, ca 30 cm bakom i 45 graders vinkel.

102db är 50cm 45 grader bakom med stillastående hoj och med ett varvtal på motorn så man får kolvhastighet på 11 eller 13m/s beroende på motortyp. 95db är vid förbipassage mätt 10 meter från bankanten. Om jag nu minns rätt siffror förståss. Det är iaf 2 olika sätt att mäta på.

Last edited:
102db är 50cm 45 grader bakom med stillastående hoj och med ett varvtal på motorn så man får kolvhastighet på 11 eller 13m/s beroende på motortyp. 95db är vid förbipassage mätt 10 meter från bankanten. Om jag nu minns rätt siffror förståss. Det är iaf 2 olika sätt att mäta på.

Klarar man 95 db vid bankanten med 125:an? Tänkte på Humlans bankörning i April.

Klarar man 95 db vid bankanten med 125:an? Tänkte på Humlans bankörning i April.

Tvåtaktsknatter brukar vara mindre problem vid avståndsmätningar då frekvensen gör att det avklingar snabbare. En korrekt packad dämpare som inte är av den absolut minsta volymen skall räcka.

konstigt detta med ljudnivåer. PÅ min gsxr 1000 -05 står de på ramplåten 98 db 5500 rpm. De betyder ju att orginal ljuddämparen inte klarar 95 db som banorna kräver. Konstigt. Kanske mäts på annat sätt.

95db ska vara mätt vid bankanten, inte 10 meter ifrån kanten.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...